• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78278
+
-

پناهیان بعد از انتقاد از مجلس در هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادقع به نماز جمعه تهران دعوت شد و به دولت تاخت

مأموریت واعظ اصولگرا

حوزه
مأموریت واعظ اصولگرا

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان که بعد از مدت‌ها سکوت قریب به 7روز پیش از منبر کوچک یک هیئت به عملکرد مجلس و مجلسی‌ها تاخت و از تبعات نقدها در امان ماند، دیروز به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، مجلس و دولت را به دو‌قطبی‌سازی‌ و دروغگویی متهم کرد.
علیرضا پناهیان از روحانیون منتقد دولت که حمایت از محمود احمدی‌نژاد را در کارنامه سیاسی خود دارد، بعد از جنجالی که بر سر شفافیت آرای نمایندگان بر پا کرد، دیروز آتش انتقاداتش به مجلسی‌ها را تند‌تر کرد و خطاب به شورای نگهبان توصیه کرد: «شورای نگهبان به کاندیداهایی که دروغ می‌گویند، کارت قرمز نشان دهد... برخی نمایندگان مجلس به‌دنبال «تونسیزاسیون»‌کردن ایران هستند... شورای نگهبان و قوه قضاییه با دعوت‌کنندگان به آشوب برخورد کنند...»
البته انتقادات تند پناهیان محدود به مجلس‌نشینان نشد، او دایره نقدهایش را وسیع‌تر کرد و دولت و در رأس آن شخص رئیس‌جمهور را هم نشانه گرفت. نایب‌رئیس قرارگاه عمار با بیان اینکه رئیس‌جمهور هم علیه دوقطبی‌سازی سخن می‌گویند هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد می‌کنند و به تبلیغات‌چی‌ها گرا می‌دهند، مدعی شد: «رسانه‌های بسیار نزدیک دولت خبر دروغ منتشر می‌کنند تا مملکت را به آتش بکشند.»
نقادی و بی‌پروایی در سخن‌گفتن شاید وی‍ژگی منبر و ناطقیِ پناهیان باشد اما گستردگی و دو‌آتشه‌بودن نقدهای او علیه مجلس و دولت- 2قوه مقننه و مجریه- بدون لرزش صدا و داشتن کمترین حس تردید از سوی او چنان است که به مخاطب القا می‌کند او شاید ماموریتی دارد و برای نهی دو‌قطبی‌کردن فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات به میدان آمده باشد اما تند‌و‌تیزی سخنان او حکایت از حمایت طیفی از او ‌دارد که به ایراد چنین سخنانی بدون کمترین هزینه دلگرمش می‌کنند. حدسی که دیروز او نیز به آن اشاره کرد و پیش‌دستانه در نکوهش آن گفت: «‌خدا لعنت کند کسانی که هر کسی انتقاد می‌کند را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها کسانی هستند که نمی‌گذارند جامعه پیش برود و فضای نقد و گفت‌وگوی آزاد، شکل گیرد.» او در سخنرانی‌اش در شب‌ هفتم محرم خطاب به مجلسی‌ها گفت: «هرچه نماینده انتخاب می‌‎کنی، اکثریت رأی می‌دهند به اینکه رأی نمایندگان شفاف نباید باشد. چه خبرتونه؟ بعد به‌صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند مگر می‎خواهید تفتیش عقاید کنید؟ مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید؟ غلط کردید! شما با عقاید چه ربطی دارید؟»
سخنانی که در کمترین زمان ممکن از سوی مجلسی‌ها مورد نکوهش قرار گرفت مثلا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در حساب شخصی‌اش در توییتر به کنایه از منبری‌های پاکت‌بگیر سخن گفت و نوشت که باید به حال و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی اینگونه بی‌ادبانه به آن توهین کنند. کاش خودشان جهت روشنگری ملت شفاف بگویند برای پراکندن این عربده‌های غیراخلاقی، پاکت‌های چند‌میلیونی دریافت می‌کنند؟ در موردی دیگر علیرضا رحیمی، نماینده تهران نیز تأکید کرد که آقایی که از منبر امام حسین، توهین ترویج می‌کند و به نام هیئت‌های منسوب به رزمندگان وعظ می‌نماید، آیا با بددهنی و اهانت به مردم و مجلس همچنان شایسته عنوان واعظ است؟
برخی دیگر هم چون عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اشنویه و یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت و... خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی به ادعای پناهیان شدند. شمار منتقدان پناهیان در مجلس چنان پر تعداد است که همه طیف‌های سیاسی حاضر در بهارستان را در‌بر‌می‌گیرد. او حالا بی‌تفاوت به جنجالی که در بهارستان به پا کرده، دولت را هم آماج نقدهایش قرار داده است آن‌هم با ادبیاتی که دولت می‌تواند در محاکم قضایی مدعی تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب از سوی او شود. به هرروی، به‌نظر می‌رسد تجربه جنجال‌سازی‌ پناهیان در داستان شفافیت رأی مجلس که منجر به واکنش تند نمایندگان به او شد، به کام او و همراهانش خوش آمده ‌که او دایره نقدهایش را به دولت کشانده است.


پناهیان در خطبه‌های دیروز تهران چه گفت؟



   دوقطبی‌کردن جامعه و ذلیل‌کردن یک قطب و عزیز دانستن قطب دیگر، رفتاری منافقانه است.
   در جامعه ما سال‌هاست دوقطبی شکل گرفته است؛ دوقطبی‌ای که اکنون جریان دارد، یک دوقطبی کاذب است.
   از رئیس‌جمهوری عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دوقطبی‌سازی سخن می‌گویند، هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد می‌کنند و به تبلیغات‌چی‌ها گرا می‌دهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند.
   تقاضا می‌کنم اندیشمندان بررسی کنند که دیکتاتوری رسانه‌ای که ذیل عملیات دوقطبی‌سازی انجام می‌شود، شوم‌‌تر است یا دیکتاتورهایی مثل رضاخان قُلدر و آل‌سعود که محبوب استکبار جهانی هستند؟
   خدا لعنت کند کسانی که هر کسی انتقاد می‌کند را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها کسانی هستند که نمی‌گذارند جامعه پیش برود و فضای نقد و گفت‌وگوی آزاد، شکل گیرد.
   در دوقطبی‌سازی‌ها، بی‌بی‌سی‌چی‌ها با تبعیت از بی‌بی‌سی خبیث، فرصت جولان پیدا می‌کنند و حقایق را پنهان می‌کنند.
   برخی نمایندگان به‌دنبال «تونسیزاسیون»‌کردن ایران هستند، آیا شورای نگهبان یا قوه قضاییه با کسانی که اینطور مردم را دعوت به آشوب می‌کنند، نباید برخورد کنند؟
   در حد رسانه‌های بسیار نزدیک دولت، سراغ داریم که خبر دروغ منتشر می‌کنند تا مملکت را به آتش بکشند و بعد که به رسانه‌های دشمن منتقل می‌شود، خبر خود را حذف می‌کنند.
   از شورای نگهبان تقاضا می‌کنم در انتخابات‌ها از مُرّ حق کوتاه نیاید. وقتی شورای نگهبان نتواند وسط انتخابات مثل یک داور، کارت قرمز به نامزدها نشان دهد، این یعنی کوتاه‌آمدن از مُرّ حق. هیچ تنشی هم نباید در زمین بازی ایجاد شود. شورای نگهبان بگوید آقا شما دروغ گفتید، در پیاده‌روها دیوار می‌کشند.
   وقتی کاندیدایی پول پخش کند، اینجا داور باید وارد شود و کارت قرمز نشان دهد. هرچند ممکن است برخی طرفداران آن تیم خوشحال نشوند، ولی در درازمدت از داور تشکر خواهند کرد و می‌دانند که بالاخره نمی‌شود داوری را از مسابقه حذف کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید