• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78622
+
-

تب و تاب خرید مدرسه در همدان و زنجان

گزارش
تب و تاب خرید مدرسه در همدان و زنجان

افزایش 2 برابری قیمت نوشت افزار در همدان 

در آستانه سال تحصیلی 2 برابر شدن قیمت لوازم‌تحریر در همدان بازار فروش را از تب و تاب انداخته است به‌گونه‌ای که والدین ترجیح می‌دهند فقط به تهیه لوازم ضروری بسنده کنند. 

به گزارش تسنیم، هر سال با ورود به شهریورماه و آخرین ماه از تعطیلات تابستانی خانواده‌ها برای خرید ابزار و لوازم تحصیل فرزندانشان آماده می‌شوند و در نیمه دوم شهریورماه بازار لوازم‌ تحریر شلوغ و پرهیاهو است. 

اما امسال برخلاف سال‌های گذشته ازدحام جمعیت در بازار لوازم‌ تحریر همدان که معروف به صحاف‌خانه است، دیده نمی‌شود. وقتی به سراغ فروشندگان این بازار می‌رویم دل و دماغی برای حرف زدن ندارند و می‌گویند کسادی بازار درآمد ما را به‌شدت کاهش داده است. 

یکی از فروشندگان لوازم‌ تحریر گفت: خود مردم شاهد بی‌رونقی بازار هستند بنابراین لازم به شرح دادن این وضعیت نیست. اگرچه سود حاصل از فروش کالاها را نسبت به سال‌های گذشته کاهش دادیم، ولی در میزان خرید مردم تغییری احساس نکردیم. 

وی بیان کرد: وقتی قیمت کالایی مانند لوازم‌ تحریر افزایش می‌یابد میزان تقاضای مردم کاهش‌ می‌یابد و ترجیح می‌دهند بخش کوچکی از نیاز دانش‌آموزان را تامین کنند. بسیاری از خانواده‌ها فقط به خرید دفتر و قلم بسنده می‌کنند و لوازمی مانند مداد رنگی، ماژیک، برگه یادداشت و غیره را نمی‌خرند. 

این فروشنده با تأکید بر این‌که میزان فروش ما نسبت به 2 سال گذشته به نصف رسیده است، افزود: قیمت لوازم‌ تحریر نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است و مردم قدرت خرید ندارند. وی ادامه داد: دولت باید فکری به حال دانش‌آموزان کند و با توزیع دفتر و لوازم‌ تحریر دولتی و ارزان‌قیمت به خریداران و فروشندگان کمک کند. 


پای حرف خریداران

مادری که به همراه 2 فرزندش برای خرید لوازم تحریر به‌ بازار آمده است، گفت: قیمت‌ها به اندازه‌ای بالاست که با دیدن آن فرار می‌کنیم. فرزندانم دوقلو هستند و بار سنگین هزینه‌ها را بیش از دیگران احساس می‌کنم. 

وی با بیان این‌که این روزها انواع تبلیغات و فضای مجازی توقع کودکان را از نظر تنوع لوازم‌ تحریر بالا برده است، افزود: از طرفی وقتی بچه‌ها به مدرسه می‌روند و لوازم دانش‌آموزن دیگر را می‌بینند بدون شک به وسایل مختصر خود راضی نمی‌شوند و خانواده‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند. 

این مادر از گرانی دفتر گلایه کرد و توضیح داد: قیمت دفتر 100 برگ از 13 تا 20 هزار تومان متفاوت است، حال فرض کنید اگر بخواهم برای هر فرزندم 5 عدد دفتر 100 برگ با حداقل قیمت موجود در بازار را بخرم باید 130 هزار تومان بپردازم‌. 

وی خاطرنشان کرد: ما که جزو قشر متوسط جامعه هستیم آن‌گونه که باید قدرت خرید لوازم‌ تحریر فرزندانمان را نداریم، پس تکلیف دانش‌آموزان قشر ضعیف جامعه چه‌ می‌شود؟


قیمت دفتر 2 برابر شده است

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان گفت: قیمت هر جلد دفتر نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته و کتاب‌های کمک درسی نیز 70 تا 80 درصد گران شده است. عباس ستاره تصریح کرد: امسال بازار لوازم‌ تحریر بسیار بد است و مردم خیال خرید ندارند. نیمه دوم شهریورماه اوج خرید نوشت‌افزار است، اما متاسفانه رونقی در بازار دیده نمی‌شود. 

وی با بیان این‌که کمبود کاغذ علت اصلی گرانی دفتر و کتاب‌های کمک‌آموزشی است، افزود: کاغذ سفید دفتر از کشور اندونزی و با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود. رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با بیان این‌که شایعه شده قرار است دفتر دولتی و ارزان‌قیمت توزیع شود، ادامه داد: بسیاری از مردم منتظر توزیع دفتر دولتی هستند. 

ستاره گفت: در حال حاضر قیمت خرید پک معمولی لوازم‌‌ تحریر کمتر از 200 هزار تومان نیست. لیست خرید برای هر کودک مهدکودکی نیز 240 تا 250 هزار تومان است. 


کتاب درسی گران نشده است

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با بیان این‌که قیمت نوشت‌افزار و کتاب‌های کمک‌درسی نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری داشته است، ابراز کرد: این در حالی‌ است که قیمت کتاب‌های درسی اصلا گران نشده و به همان قیمت پارسال است.

ستاره با تأکید بر این‌که گرانی لوازم‌ تحریر سبب کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش فروش و سود ما شده است، افزود: دولت باید برای عرضه لوازم تحصیل دانش‌آموزان با قیمتی مناسب چاره‌ای بیندیشد. 


قیمت کیف و کفش مدرسه در همدان کاهش یافت

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان از کاهش قیمت کیف و کفش مدارس نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال با توجه به نوسانات ارز در بازار نسبت به سال گذشته شاهد کاهش قیمت در این حوزه هستیم. 

احمد گازرانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت بالای کیف و کفش ارمغانی است که از سال گذشته وارد بازار شد و تبعات آن امسال نیز دامان بازار را گرفت، اما امسال افت قیمت در برخی کالاها موجب دلگرمی مردم شده است. 

وی علت اصلی کاهش قیمت را نزدیک شدن به پایان فصل فروش کیف و کفش مدارس دانست و افزود: مردم در وضعیت مالی خوبی نیستند و نباید قیمت‌ها در حد نامتعارف باشد. نظارت بر بازار و پایان فصل فروش از عوامل اصلی کاهش قیمت کیف و کفش مدارس است. 

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان ادامه داد: امسال بیش از 90 درصد اجناس موجود در بازار ایرانی بوده و چند درصد باقیمانده که وارداتی‌ است، همه از اجناس سال‌های گذشته بوده که در انبارها به‌جا مانده است. 


برگزاری نمایشگاه پاییزه در زنجان

رئیس اتاق اصناف استان زنجان از برگزاری نمایشگاه پاییزه شهر زنجان خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۲۳ شهریور برپا شده است و تا ۲۹ شهریورماه ادامه دارد. 

سیدمحمود موسوی در گفت‌و‌گو با مهر به برگزاری نمایشگاه پاییزه در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در زمینی به مساحت بیش از ۲ هزار مترمربع برگزار شده است. 

وی با بیان این‌که در این نمایشگاه تمام اقلام مدارس دانش‌آموزان از قبیل کیف و کفش، لوازم‌ تحریر، کتاب و نوشت‌افزار با درصد بسیار خوبی زیر قیمت بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه دسترسی راحت خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌ تحریر است. 

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با بیان این‌که در این نمایشگاه بیش از ۲۵۰ غرفه مخصوص لوازم‌ تحریر برپا می‌شود، ادامه داد: نمایشگاه پاییزه در همه شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید