• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78592
+
-

افزایش ظرفیت تولید آب در هرمزگان

با اتمام عملیات اجرایی خط انتقال آب لوله ۹۰۰ میلی‌متری سد شمیل و نیان تا بند انحرافی شمیل 5/12 میلیون متر مکعب در سال به ظرفیت تولید آب استان اضافه می‌شود. 

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در بازدید از این طرح گفت: این میزان آب برای مصرف شرب و کشاورزی است. 

«هوشنگ ملایی» افزود: همچنین با اجرای این طرح علاوه بر مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب، آب حدود ۳هزار هکتار از اراضی دشت میناب تامین می‌شود و موجب جلوگیری از افت سطح آبخوان و حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین دشت میناب می‌شود. 
وی بیان کرد: برای انتقال بخشی از منابع آب موجود در مخازن سدهای شمیل و نیان با ظرفیت حدود 1۱۴۰ لیتر در ثانیه عملیات اجرایی خط انتقال به قطر ۹۰۰ میلی‌متر و به طول ۷ کیلومتر آغاز شد. 
این مسئول اظهار کرد: برای اجرای این طرح ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. 

یکی از مهم‌ترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۰ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰ میلیون متر مکعب با هدف آب‌رسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از ۲ دهه کم‌بارشی و خشکسالی، در سال‌های اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شد. 

با پررنگ شدن این بحران از ۷ سال پیش سدهای شمیل و نیان با حجم ۹۸ میلیون متر مکعب به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت. 

بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان 4۱۰۰ لیتر است و روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید