• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78309
+
-

بررسی دلایل مرگ کودکان در سیستان و بلوچستان

درنگ
بررسی دلایل مرگ کودکان در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 3 علت اصلی مرگ کودکان 1 تا 9 ماهه در سیستان و بلوچستان، بیماری‌های سیستم تنفسی، ناهنجاری‌های مادرزادی و سوانح و حوادث است. 

به گزارش ایسنا دکتر «سیدمهدی طباطبائی» در کمیته بررسی مرگ و میر کودکان و نوزادان سلامت نوزادان و کودکان را یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی جامعه دانست و افزود: گام اول برای پیشگیری از مرگ و میر و ناتوانی در این گروه مهم سنی، شناسایی علل اصلی مرگ و میر است. 

 وی بیان کرد: مطالعات لازم در بررسی علل مرگ و میر در استان انجام شده است و بر اساس اطلاعات موجود، بعد از بیماری‌های سیستم تنفسی، اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری‌های مادرزادی دومین علت مرگ و میر کودکان در استان را تشکیل می‌دهد. 

دکتر طباطبائی افزود: کاهش میزان ازدواج‌های فامیلی و مشارکت سایر نهادها و مراجع در فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی در کنار تسهیل دریافت خدمات مشاوره ژنتیک از مهم‌ترین عوامل کنترل و کاهش مرگ و میرهای ناشی از اختلالات ژنتیکی در استان است. 

وی از سوانح و حوادث به عنوان سومین عامل مرگ کودکان نام برد و گفت: با استفاده از ظرفیت داوطلبان سلامت و کارکنان حوزه بهداشت و درمان در حال توسعه فعالیت‌های آموزشی با محوریت محله ایمن هستیم تا با مشارکت آگاهانه و مداخله والدین و سایر افراد خانواده در اصلاح وضعیت فیزیکی منازل، استانداردسازی حمل‌و‌نقل کودکان در اتومبیل و بهسازی مدارس آمار حوادث و سوانح در این گروه سنی را کاهش دهیم. 

دکتر «عبدالحسین عباسی»، فوق‌تخصص نوزادان نیز در این جلسه گفت:  فشار والدین برای ترخیص زودهنگام از بیمارستان از فاکتور‌های مهم مرگ و میر نوزادان در این استان است. 

دکتر «مریم زابلی» مدیر گروه سلامت، جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این جلسه بیشترین آمار مرگ نوزادان را در دوره 7 تا 28 روزگی اعلام کرد. 

وی گفت: از تعداد کل موارد مرگ نوزادان دانشگاه در سال گذشته، 2/17درصد مرگ‌ها در خارج بیمارستان رخ داده است. 

زابلی درباره مداخلات حوزه معاونت بهداشتی در مورد شناسایی و ارجاع مادران در معرض خطر و تولد نوزادان نارس و کم‌وزن نیز گفت: از تعداد 19175 مورد مادر باردار پرخطر شناسایی و مراقبت‌شده در سطح 1 در سال 97 حدود 8723 مورد به سطح 2 و 3 ارجاع فوری و غیرفوری شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید