• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78755
+
-

کمبود گاز مایع در نیکشهر

سیستان ‌و بلوچستان
کمبود گاز مایع در نیکشهر

عبدالله جانبی / زاهدان - خبرنگار 

علاوه بر بحران کمبود بنزین در سیستان‌ و بلوچستان، بحران کمبود گاز مایع هم به مشکلات مردم اضافه شده است. یک هفته‌ می‌شود که نبود گاز مایع در تنها جایگاه شهرستان نیکشهر موجب سردرگمی خانواده‌ها برای تامین گاز مایع مصرفی شده است. عموم مردم، فقدان مدیریت و نظارت صحیح ارگان‌ها را عامل اصلی به وجود آمدن این آشفته‌بازار می‌دانند؛ موضوعی که از سوی مسئولان ذی‌ربط تکذیب می‌شود. در این میان مردم نیکشهر، بیش از نقاط دیگر، ساماندهی توزیع گاز مایع را در این شهرستان خواستارند.

درخواست ساماندهی گاز مایع
یکی از شهروندان نیکشهری از کمبود گاز مایع در این شهرستان گلایه می‌کند و به همشهری می‌گوید: توزیع گاز مایع باید در نیکشهر ساماندهی شود. برای حل مشکل مردم در این زمینه نیاز به نظارت‌های جدی‌تری است. محمد سرانی با بیان این‌که سیلندر گاز مایع کمیاب است و در این زمینه گویا بازار سیاه برای خرید و فروش آن راه افتاده می‌افزاید: باید با این افراد متخلف برخورد قاطع شود تا گاز مایع طبق نرخ مصوب ارائه شود. 

علت بحران گاز چیست؟ 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیکشهر در گفت‌وگو با همشهری مهم‌ترین دلیل بحران گاز در شهرستان را کمبود ناوگان حمل گاز از مبدأ (بندرعباس) و نداشتن راننده واجد شرایط برای ماشین حمل گاز در شهرستان عنوان می‌کند. اما این دلیل، مورد تایید اذهان عمومی نیست. به گفته جان‌محمد هوت، یک ماشین حمل گاز در شهرستان نیکشهر وجود دارد و بر این اساس در صورت بروز هرگونه مشکل و نبود ماشین جایگزین روند تامین گاز مختل می‌شود.  عبدالباسط بلوچزهی، رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر، ضمن تایید بحران گاز، پایین بودن حقوق و مزایای رانندگان را یکی از عوامل استقبال نکردن رانندگان برای قبول رانندگی ماشین حمل گاز ذکر می‌کند. 

راه‌‌حل بنیادی بحران چیست؟ 
جدا از مشکلات پیش پا افتاده‌ای چون نبود راننده، یکی از عوامل بحران گاز در شهرستان، فقر و کمبود جایگاه است. شهرستان نیکشهر با ۱۸۰هزار نفر جمعیت فقط یک جایگاه گاز دارد و این جایگاه نیز کمتر از ۲۰ روز در ماه گاز دارد. به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیکشهر، ساخت جایگاه در بنت، لاشار و چاهان به تصویب رسیده است. جان‌محمد هوت ادامه می‌دهد: باید بپذیریم فرایندهای طولانی‌مدت صدور مجوزها و کارهای خسته‌کننده اداری انگیزه سرمایه‌گذاران را گرفته است.
فرماندار نیکشهر هرچند در گفت‌و‌گو با همشهری بحران گاز مایع در این شهرستان را تکذیب می‌کند، اما نبود جایگاه در بنت و لاشار را تایید می‌کند.
ضیاءالحق هاشمزهی با بیان این‌که از سوی فرمانداری توزیع مناسب گاز مایع به صورت روزانه کنترل می‌شود، می‌افزاید: فاصله چابهار هم با نیکشهر زیاد نیست و هروقت مسئله‌ای در این زمینه داشته باشیم با کمک منطقه نفتی چابهار مشکل را رفع می‌کنیم. همچنین ایجاد جایگاه در بنت، چاهان و لاشار هم مصوب شده است که امیدواریم به‌زودی مشکل این مناطق نیز حل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :