• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78289
+
-

هر کلتی کلت نیست!

درباره ساموئل کلت که یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های جهان را تاسیس کرد و حالا خیلی‌ها به‌خاطر شهرت او همه اسلحه‌های کمری را کلت می‌نامند

نابغه‌های ناشناس
هر کلتی کلت نیست!


صنایع نظامی و ساخت جنگ‌افزار در دنیا یکی از پرسودترین تجارت‌ها محسوب می‌شود. در غرب، این صنایع به‌دلیل خصوصی‌بودن رشد بی‌حدوحسابی پیدا کرده‌اند و حتی می‌توان اینگونه گفت که آنها جنگ راه می‌اندازند تا اسلحه‌های‌شان را به‌فروش برسانند و به‌سود فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنند. در میان جنگ‌افزارهای مختلف، یکی از خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و به‌غیر از میدان‌های نبرد، کاربری‌های امنیتی و محافظتی نیز دارد. بسیاری از مردم به اسلحه‌های کمری عبارت «کُلت» را اطلاق می‌کنند اما واقعیت این است که کلت‌ها هم در زمره اسلحه‌های کمری هستند. نخستین اسلحه کمری جهان را «ساموئل کلت» ساخت و به‌همین‌خاطر ما به انواع مختلف این نوع سلاح، کلت می‌گوییم.






تولد یک نابغه
نوزدهم ژوئیه1814ساموئل کلت در هارتفورد آمریکا متولد شد. پدر بزرگش یک نظامی بود که این موضوع باعث علاقه شدید او به سلاح‌های نظامی شد. ساموئل همیشه دوست داشت تا قطعات یک دستگاه را از هم باز کند و پی به رمز و راز کار آن دستگاه ببرد. کلت در سال1827 به‌عنوان یک دریانورد مشغول به‌کار شد و در همان زمان و در اوقات بیکاری‌اش در دریا، یک مدل چوبی از هفت‌تیر را ساخت. در سال1829 او در کارگاه نساجی پدرش مشغول به‌کار شد و در آنجا با ابزار مختلف آشنایی پیدا کرد؛ ابزارهایی که تنها در کتاب آنها را دیده بود.

سفر به انگلستان
به گزارش همشهری، در سال1835 کلت به انگلستان رفت و در همان سال نخستین مدل از اسلحه «رولور» را ساخت. پس از ثبت آن در انگلیس، او در فرانسه و یک سال بعدتر در آمریکا نیز اسلحه خود را به‌ثبت رساند. شاید طرح ساخت چنین سلاحی پیش‌تر به ذهن افراد مختلفی خطور کرده و حتی نمونه‌هایی از آن نیز ساخته شده بود اما ساموئل کلت، نخستین کسی بود که توانست این سلاح را به ثبت رسمی در اداره اختراعات انگلستان، فرانسه و آمریکا برساند و پس از آن با تاسیس کارخانه‌ای، شروع به تولید انبوه آن کند. او در اختراع خود از کتاب‌های مختلفی که در دوران نوجوانی خوانده بود الهام گرفت. ضمن اینکه گفت‌وگو با برخی سربازان نیز برایش مفید واقع شد.

روش کار اسلحه کلت
اسلحه ساخت ساموئل کلت یک استوانه برای قرار گرفتن فشنگ در داخل آن داشت که با کشیدن چخماق تفنگ می‌چرخید و فشنگ را برای شلیک آماده می‌کرد. این اسلحه بدون نیاز به فشنگ‌گذاری  یا کشیدن گلنگدن، می‌توانست بدون وقفه، 6، 5 گلوله را به‌سمت هدف شلیک کند. این موضوع باعث شد تا شلیک‌کردن با یک اسلحه سرعت بیشتری داشته باشد که این مهم به برتری سلاح‌های کلت منجر می‌شد. با این حال در ابتدا پیستول‌ها و تفنگ‌های تک‌لوله ساخت کارخانه کلت مورد استقبال زیادی قرار نگرفت و کارخانه‌ای که به‌منظور تولید این اسلحه در پترسون نیوجرسی راه‌اندازی شده بود، تعطیل شد.

رونق کسب‌وکار
برای کارخانه‌های اسلحه‌سازی، جنگ یک الزام است! آنها بدون وجود جنگ در دنیا نمی‌توانند به کسب‌وکار مشغول باشند و ظاهرا وجود جنگ‌های متعدد در طول تاریخ، باعث رشد و توسعه کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید سلاح شده است. در مورد ساموئل کلت نیز چنین موردی مصداق داشت. با شروع جنگ بین آمریکا و مکزیک، ارتش ایالات متحده در سال1847 تعداد هزار قبضه رولور را به کارخانه اسلحه‌سازی کلت سفارش داد که این سفارش باعث رونق مجدد کسب و کار او شد. با امضای این قرارداد بزرگ و ارزشمند، ساموئل کلت در آن سال صاحب بزرگ‌ترین شرکت اسلحه‌سازی خصوصی جهان شد. از آن به بعد کارخانه تولید اسلحه‌های کلت، رونق روزافزونی به‌خود گرفت که این رونق تا به امروز نیز ادامه داشته است.

مرگ و ادامه راه
ساموئل کلت در سال1862 و درحالی‌که تنها 47سال داشت بر اثر بیماری نقرس از دنیا رفت. ثروت او هنگام مرگ، چیزی حدود 15میلیون دلار بود. پس از مرگ، همسرش الیزابت، راه او را ادامه داد و کارخانه کلت را اداره کرد. محصولات این شرکت در انواع مختلف به‌صورت بسیار گسترده‌ای در جنگ‌های مختلف جهان خاصه در جنگ‌های جهانی اول و دوم و همچنین جنگ ویتنام استفاده شد. مدل کالیبر 45/0 آن، یکی از بهترین و قدرتمندترین اسلحه‌های کمری آن زمان بود.


رونق کسب و کار
با شروع جنگ بین آمریکا و مکزیک، ارتش ایالات متحده در سال1847 تعداد هزار قبضه رولور را به کارخانه اسلحه‌سازی کلت سفارش داد که این سفارش باعث رونق مجدد کسب و کار ساموئل شد

این خبر را به اشتراک بگذارید