• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78676
+
-

قصه 10 ساله انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر

شهردار بیرجند: انتقال اصناف آلاینده به خارج از این شهر تا یک سال و نیم آینده انجام می‌شود

شهری
قصه 10 ساله انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر

 پرونده انتقال صنوف آلاینده از محدوده شهری بیرجند قصه‌ای ۱۰ ساله است که در مسیر اجرایی مانده است و رویای شهروندان را برای برخورداری از شهری آرام محقق نمی‌کند. به گزارش مهر، پرونده انتقال صنوف آلاینده بیرجند از سال‌های گذشته پیش روی مسئولان باز است و گاهی در میزگردها درباره آن بحث و بررسی می‌شود. مسئولان پس از تصویب طرح در سال ۸۶ گاهی گرد هم می‌آیند تا مشکلات اجرا را به یکدیگر یادآوری کنند، اما تاکنون این امر محقق نشده است. 

اگرچه طی ماه‌های اخیر اتفاقاتی در امر واگذاری اراضی پیش آمده و روند صدور پروانه ساخت املاک در سایت جدید شروع شده است، اما باز هم گویی موانعی پیش رو است که به‌رغم مراجعه کسبه برای دریافت پروانه ساخت هنوز از سوی شهرداری پروانه‌ای صادر نشده است. فرماندار بیرجند در خرداد سال ۱۳۹۵ در کارگروه صنوف آلاینده شهرستان بیرجند بر انتقال این صنوف به خارج از شهر تاکید کرد و گفت: آخرین ‌مهلت برای انتقال تا پایان سال جاری است و معطلی در اجرا توجیه‌پذیر نیست. 

علی ناصری باری دیگر در ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ در بازدید از طرح ۵۰ هکتاری صنوف آلاینده بیرجند توضیح داد: انتقال صنوف آلاینده در ساماندهی صنوف و نیز تجمیع ارائه خدمات به صورت آسان به مردم و نیز از نظر اصلاح سیما و منظر شهری و الزامات زیست‌محیطی بسیار تأثیرگذار است. پس از مرحله آماده‌سازی طبق ضوابط در نظر گرفته شده، زمین به اتحادیه‌ها واگذار خواهد شد و اصناف می‌توانند طبق نقشه‌های از قبل پیش‌بینی‌شده، اماکن صنفی خود را بسازند. امیدواریم با پیگیری امور و سرعت بخشیدن به کار تا پایان سال ۱۳۹۶ کلیه صنوف آلاینده از سطح شهر بیرجند به سایت پیش‌بینی‌شده انتقال یابند. 


واگذاری‌هایی که انجام نشد

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند در بیستم خرداد امسال با اشاره به پروژه انتقال صنوف آلاینده از بیرجند به خارج از شهر بیان کرد: اقدامات زیرساختی و مأموریت شرکت تعاونی مربوطه در اجرای این طرح به خوبی انجام شده است. «مرتضی یزدان‌شناس» گفت: تاکنون 3 هکتار از اراضی تحویل داده شده، اما هنوز قطعی نشده است تا شهرداری بتواند پروانه ساخت صادر کند. وی با بیان این‌که در حال حاضر در چرخه اداری مشکلاتی برای اجرای طرح پیش آمده است، افزود: برای نحوه صدور پروانه ساخت‌و‌ساز بین شهرداری و راه و شهرسازی اختلافاتی وجود دارد. عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: همچنین ۱۵ هکتار از اراضی مربوط به املاک شهرداری بوده که در نحوه واگذاری‌ها و در جریان مزایده با مشکلاتی روبه‌رو شده که در مراحل رفع اشکال است. 


انتقال تا یک و سال و نیم آینده

شهردار بیرجند در یک تیر سال جاری در شورای اسلامی شهر بیرجند انتقال صنوف آلاینده را از مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی شهرداری دانست و گفت: بخشی از اراضی این پروژه در اختیار شهرداری است که باید تعیین تکلیف شود و در این زمینه پیشنهاد برگزاری مزایده و طرح تشریفات را مطرح کرده‌ایم. «محمدعلی جاوید» با بیان این‌که محدودیتی در صدور پروانه ساختمانی نداریم، تصریح کرد: دستگاه‌های خدماتی پای کار بیایند تا ساخت‌وسازها انجام شود. وی خواستار تخصیص اعتباراتی از سوی فرمانداری برای تأمین زیرساخت‌ها شد و افزود: امیدواریم همه دستگاه‌های پای کار بیایند تا بتوانیم ظرف یک سال و نیم آینده صنوف آلاینده را منتقل کنیم. 


کسبه خودشان ملک را بسازند

طرح انتقال صنوف آلاینده در ۷۸ هکتار زمین تعریف شده است. «علی ناصری»، فرماندار بیرجند، با بیان این مطلب گفت: از این میزان، ۱۵ هکتار در مالکیت شهرداری است که باید براساس ضوابط شهرداری به مزایده گذاشته می‌شد. ۴۰ هکتار زمین هم متعلق به دولت است که 3 هکتار از آن در بهمن‌ماه ۹۶ واگذار شده است. وی ادامه داد: مابقی این اراضی مستثنیات بوده که باید وارد طرح شود و دولت از مالک شخصی خریداری و به شرکت تعاونی واگذار کند که در حال انجام است. فرماندار بیرجند با بیان این‌که بیش از ۱۰ سال است روند انتقال صنوف را دنبال می‌کنیم، افزود: در حال حاضر تعاونی شکل گرفته است و کاسبان در تعاونی برای انتقال به خارج از شهر ثبت‌نام کرده‌اند. 

ناصری با بیان این‌که تفاهم‌نامه واگذاری اراضی مستثنیات به تعاونی صنوف آلاینده داده شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری نیز مکلف شده است براساس معرفی تعاونی و مراجعه اعضا پروانه را صادر کند. به گفته فرماندار بیرجند، زمین به اعضا واگذار می‌شود و فرد صنفی باید مطابق ضوابط و طرح‌های ارائه‌شده، ملک را ظرف یک سال بسازد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که براساس گفته مسئولان ذی‌ربط 3 هکتار از اراضی واگذارشده در سال ۹۶ هنوز در اختیار شرکت تعاونی قرار ندارد پس تکلیف این اراضی چیست، گفت: این 3 هکتار در اختیار شرکت تعاونی بوده و شهرداری در حال صدور پروانه است. ناصری با بیان این‌که اعضای شرکت تعاونی مانعی ندارند و افراد می‌توانند با مراجعه به شهرداری پروانه را اخذ کنند، افزود: برای ساخت ملک به کسبه تسهیلاتی اعطا می‌شود. 


هنوز پروانه‌ای از سوی شهرداری صادر نشده است

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با اشاره به آخرین وضعیت پرونده انتقال صنوف آلاینده از بیرجند اظهار کرد: واگذاری اراضی به کسبه در سطح ۴۵ هکتار آغاز شده است. «محمدحسین دلیر» توضیح داد: از طرف شهرداری هنوز پروانه‌ای برای ساخت صادر نشده است و فقط تا مرحله نقشه پیش رفته‌اند. وی گفت: روزانه به هر صنفی برنامه داده می‌شود تا اعضای آن برای پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کنند، اما برخی هنوز مراجعه نکرده‌اند. مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با بیان این‌که از مجموع سایت ۷۸ هکتاری ۱۵ هکتار در دست شهرداری بوده که هنوز گره‌هایی دارد، افزود: این اراضی یک بار به مزایده گذاشته شده اما بی‌نتیجه مانده است و مجدد قرار شد به قیمت دولتی به مزایده گذاشته شود که فرم پیشنهادی قرارداد برای تصویب در دست شوراست.  


تسهیلات فرمانداری کارساز نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند گفت: پایان اجرای این طرح و انتقال کامل صنوف آلاینده به ساخت مغازه در سایت جدید بستگی دارد. دلیر با بیان این‌که مجوز ساخت شهرداری در حال حاضر یک‌ساله است، خاطرنشان کرد: براساس قانون کسبه می‌توانند در صورتی ‌که نتوانند عملیات ساخت را انجام دهند پروانه را تمدید کنند. وی توضیح داد: بسیاری از افراد توانایی مالی خوبی ندارند و انتظار نمی‌رود ظرف یک سال بتوانند کار ساخت را به پایان برسانند. 

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این‌که تسهیلات فرمانداری برای احداث املاک کارساز نیست، گفت: تسهیلات ۱۸ درصد بوده و تسهیلات ارزانی در کار نیست. دلیر با اشاره به زیرساخت‌های سایت ۷۸ هکتاری یادآور شد: عملیات برق‌رسانی رو به اتمام است ولی در آب‌رسانی اندکی مشکل داریم. این‌گونه که پیداست مردم شهر روزها و شاید سال‌های زیاد دیگری را باید به انتظار باشند تا شب و روزشان به لحظاتی آرام پیوند بخورد و بدون دغدغه از مسائل بهداشتی قدم در خیابان‌ها بگذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید