• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78620
+
-

ساماندهی سرویس مدارس در لرستان

خرم‌آباد 342 هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد حدود 160 هزار و 500 نفر از سرویس استفاده می‌کنند

گزارش
ساماندهی سرویس مدارس در لرستان

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


همه ما نزدیکان یا همکارانی داریم که فرزند دانش‌آموز دارند و شاهد مشکلات آنان و گاه شکایت‌هایشان از سرویس‌های مدارس هستیم. یکی از این مشکلات، تعهد دادن مدرسه برای تهیه سرویس بوده که بیش از یک هفته و گاه تا 20 روز هم تحقق پیدا نکرده است. دیر رسیدن راننده سرویس، جایگزینی راننده همکار یا آشنا بدون اطلاع مدرسه و مشکلاتی از این دست موجب افزایش نگرانی خانواده‌ها در زمینه پیدا کردن سرویس خوب شده است.

امسال برای ناحیه یک شهر خرم‌آباد طرح ساماندهی سرویس‌های مدارس به صورت شرکتی در دستور کار قرار گرفته و اطلاعات راننده‌ها و دانش‌آموزان از طریق سامانه سپند ثبت می‌شود تا هیچ‌گونه مشکلی در خدمت‌رسانی به وجود نیاید. برای ناحیه 2 نیز کماکان - طبق روال قبلی - انعقاد قرارداد با راننده در دستور کار است تا این طرح شرکتی را برای سال تحصیلی بعدی اجرایی کنیم.

از مجموع 342 هزار دانش‌آموزی که در استان زندگی می‌کنند، بیش از 160 هزار دانش‌آموز از سرویس استفاده می‌کنند.اما موضوعی که وجود دارد، این است که نرخ سرویس‌ها امسال با تصویب شورا 10 تا 20 درصد افزایش یافته که 100 درصد مبلغ آن به راننده تعلق می‌گیرد و 10 درصد نیز متعلق به شرکت، سرویس‌بان و سازمان دانش‌آموزی است؛ موضوعی که موجب وارد آمدن فشار اقتصادی بیشتری به خانواده‌ها می‌شود.


صحبت‌های والدین

یکی از اولیای دانش‌آموزان به همشهری می‌گوید: بارها در طول سال تحصیلی پیش می‌آید که راننده سرویس به بهانه کار داشتن یا خرابی ماشین کسی دیگر را به جای خود می‌فرستد. چون راننده سرویس از سوی مدرسه یا آموزش و پرورش تایید شده است، جایگزین شدن او، ما را از لحاظ برخورد و شیوه رانندگی فرد جدید نگران می‌کند.

«علی جانمیر» ادامه می‌دهد: همچنین، والدینی که شاغل هستند یا مدرسه از منزلشان دور است، برای راحتی خود و دانش‌آموزشان سرویس می‌گیرند. اما بعضی اوقات مشاهده می‌شود که راننده می‌گوید ماشین خراب است و دیر به سراغ دانش‌آموز می‌آید و همین باعث می‌شود والدین برای به‌موقع رساندن دانش‌آموز یا آژانس بگیرند که بار مالی به آنها تحمیل می‌کند یا خود فرزندشان را به مدرسه برسانند که باعث دیر رسیدن به سر کارشان می‌شود.

وی بیان می‌کند: امیدواریم امسال روند کار سرویس‌های مدارس به گونه‌ای باشد که نگرانی‌های والدین را در همه ابعاد برطرف و برای آنها اطمینان خاطر ایجاد کند. یکی دیگر از والدین می‌گوید: من 5 سال است که برای فرزندم سرویس می‌گیرم و تاکنون مشکلی ایجاد نشده است. تنها سال گذشته یکی 2 بار راننده که ماشینش خراب شده بود، قبل از ساعت آمدن به سراغ دانش‌آموزان با والدین تماس ‌گرفت که نمی‌تواند بیاید. «شاهد جعفری» می‌افزاید: راننده برای جلوگیری از معطلی دانش‌آموزان به آنها اطلاع می‌داد که با آژانس به مدرسه بروند و فاکتور آن را تحویل دهند تا مبلغش را به آنها پرداخت کند.


اجرای طرح ساماندهی سرویس‌های مدارس در خرم‌آباد

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: طرح ساماندهی سرویس‌های مدارس سال 87 تصویب شده است، اما متاسفانه در طول 10 سال گذشته - بنا به دلایلی - موفق به اجرای آن نشده‌ایم.

«فریبا گله‌دار» ادامه می‌دهد: در سال تحصیلی جدید، به منظور ایجاد فضای امن برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، طرح ساماندهی سرویس‌های مدارس در استان و بالتبع شهر خرم‌آباد اجرا می‌شود. وی می‌گوید: در همین زمینه، پیمانکار برای ناحیه یک شهر خرم‌آباد مشخص و مراحل اداری طی شده است. رانندگان برای دریافت تاییدیه از طریق مدارس به پیمانکار معرفی می‌شوند. آنها سپس از ارگان‌های مربوطه گواهی‌های لازم را دریافت می‌کنند و ساماندهی می‌شوند.

گله‌دار می‌افزاید: اما متاسفانه برای ناحیه 2 شهر خرم‌آباد نتوانسته‌ایم پیمانکار انتخاب کنیم و کار را به صورت شرکتی پیش ببریم. مقرر شده است 10 درصد سرویس‌های مدارس این ناحیه به صورت پایلوت شرکتی شوند، اما زیر بار نرفته‌اند. وی می‌گوید: البته توجیهاتی هم داشته‌اند که می‌تواند قابل قبول باشد، مثلا این‌که مدرسه نباید 2 حساب بانکی داشته باشد. به همین دلیل در این ناحیه از روش انعقاد قرارداد با رانندگان برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان استفاده می‌شود تا در سال‌های بعد بتوانیم طرح شرکتی را به منظور سهولت کار و اطمینان خاطر والدین اجرا کنیم.

این مسئول تاکید می‌کند: در اجرای موفق این طرح لازم است والدین همکاری‌های لازم را داشته باشند و از گرفتن سرویس به طور مستقیم و پرداخت پول کرایه به راننده اجتناب کنند. آنها همچنین باید از گرفتن سرویسی که بیش از ظرفیتش دانش‌آموز سوار می‌کند، خودداری کنند. وی به والدین توصیه می‌کند که به هیچ عنوان به طور مستقیم با رانندگان سرویس ارتباط برقرار نکنند و با پیمانکار یا مدیر مدرسه در ارتباط باشند و مشکلات، انتقادات و شکایت‌های خود را به صورت کتبی تحویل دهند.


نرخ سرویس‌های مدارس

گله‌دار می‌گوید: طبق ماده 18 لیستی از قیمت‌های پیشنهادی آموزش و پرورش به شهرداری ارائه شده که شهرداری آن را تایید کرده و برای تصویب به شورای شهر داده است.وی می‌افزاید: در حال حاضر قیمت‌های پیشنهادی برای سرویس‌های مدارس در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 تا 20 درصد افزایش یافته است. برای برخی از مسیرها که در سال‌های قبل قیمت‌ها توافقی بوده، امسال نیز همان روال برقرار است. این مسیرها بیش از 7 کیلومتر طول دارند و بر اساس توافق والدین و راننده نرخشان تعیین می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان اظهار می‌کند: البته قیمت‌های توافقی نیز قوانین خاص خود را دارند و برای آنها بازه خاصی در نظر گرفته شده است. از والدین می‌خواهیم که بیش از مبلغ مصوب پرداخت نکنند و در صورت مشاهده تخلف به پیمانکار اطلاع دهند.

وی ادامه می‌دهد: نرخ تصویب شده به گونه‌ای است که والدین باید 110 درصد پرداخت کند که 100 درصد آن برای راننده و 10 درصد مابقی نیز برای پیمانکار، سرویس‌بان و سازمان دانش‌آموزی است. البته سازمان دانش‌آموزی از این 10 درصد تنها 2 درصد سهم دارد.


نیاز به 1800 سرویس مدرسه

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تعداد خودروی مورد نیاز برای سرویس مدارس اشاره و بیان می‌کند: در مجموع و به صورت تقریبی بیش از 342 هزار دانش‌آموز در استان زندگی و از بین آنها حدود 160 هزار و 500 نفر از سرویس استفاده می‌کنند. برای ایاب و ذهاب آنها 50 دستگاه ون، 2 هزار مینی‌بوس و 30 هزار خودروی سواری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: برای مدارس ناحیه یک و 2 شهرستان خرم‌آباد قریب 1800 سرویس نیاز است که از این تعداد 700 تا 800 دستگاه برای مدارس ناحیه یک و 700 تا هزار دستگاه نیز برای مدارس ناحیه 2 است. گله‌دار می‌گوید: تاکنون برای ناحیه یک خرم‌آباد 700راننده ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 220 نفر خانم و مابقی آقا هستند. این افراد در 20 تا 25 مسیر این ناحیه فعالیت خواهند داشت.

وی اظهار می‌کند: از والدین می‌خواهیم که در صورت تاخیر راننده سرویس، برخوردهای تربیتی و اجتماعی نادرست از سوی وی و هر مساله دیگری به صورت مستقیم وارد عمل نشوند و موضوع را به پیمانکار اطلاع دهند زیرا پیمانکار اهرم قدرت است.


لزوم نگاه فرهنگی به موضوع

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان همچنین می‌گوید: انتظار داریم همه ارگان‌ها به این موضوع نگاه فرهنگی داشته باشند و موانع مادی سر راه پیمانکار و رانندگان را بردارند و مسائلی را مطرح نکنند که موجب متضرر شدن رانندگان شود.

وی می‌افزاید: بسیاری از رانندگان از جوانان جویای کار هستند و از آنجا که معضل بیکاری در لرستان و خرم‌آباد نیز وجود دارد، با داشتن نگاه فرهنگی، علاوه بر ایجاد امنیت برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان، می‌توان اشتغال‌زایی خوبی هم انجام داد.

گله‌دار به راهکار جلوگیری از سردرگمی والدین برای روزهای اول مدرسه و انتخاب سرویس اشاره و اظهار می‌کند: اولیای دانش‌آموزان باید قانونمند عمل کنند. آنها می‌توانند در ناحیه یک خرم‌آباد از طریق سامانه سپند برای سرویس مورد نیاز دانش‌آموز خود ثبت‌نام کنند تا در روز اول مدرسه هیچ مشکلی به وجود نیاید.

این مسئول می‌گوید: والدینی که تا روز اول مهر برای انتخاب سرویس منتظر می‌مانند قطعا دچار مشکل می‌شوند.گله‌دار بیان می‌کند: در ناحیه 2 خرم‌آباد قرارداد سرویس‌های مدارس با رانندگان و از طریق مدارس منعقد می‌شود که قطعا در روزهای اول ممکن است باعث سردرگمی یا اتلاف وقت والدین و دانش‌آموزان شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید