• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78765
+
-

شکایت حج و زیارت از برادر شهید‌رکن‌آبادی

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت از شکایت این سازمان از مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی که در حادثه منا به شهادت رسید، خبر داده است.
مرتضی رکن‌آبادی 20مرداد در یک برنامه تلویزیونی گفته بود مسئولان ایرانی که سال گذشته برای گفت‌وگو پیرامون حج۹۸ به عربستان رفته بودند، توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که تمام مسئولیت فاجعه منا درخصوص شهادت حاجیان ایرانی در منا را پذیرفته‌اند و قبول کرده‌اند که طرف مقصر این حادثه ایران است.
بعد از این اظهارات حجت‌الاسلام والسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته بود: این یک دروغ مسلم است. نه نظام و نه مسئولان نظام هرگز حاضر نیستند عزتشان را با هیچ‌چیزی معاوضه کنند. در این چند سال حج بحمدلله با عزت انجام شده است، دقیقا ضد‌آن چیزی که ایشان اظهار کرده‌اند.
وی گفته بود: در تفاهمنامه‌ حج ایران و عربستان دقیقا ذکر شده که مسئله منا باید روشن شود و حقوق شهدا باید داده شود؛ آنها (عربستان) هم آن را امضا کرده‌اند.
دیروز نیز علیرضا رشیدیان در نشست خبری که پس از پایان حج تمتع، به‌صورت مشترک با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب -نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت- در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: در محکمه از آقای رکن‌آبادی شکایت شده تا مستندات اشاره‌شده دال بر پایمال شدن خون شهدای منا را ارائه دهند.
به گزارش ایسنا، او تأکید کرد: در هیچ کجا عزت و کرامت زائر ایرانی مخدوش نشده است. ما نمی‌خواستیم زمانی که این موضوع مطرح شد وارد جنجال‌های رسانه‌ای شویم، بنابر این رسما به محکمه شکایت کردیم. نه در قرارداد سال گذشته که مورد اشاره ‌آقای رکن‌آبادی بوده و نه در قراردادهای قبل از آن، معامله‌ای با خون شهدا نشده است. رشیدیان افزود: دادگاهی که در عربستان برای شرکت مالک جرثقیل‌های مستقر در مسجدالحرام برگزار شد، ربطی به پرداخت خون‌بها به خانواده‌های شهدای آن حادثه نداشت.
او درباره‌ سرانجام منا نیز با تأکید بر اینکه ایران همچنان پیگیر حقوق شهدای مناست، اظهار کرد:‌ ایران از عربستان انتظار دارد بعد از گذشت 4سال نتیجه و گزارش بررسی‌های انجام‌شده از حادثه منا را اعلام کند. در فاجعه منا که دوم مهر۱۳۹۴ همزمان با عید قربان و برگزاری مراسم رمی جمرات رخ داد، نزدیک به 460نفر از حجاج ایرانی به‌دلیل ازدحام جمعیت و ناکارآمدی دولت سعودی زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست دادند. یکی از این افراد غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات ایران و سفیر اسبق کشورمان در لبنان بود. بر اساس روایت‌های مختلفی که از میزان تلفات این حادثه نقل شده، بیش از 2هزار نفر از حجاج از کشورهای مختلف در این‌حادثه‌کشته شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید