• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78606
+
-

بوم‌گردی در کرمان شغل می‌آفریند

۳۶۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان کرمان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که بیش از ۳۲۰ اقامتگاه فعال و ۴۰ اقامتگاه نیز در حال راه‌اندازی است

گردشگری
بوم‌گردی در کرمان شغل می‌آفریند

از ابتدای دولت یازدهم تاکنون نگاه جدی به ایجاد و راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای توسعه گردشگری و خلق فرصت‌های جدید شغلی، کرمان را جزو استان‌های پیشرو در این حوزه‌ کاری قرار داده است. به طوری که هم‌اکنون بیش از 1۱۰۰ شغل پایدار در این اقامتگاه‌ها وجود دارد. 

به گزارش ایرنا، به گفته متولیان امور گردشگری در استان کرمان علاوه بر این میزان اشتغال پایدار، راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها که عمدتا در مناطق روستایی شکل گرفته با جذب گردشگران پرشمار داخلی و خارجی رونق خاصی را به اقتصاد مناطق روستایی و عشایری این استان بخشیده که خود در ایجاد امید بیشتر به آینده و افزایش ضریب ماندگاری در مناطق یادشده مؤثر بوده است. 

به گفته مسئولان از دیگر مزایای ایجاد این اقامتگاه‌های گردشگری در مناطق دورافتاده استان کرمان می‌توان به مهاجرت معکوس از حاشیه شهرها به روستاها و مهم‌تر از آن افزایش ضریب امنیت و معطوف شدن نگاه سرمایه‌گذاران به بردن سرمایه خود به این مناطق مشاهده کرد که این تغییر و تحولات قطعا آینده روشنی را با تکیه بر داشته‌های داخلی برای ساکنان استان رقم 
خواهد زد. 


رونق اقتصاد روستاهای کرمان 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به عنوان یک محور توسعه گردشگری نام برد و گفت: این اقامتگاه‌ها اقتصاد روستاهای این استان را رونق بخشیده و موجب افزایش حضور گردشگران در این مناطق شده است. 

 «فریدون فعالی» افزود: در حال حاضر ۳۶۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان کرمان مجوز فعالیت دریافت کرده و بیش از ۳۲۰ اقامتگاه فعال و ۴۰ اقامتگاه نیز در حال راه‌اندازی است. 

وی افزود: بیشترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه شهداد فعالیت دارند که در بازدید از این منطقه شاهد تغییر و تحول در گردشگری و اقتصاد محلی روستاهای این بخش هستیم. 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مسئولان در مناطق بوم‌گردی در زمینه ایجاد و بهسازی زیرساخت‌ها برای رفاه و ماندگاری گردشگران باید تلاش کنند. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای تاریخی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: گردشگری این استان به‌اندازه قابلیت‌های آن نتوانسته رشد داشته باشد و مسئولان و دستگاه‌های متولی در زمینه رونق این حوزه باید ورود کنند و پاسخ‌گو باشند. 

فعالی گفت: رسانه‌ها نیز ضعف‌ها، دستاوردها و راهکارهای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. 


اشتغال بانوان کرمانی در بوم‌گردی‌ها 

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی با مزیت‌های فراوانش به نوبه خودش فرصت بسیار مناسبی برای اشتغال بانوان در این استان فراهم آورده است. به طوری که در حال حاضر ۶۲۱ نفر از بانوان در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. 

 «رضا بردبارروز» افزود: ۵۷۰ نفر از آقایان نیز در ۳۲۴ اقامتگاه بوم‌گردی کرمان در حال فعالیت هستند که نشان می‌دهد بانوان کرمانی اشتغال بیشتری در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این استان دارند. 

وی گفت: همچنین ۱۲۶ اقامتگاه بوم‌گردی در سال ۹۷ در استان کرمان راه‌ندازی شد که زمینه اشتغال مستقیم ۳۸۰ نفر را مهیا کرده است که ۶۰ درصد این اشتغال متعلق به زنان است. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: بانوان این استان ضمن فعالیت در امر پذیرایی از گردشگران و امور جاری اقامتگاه‌های بوم‌گردی، می‌توانند با تهیه و فروش صنایع دستی درآمدزایی خوبی برای این اماکن ایجاد کنند. 


ایجاد اشتغال با کمترین سرمایه‌گذاری

بردبارروز با اشاره به این‌که در صنعت گردشگری با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد کرد، تاکید کرد: باید با همکاری بخش خصوصی زمینه آماده‌سازی زیرساخت‌های اقامتی و تبلیغاتی را بیش از گذشته فراهم آوریم. 

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای متقاضیان تاسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی افزود: این تسهیلات پس از ارائه طرح توجیهی در کارگروه اشتغال تصویب می‌شود که در روستاها وام با سود ۶ درصد و بازپرداخت 4 ساله با یک سال تنفس است. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: در حال حاضر تمام اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کرمان درجه ۲ هستند که در آینده پس از بررسی امکانات و میزان خدمات‌دهی در کمیسیون ماده ۱۸ به رتبه‌های کیفی درجه‌بندی می‌شوند.


نظارت بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: نظارت کامل و دقیقی بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی این استان وجود دارد و در آخرین بررسی انجام‌شده، ۲ اقامتگاه به دلیل کیفیت پایین تعطیل و ۲ اقامتگاه دیگر نیز به دلیل نداشتن شرایط لازم به خانه‌مسافر تبدیل شد. 

«رضا بردبارروز» افزود: خانه‌های بوم‌گردی ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری این استان است که علاوه بر مزیت‌هایی چون تاثیر بسیار زیاد بر مهاجرت معکوس از حاشیه شهر به روستا و خلق جدید فرصت‌های شغلی پایدار، بر میزان ماندگاری و اقامت گردشگران خارجی و داخلی نیز افزوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید