• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78764
+
-

روایت سردار حاجی‌زاده از جزئیات شلیک به پهپاد آمریکایی

پهپاد آمریکا را نیروی آتش به اختیار ساقط کرد

دفاعی
پهپاد آمریکا را نیروی آتش به اختیار ساقط کرد

 سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی تلویزیونی جزئیات جدیدی را از شلیک به پهپاد آمریکایی بیان کرده و گفته است در موضوع زدن پهپاد آمریکایی  یک افسر آتش به اختیار عمل کرده و من بعد از زدن پهپاد متوجه شدم.
پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی 30خرداد درحالی‌که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بود با شلیک از یک سامانه دفاعی کاملا بومی ایرانی به نام سامانه سوم خرداد ساقط شد. در آن زمان ترامپ در توییتی نوشته بود:« شب گذشته آماده شلیک به 3 سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: ۱۵۰نفر قربان. 10دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»
با این حال مقامات ارشد نظامی ایران ازجمله سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انصراف ترامپ از تصمیم جنگی‌اش را حاصل توجیه شدنش درباره توان نظامی ایران دانسته و گفته بود: روزی که پهپاد زده شد، رئیس‌جمهور آمریکا تا آستانه تصمیم رفت، اما اجرا نکرد؛ بزرگ‌ترین دروغ هم این بود که گفت برای جان 100نفر این کار را نکردیم، درحالی‌که این تصمیم حاصل برآورد اطلاعاتی ارتش آمریکا و توجیهی بود که برای رئیس‌جمهور آمریکا شد و برای او روشن کردند که اگر به ایران حمله کنیم در بحث موشکی ایران چه اتفاقی می‌افتد، در جزایر چه اتفاقی می‌افتد، در خلیج‌فارس و تنگه هرمز چه اتفاقی می‌افتد و در کشورهای منطقه که ایران بازوانی را دارد چه اتفاقی می‌افتد.
در همین حال فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیاتی از آمادگی ایران برای مقابله با آمریکا در آن شب ویژه را بیان کرده و گفته است: بعد از ساقط کردن پهپاد آمریکایی، به‌طور مشخص پایگاه العدید (پایگاه آمریکایی‌ها در قطر)، پایگاه الظفره (پایگاه آمریکایی‌ها در امارات) و یک ناو آمریکایی در دریای عمان نیز توسط موشک‌های سپاه هدف‌گیری شده بود.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده در این برنامه تلویزیونی در جواب به برخی سؤالات خبرنگاران و کارشناسان امنیتی و نظامی غربی گفت: ما در این عملیات می‌توانستیم علاوه بر زدن پهپاد آمریکایی که تنها چند کیلومتر وارد فضای آسمان کشورمان شده بود، هواپیمای با سرنشین آنها یعنی P8 را هم که 35نفر سرنشین داشت مورد اصابت قرار دهیم ولی این کار را نکردیم و دلیل تقدیر ترامپ هم همین بود. وی گفت: اگر آمریکایی‌ها واکنش نشان می‌دادند و حتی اگر یک زمین خالی ما را هم می‌زدند، به آنها پاسخ می‌دادیم و در این صورت اگر آنها مجددا جواب می‌دادند، جنگ شروع می‌شد.
به‌گزارش تسنیم، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در آن مقطع همه نیروهای ما آماده‌باش بودند، گفت: لازم است همه بدانند که تمامی پایگاه‌های آمریکایی و شناورهای آنها تا فاصله 2هزار کیلومتری زیر برد موشک‌های ما قرار دارد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با ابراز اینکه نه ما و نه آمریکایی‌ها قصدی برای جنگ نداریم، افزود: البته ممکن است نیروهای در میدان که در تماس با هم هستند، دست به چنین اقدامی بزنند که در این صورت ممکن است جنگی شروع شود.


   بعد از سقوط پهپاد، بعضی کشورهای منطقه تغییر رویه دادند

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است: ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی برای جمهوری اسلامی ایران، قدرت بازدارندگی قاطع ایجاد کرد و بخش زیادی از تهدیدهای دشمن که در ارتفاع بالا وجود داشت منتفی شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار جلالی افزود: آمریکا تلاش می‌کرد جنگ را به‌عنوان شبح بالای سر ملت ایران برای ایجاد دو قطبی در کشور نگه دارد و به لطف برخی از جریان‌های همراه او در داخل برای مردم ترس ایجاد کند، اما با زدن پهپاد آمریکایی به این تهدیدها پاسخ دادیم و بازدارندگی ایجاد شد. وی گفت: برخی کشور‌های منطقه که از آمریکایی‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کردند با ساقط شدن پهپاد آمریکایی از حالت تخاصمی خارج شدند و به سمت رفتار دوستانه رفتند و فهمیدند اگر جنگی شود آنها هیزم آن آتش خواهند بود. سردار جلالی افزود: سرنگونی پهپاد آمریکایی قدرت سیاسی کشور را نیز افزایش داد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تهدید نظامی واقعی است، اما با توجه به توانمندی‌های کشور این تهدید در انتهای فهرست دشمن قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید