• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78602
+
-

«در یادمانده‌ها»شرح حال مشاهیر هرمزگان

فرهنگ
«در یادمانده‌ها»شرح حال مشاهیر هرمزگان

کتابی با عنوان «در یادمانده‌ها» شرح حال و معرفی آثار مشاهیر استان را بیان می‌کند که «ماندانا سایبانی» در ۱۱۲ صفحه و یک‌هزار نسخه به نگارش درآورده است. به گزارش ایرنا، در این کتاب به مشاهیری از قبیل  «محمداعظم بنی‌عباسیان»، «سیدمحمدعلی توانا»، «یوسف و حسین خنجی»، «علی سایبانی»، «شرفا شرفایی»، «محمدعلی نحوی»، «سیدمحمدعلی هاشمی‌رمکانی»، «غلامعلی صامتی‌رودانی» و «عبدالرحمن فریدونی» نیز پرداخته شده است. 

نویسنده در این کتاب نوشته است: بی‌تردید بوده‌اند افراد بسیاری که به نوبه خود در خدمت به مردم و عمران و آبادانی منطقه و نیز ترویج دین و فرهنگ، کوشیده‌اند اما یا گمنام زیسته‌اند یا این‌که گذشت زمان و حوادث روزگار «نه از تاک نشانی بر جای نهاده است و نه از تاک‌نشان!» 

هدف از مشاهیری که در مجموعه گنجانده شده شناخت نسل جوان امروز از بود و نبود و تاثیر نیروی انسانی هرمزگان در سده گذشته است و به هیچ روی نمایاندن شخصیت هر فرد، جنبه بازارگرمی و جناحی و جانبداری از هیچ‌کس نیست. 

برای پرهیز از هرگونه حدس و گمان اسامی مشاهیر به ترتیب حروف الفبا و بر اساس نام خانوادگی تنظیم شده است؛ اگرچه در روش تاریخ‌نگاری باید ترتیب تاریخی رعایت می‌شد. 

سایبانی در اولین فصل از کتاب خود به زندگی «میرهاشم امیرزادهشمس» اشاره کرده که بدین شرح است: شمس در سال ۱۳۰۰ شمسی متولد شده است و در 7 سالگی پدر را از دست داده و عمویش سرپرستی او را عهده‌دار می‌شود که از 16 سالگی به کار تجارت مشغول می‌شود. 

پیش از آن خواندن و نوشتن را در مکتب استادان خصوصی و در محضر حاج شیخ عبدالرحیم انصاری فرا می‌گیرد و سفرهای تجاری بسیاری به شهرهای کشورمان کرده و در دوره بیستم مجلس شورا، از طرف مردم بندرعباس انتخاب می‌شود. 

امیرزاده‌شمس در امور اجتماعی و خدمات‌رسانی به مردم، صاحب‌نام است و تا زمان نگارش این شرح حال، هشتاد‌و‌دومین سال زندگی خود را می‌گذراند.

این خبر را به اشتراک بگذارید