• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78293
+
-

آمریکا با ما کنار نخواهد آمد

فریدون مجلسی/کارشناس مسائل بین‌الملل


ونزوئلا، افغانستان و کره‌شمالی هر سه داستان خودشان را دارند و پرونده‌هایی در حوزه سیاست خارجی آمریکا هستند که پیچیدگی‌های کمتری از پرونده ایران دارند؛ پرونده‌هایی که احتمالا هر سه آنها با یک توافق نسبی بسته خواهند شد.
هنگام تحلیل مسائل افغانستان ابتدا باید از خودتان بپرسید آمریکا در این کشور با چه کسانی مذاکره می‌کند؟ آمریکا با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند. با جنایتکارانی پای میز نشسته است که به مردم افغان آسیب‌های مختلفی وارد کرده و می‌کنند. آمریکا با حمایت عربستان برای این با طالبان وارد مذاکره شده که بتواند پایگاه محکم ضد‌ایرانی‌ای برای خود در این کشور تاسیس کند.
هنگام تحلیل مسائل ونزوئلا باید درنظر بگیریم که اختلاف آمریکا با این کشور، یک اختلاف ایدئولوژیک است. ونزوئلا یک کشور کمونیست است و آمریکا این رویه را نمی‌پسندد. این در حالی است که کشور ونزوئلا به‌خودی خود غرق در فلاکتی شده که ناچار است به توافق با آمریکا تن دهد، پیش از آنکه شیرازه این کشور به‌طور کلی از هم بپاشد. مسائل ونزوئلا در چارچوب آمریکایی کنونی قابل حل است و من بر این باورم که مادورو به این نتیجه رسیده که می‌تواند در عین اینکه قدرت خود را حفظ کند، در تخاصم با آمریکا هم نباشد. برای آمریکا مهم نیست چه کسی بر ونزوئلا حکومت کند. آمریکا می‌داند که نظام کمونیسم در همه‌جا شکست خورده و جنس مشکل این دو کشور تغییر کرده است.
در مورد کره‌شمالی هم باید گفت اگرچه احتمالا توافق در این کشور دیرتر از ونزوئلا و افغانستان رخ خواهد داد اما واقعیت این است که دیگر موضوع نزاع‌ها ‌از بین رفته است. زمانی جنگ آمریکا با کره‌شمالی بر سر دستیابی این کشور به بمب اتمی بود اما حالا دیگر داشتن یا نداشتن این بمب چه فرقی دارد؟ نه کره‌جنوبی، نه چین، نه ژاپن و نه روسیه دیگر به کره‌شمالی نظر ندارند. فرض کنید سنگال به بمب اتمی دسترسی داشته باشد، به چه دردش می‌خورد؟ بمب اتمی کره‌شمالی (کشوری در کنج دورافتاده جهان) هم همین اندازه بی‌خطر به‌نظر می‌رسد. امروز ترامپ آن یخ‌های خصومت اولیه را آب کرده و حالا با دولتی طرف است که کمتر از دولت‌های پیشین با او سر جنگ دارند.
اگرچه مسیر حرکت آمریکا در سیاست‌ خارجی این چهارکشور مشابه به‌نظر می‌رسد اما مقصد متفاوت است. ماجرای ایران ماجرای دیگری است. نگرانی آمریکا از دستیابی ایران به بمب اتمی، در واقع نگرانی این کشور از نابودی اسرائیل است. خصومت ایران و آمریکا در شرایط فعلی قابل حل و مذاکره نیست و به‌نظر می‌رسد برخلاف 3کشور دیگر، این پرونده سیاست خارجی آمریکا با مذاکره و تفاهم بسته نشود. اختلاف ما با آمریکا بر سر مسائل دوجانبه نیست.
با آمریکا بر سر مسائل منطقه‌ای حول اعراب و رژیم صهیونیستی اختلاف جدی داریم. این مسائل باعث شده تا در جنگ غیر رسمی با آمریکا باشیم و هزینه آن را هم با تحریم پرداخته‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید