• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7868
+
-

کدام مسکن برای قلب خطر کمتری دارد

کدام مسکن برای قلب خطر کمتری دارد

دانشمندان میزان دقیق خطر مصرف ایبوبروفن و 4تسکین‌دهنده پرطرفدار درد در ایجاد حمله‌های قلبی را به‌دست آوردند. این مسکن‌ها شامل ایبوبروفن، سلکوکسیب (celecoxib)، مفنامیک اسید دیکلوفناک و ناپروکسن است که توسط میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا برای کنترل درد استفاده می‌شود.

دانشمندان تایوان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ۵ مسکن به‌مدت ۴هفته می‌تواند روی عملکرد قلب مؤثر باشد، ولی برخی از این موارد بسیار خطرناک‌ترند. تحقیق آنها روی افراد بالغ بالای 56سال که دارای فشار خون بالا بودند، نشان داد که احتمال شیوع عوارض قلبی در آنها زیاد است. به‌عبارت دیگر در این تحقیق یک نفر از 330فرد بزرگسالی که طی مدت ۴هفته مسکن مصرف کرده‌اند، دچار سکته قلبی شده‌اند. دارویی مانند سلکوکسیب این خطر را به یک نفر از 150نفر رسانده است. دانشمندان متوجه شده‌اند که مفنامیک اسید تهدید کمتری دارد و یک نفر از 394نفر را در خطر سکته قلبی قرار می‌دهد. این تهدید برای دیکلوفناک 245 است.

خطر دیکلوفناک به‌قدری است که چندی پیش فروش آن در کشور انگلستان ممنوع شد. همچنین یک نفر از 214نفری که مسکن ناپروکسن را از داروخانه خریداری و مصرف کرده‌اند به سکته قلبی مبتلا شده‌اند.

یافته‌های محققان دانشگاه ملی یانگ‌مینگ تایپه که در مجله کلینیک فارماکولوژی انگلستان منتشر شده، خطرات دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) را متذکر شده است. این داروها با افزایش فشار خون در افراد، خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهند.

NSAID‌ها چه داروهایی هستند؟

NSAIDها یا همان ضد‌التهاب‌های غیراستروئیدی داروهایی هستند که برای کاهش درد، تب و التهاب استفاده می‌شوند. برخی از این داروها، در گروه داروهای OTC یا بدون نسخه قرار دارند که فرد می‌تواند بدون نیاز به نسخه پزشک آنها را تهیه کند.

یکی از معروف‌ترین داروهای این گروه، آسپیرین است. از دیگر داروهای معروف این گروه می‌توان به ایبوبروفن، کتوپروفن و ناپروکسن اشاره کرد که هر سه این داروها هم مصرف بدون نسخه دارند و هم در نسخه پزشکان تجویز می‌شوند.

NSAIDها با مهار تولید آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز (COX) ایفای نقش می‌کنند. مهار تولید سیکلواکسیژناز در بدن باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. در سال 2004سازمان FDA اظهار کرد که داروهای مهار‌کننده سیکلواکسیژناز می‌توانند خطر حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش دهند؛ مخصوصا درصورتی که برای مدت طولانی مصرف شوند و نیز در افرادی که خطر زمینه‌ای این بیماری‌ها را داشته باشند؛ مثلا آنهایی که جراحی قلب داشته‌اند. در تحقیق دانشمندان تایوانی میزان دقیق سکته‌ها کشف شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :