• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78903
+
-

قهر سرمایه‌گذاران با ایلام

این استان کم‌برخوردار با مشکل نبود سرمایه‌گذار مواجه است و اعتبارات دولتی نیز پاسخگوی حل مشکلات استان نیست

اقتصادی
قهر سرمایه‌گذاران با ایلام

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


ایلام در غرب ایران، به دلیل دوری از مرکز کشور و نداشتن زیرساخت‌های لازم، هنوز در حوزه سرمایه‌گذاری پیشرفت چندانی ندارد. این استان به رغم ظرفیت‌های فراوان در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، گردشگری، کشاورزی و... با مشکل توسعه‌نیافتگی و نبود طرح‌های کلان برای اشتغال مواجه است. علت اصلی نبود طرح‌های کلان در استان سرمایه‌گذاری نکردن بخش خصوصی در آن است و اندک اعتبارات دولتی هم صرف زیرساخت‌ها می‌شود که کافی نیست.


دلیل بزرگ محرومیت ایلام

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: ایلام استانی پرظرفیت است، ولی به دلیل سرمایه‌گذاری نشدن روی ظرفیت‌های آن به منطقه‌ای محروم در کشور تبدیل شده است. «علی عباسی» می‌افزاید: آنچه امروز باعث محرومیت و وجود ۲۰ هزار بیکار از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری استان شده، نبود سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های بزرگ در استان است.

وی می‌گوید: معدود طرح‌های بزرگ استان مثل پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام مربوط به گذشته است که با هزینه‌ دولت اجرا شده‌اند. هم‌اکنون طرح‌های کلان دیگر با مشارکت بخش خصوصی مثل پتروشیمی دهلران، کارخانه سیمان دهلران، ان‌جی‌ال دهلران، پتروشیمی مهران و... در حال اجرا هستند که بیشتر آنها مشکل سرمایه‌گذاری دارند. عباسی ادامه می‌دهد: آنچه مشخص است این‌که سرمایه‌گذاری در استان نیازمند ارائه مشوق‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذار است.


فراری دادن سرمایه‌گذار

این کارشناس اقتصاد با اشاره به این‌که ارائه خدمات رایگان نظیر زمین، آب و برق و... به سرمایه‌گذاران برای حضور در استان ضروری است، می‌گوید: متاسفانه برخی مسئولان، به جای خدمات رایگان، زمین‌ها را با نرخ چندبرابر به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهند و طبیعی است که او با این شرایط از استان می‌رود و دیگر پشت سر خود را هم نگاه نمی‌کند. عباسی می‌افزاید: زیرساخت‌هایی نظیر راه، فرودگاه، ریل و... برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فراهم نیست و دولت باید آنها را فراهم کند.


اجرای طرح‌های بی‌نام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز به همشهری می‌گوید: تمام ظرفیت‌های استان برای حضور بخش خصوصی شناسایی شده است. از جمله این ظرفیت‌ها نفت و گاز، گردشگری، آب و خاک، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، تولید عسل و... هستند که هر یک به حضور سرمایه‌گذار نیاز دارند.

«حیدر نعمتی» با اشاره به این‌که شرایط خوبی در استان برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده است، ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران، حذف بوروکراسی اداری برای کسب مجوز و ارائه طرح‌های بی‌نام سرمایه‌گذاری است.

وی بیان می‌کند: در این زمینه بیش از ۱۷۵‌مجوز آماده شده است و فقط منتظر پای کار آمدن سرمایه‌گذاران هستیم. قطعا این مجوزها بخش مهمی از مشکلات حضور سرمایه‌گذاران را حل می‌کنند. نعمتی با اشاره به این‌که معارضان محلی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری نشدن در استان هستند، می‌افزاید: وقتی سرمایه‌گذار وارد استان می‌شود و می‌خواهد طرحی را اجرا کند، با معارضان محلی زمین مواجه می‌شود که متاسفانه این در استان معضلی بزرگ است.

وی می‌گوید: وجود مرز مهران و فاصله کم استان با عراق برای صادرات محصولات از مزایای بزرگ برای حضور سرمایه‌گذاران در آن محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران با کمترین هزینه حمل‌ و‌ نقل می‌توانند کالای خود را از طریق مرز مهران به عراق صادر کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام بیان اظهار می‌کند: ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در استان است. طی چند سال گذشته 7/1 میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی به حوزه صنعت ایلام تخصیص یافته که این رقم در حال پرداخت به طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان است. وی می‌افزاید: روند سرمایه‌گذاری در استان مناسب شده، اما قطعا ظرفیت‌های آن مثل پتروشیمی، نفت و گاز پتانسیل جذب سرمایه‌ بیشتری دارند.


سرمایه‌گذاری خارجی در استان صفر است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری بیان می‌کند: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ایلام در ردیف استان‌های برتر کشور در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری با توجه به شاخص محیط کسب و کار قرار دارد. «قدرت فیض‌اللهی» با اشاره به مشکلات تامین زمین برای سرمایه‌گذاران در استان می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی استان باید نهایت همکاری را در خصوص تعیین قیمت زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذار داشته باشد.

وی مهم‌ترین مساله مورد پیگیری را در استان سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند و با تاکید بر این مهم که ایلام از یک جایگاه استراتژیک برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، می‌افزاید: همسایگی با کشور مصرف‌کننده‌ای چون عراق، تردد بیش از ۶۵ درصد زوار از طریق مرز مهران، ظرفیت ایجاد بازارچه‌های مختلف مرزی در استان، ظرفیت‌های عمده آبی و خاکی در حوزه‌های مختلف چون کشاورزی از مزایای این استان برای سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه‌می‌دهد: وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک و امن با این کشور، نزدیکی به بازارهای مصرف کشور همسایه، منابع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی، طبیعت بکر، قدمت و تاریخ، وسعت سرزمینی و... استان ایلام را از یک موقعیت طلایی در کشور برای سرمایه‌گذاری برخوردار کرده‌اند.

فیض‌اللهی می‌گوید: متاسفانه اکثر استان‌های مرزی کشور محروم هستند و دلیل عمده محرومیت آنها هم نبود کارخانه و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی است. وی برلزوم حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و تلاش برای رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در استان تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه سرمایه‌گذاری خارجی در استان صفر است.
***
طبق اعلام مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام، از پیروزی انقلاب تا سال ۹۲ مقدار سرمایه‌گذاری‌های تحقق‌یافته حوزه صنعت در این استان 8 هزار میلیارد ریال بوده و طی سال‌های اخیر تاکنون این مقدار به ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است که با افتتاح واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی به ۱۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. هرچند میزان سرمایه‌گذاری در ایلام روند رو به رشدی داشته، اما همچنان این استان تشنه سرمایه‌گذاری است. مشکل محرومیت و بیکاری در استان کم‌جمعیت ایلام از این راه قابل ‌حل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید