• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78452
+
-

پیشنهاد تبدیل کارخانه‌های قدیمی کرج به شرکت دانش‌بنیان

خبر
پیشنهاد تبدیل کارخانه‌های قدیمی کرج به شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با اشاره به طرح مباحثی در خصوص تغییر کاربری کارخانه‌های قدیمی کرج گفت: پیشنهاد تبدیل این کارخانه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی را ارائه داده‌ایم.
به گزارش ایرنا، در هسته مرکزی کلان‌شهر کرج بیش از 3 شرکت تولیدی و صنعتی با قدمت بالای ۷۰ سال از جمله کارخانه‌های تولید روغن جهان، کارخانه پارچه‌بافی جهان‌چیت و کارخانه لوله پولیکا استقرار دارند که فعالیت این کارخانه‌ها در چند سال گذشته به علت فرسودگی تجهیزات، جابه‌جایی خط تولید و مشکلات دیگر متوقف شده است.
به‌تازگی در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر تبدیل برخی از این کارخانه‌ها از جمله کارخانه پولیکای کرج به فضای تجاری و فضای سبز انتشار یافته است.
برخی از کارخانه پولیکا واقع در هسته مرکزی شهر کرج، به عنوان نماد صنعتی این شهر یاد می‌کنند.

«محمدامین فرشی» اظهار کرد: وجود این کارخانه‌ها ظرفیت مناسبی برای نوآوری در تولید و اشتغال‌زایی در کلان‌شهر کرج بوده که تبدیل آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ فرصت جدیدی برای رونق اقتصادی به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: در نقاط مختلف جهان دیده می‌شود که چنین مکان‌هایی را که سمبل تولید و اشتغال محسوب می‌شوند، به محلی برای جوانان کارآفرین تبدیل می‌کنند که نمونه آن اراضی مربوط به شرکت «استیشن اف فرانسه» به مساحت ۳۴ هزار متر‌مربع است که اراضی آن از محل دپوی راه‌آهن به بزرگ‌ترین فضای استارت‌آپی این کشور تبدیل شد.
فرشی ادامه داد: نمونه داخلی نیز کارخانه نوآوری آزادی تهران است که در محل کارخانه «الکترودسازی آما» سابق به مساحت ۱۸ هزار مترمربع راه‌اندازی شده است.
استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان کسب و کارهای جدید که به طور عمده برمبنای فناوری شکل گرفته‌اند، یکی از راه‌های بهبود اشتغال در شرایط کنونی کشور است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز خاطرنشان کرد: این استان با دارا بودن بیش از 3۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح بوده که استفاده از ظرفیت‌هایی چون کارخانه‌های قدیمی می‌تواند علاوه بر توسعه کسب و کارهای نوین، زمینه اشتغال‌زایی هرچه بیشتر را نیز فراهم کند.
به همین منظور پیشنهاد تبدیل کارخانه‌های قدیمی کرج که به عنوان هویت صنعتی استان محسوب می‌شوند، به مراکز نوآوری از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز داده شده است.
کارخانه پولیکای کرج در سال ۱۳۳۹ به عنوان نخستین تولید‌کننده لوله اتصالات و گرانول‌های پی‌وی‌سی کشور در زمینی به مساحت ۲۸ هزار مترمربع راه‌اندازی شد.
همچنین کارخانه روغن‌نباتی جهان در ۱۵ آبان ۱۳۳۴ برای تولید روغن نباتی از دانه‌های پنبه‌ای در حاجی‌آباد کرج فعالیت خود را آغاز کرد که در دهه ۸۰ خط تولید آن به مناطق دیگر کشور انتقال یافت.
کارخانه جهان‌چیت یکی دیگر از شرکت‌های قدیمی کرج است که در سال ۱۳۳۴ راه‌اندازی شد و در اواخر دهه ۷۰ به علت قرار گرفتن در محدوده شهری و فرسودگی تجهیزات فعالیت آن متوقف شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید