• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78874
+
-

14کشور عضو راه ابریشم به ایران می‌آیند

نشست تخصصی 14کشور عضو پرونده ثبت جهانی راه ابریشم هفته آینده به میزبانی شهرداری همدان و کمیسیون ملی یونسکو با عنوان «ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر راه ابریشم» در دو نوبت از 31شهریور تا 3مهرماه و همچنین از 5تا 7مهرماه در ایران و در شهر همدان برگزار می‌شود.
این ششمین نشست تخصصی است که برگزاری آن در ایران در آخرین نشست کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی راه ابریشم در کشور ترکمنستان به تصویب رسید.
سید هادی احمدی روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در گفت‌وگو با همشهری درخصوص برگزاری نشست تخصصی 14کشور عضو پرونده ثبت جهانی راه ابریشم در همدان گفت: کمیته هماهنگی ثبت سریالی آثار تاریخی واقع در مسیر راه ابریشم ششمین نشست تخصصی خود را در مورد ثبت آثار تاریخی کشورهای واقع در مسیر راه ابریشم در همدان تشکیل می‌دهد و علاوه بر نشست بررسی ثبت آثار تاریخی، نشست دیگری با موضوع ادیان واقع در مسیر راه ابریشم برگزار می‌کند. مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور با اعلام اینکه ثبت جهانی راه ابریشم بزرگ‌ترین پرونده ثبت جهانی در یونسکو است، افزود: با توجه به اینکه نخستین بار است چنین پرونده بزرگی برای ثبت جهانی در یونسکو باز شده است باید کمیته راهبردی این پرونده تشکیل شود تا تصمیم‌گیری درخصوص آثار پیشنهادی کشورها برای ثبت جهانی انجام شود. به گفته او، قرار است 4پرونده تکمیل شده از کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان در نشست ثبت جهانی راه ابریشم در همدان بررسی شود و آثار پیشنهادی ایران نیز برای ثبت در این پرونده به کشورهای عضو ارائه شود.
سیدهادی احمدی روئینی در مورد آثار پیشنهادی ایران برای طرح در اجلاس همدان گفت: 23اثر تاریخی ایران شامل کاروانسراها، محوطه‌های باستانی، میل‌های تاریخی و مساجد از مسیر سرخس تا تهران و دو شاخه دیگر راه ابریشم در مسیر همدان - کرمانشاه و قزوین – زنجان – آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در حضور کشورهای عضو کمیته راهبردی ثبت جهانی راه ابریشم بررسی می‌شود.
یونسکو در سال گونه‌گونی فرهنگ‌ها پرونده ثبت جهانی راه ابریشم را به این دلیل که این مسیر باستانی نقش مهمی در تاریخ تمدن بشر ایفاء کرده است، گشود و از کشورهای واقع در مسیر این راه باستانی خواست به این پرونده ملحق شوند. چین نخستین کشوری بود که به پرونده راه ابریشم پیوست و کریدور خود را نیز به ثبت جهانی رساند.
ایران دومین کشور پیوسته به این پرونده بود که هنوز آثار تاریخی واقع در این مسیر را جهانی نکرده و این آثار را در اجلاس همدان به رأی کشورهای عضو می‌گذارد. قزاقستان و قرقیزستان نیز در قالب یک پرونده مشترک کریدور راه ابریشم خود را به ثبت جهانی رساندند.
ازبکستان و تاجیکستان نیز که قرار است ترکمنستان نیز به آنها بپیوندد در تلاش برای ثبت جهانی آثار واقع در مسیر راه ابریشم خود هستند. ایران نیز علاوه بر تلاش برای ثبت جهانی آثار تاریخی خود در مسیر راه ابریشم، قرار است یک کریدور مشترک با کشور ترکمنستان را نیز به ثبت جهانی برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید