• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78069
+
-

آلودگی زمین‌های کشاورزی همجوار شهرک‌های صنعتی

زیست‌بوم
آلودگی زمین‌های کشاورزی همجوار شهرک‌های صنعتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آلوده بودن زمین‌های کشاورزی کنار شهرک‌های صنعتی مازندران واقعیت دارد. «عزیزالله شهیدی‌فر» در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: مازندران استانی صنعتی نیست و شهرک‌های صنعتی موجود نیز صنعت قوی و پر آلاینده نیستند. به همین دلیل این میزان آلایندگی در برخی مناطق استان وجود دارد، کم است.وی گفت: در برخی نقاط مازندران با انجام یکسری بررسی‌ها، طرح‌های مورد نیاز ارائه شده تا مکان‌هایی اصلاح شوند. 

در بعضی نقاط نیز پایش و بررسی باید به صورت مداوم از سوی حفاظت محیط‌زیست و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری و انجام شود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با پیگیری از سوی این 2 نهاد، پیگیر کاهش میزان آلاینده‌ها با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های مناسب هستیم. از سوی دیگر با پذیرفتن این واقعیت که در نقاط مختلف استان آلودگی‌هایی وجود دارد، تلاش می‌کنیم محصولات تولیدی مازندران که با محصولات وارداتی قابل قیاس نیست، با کیفیت بیشتری تولید شود.


کشاورزی مازندران در حال گذر از دوران سنتی 

شهیدی‌فر گفت: مهم‌ترین راهکار برای توسعه کشاورزی، مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات است. کشاورزی مازندران در حال گذر از دوران سنتی است. کشاورز مازندرانی و کشاورزی استان ما هنوز به تجهیزات مدرن دسترسی پیدا نکرده است.وی با بیان این‌که نهادینه شدن و به‌کارگیری تکنولوژی‌ و استفاده از پیشرفت‌های علمی در بخش کشاورزی به ساختار داخلی مرتبط است، ادامه داد: ساختار کشاورزی کشور و به‌ویژه کشاورزی مازندران به علت بهره‌برداری زیاد و سطوح کم باعث شده تا به راحتی نتوانیم از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم. وقتی بهره‌برداری و سطوح مالکیت کم باشد، میزان سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی نخواهد داشت.رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با تجمیع اراضی یا سطوح مالکیت‌های بالا تحت عنوان سرمایه‌گذار می‌توان در این مسیر حرکت کرد. 

در صورت توجه به این نکات، با برنامه 5 تا 10 ساله، ظرفیت 10میلیون تن تولید ما حدود 40 درصد افزایش خواهد داشت.شهیدی‌فر گفت: مازندران در کشاورزی تراز اول است. بیش از 7 میلیون تن تولید در این استان داشتیم که معادل 10 درصد ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی کشور است. با توجه تنوع محصولات و میزان تولیدی که در استان داشتیم، پارسال رتبه یک ارزش اقتصادی بخش کشاورزی کشور را کسب کردیم. وی با تاکید بر این‌که در کشت محصولات گلخانه‌ای محدودیت آب داریم، افزود: در سال‌های ترسالی مثل امسال نیز محدودیت آب در مازندران وجود دارد و حتما باید کشت محصولات گلخانه‌ای را آغاز کنیم. آبیاری تحت فشار، آبیاری کم‌فشار، آبیاری میکرو، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و غنی‌سازی خاک باید در مسیری حرکت کند که استفاده مطلوب از ساختار آبیاری استان صورت گیرد.


17 هزار هکتار آب‌بندان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که 17 هزار هکتار آب‌بندان در استان داریم، اظهار کرد: قرار است طی برنامه‌ای 3 ساله کل آب‌بندان‌ها را لایروبی ‌کنیم تا مجموع ظرفیت آب‌بندان‌ها در استان به 2 برابر برسد که راهکاری اطمینان‌بخش برای تامین آب کشاورزی استان است. با افزایش ۱۰۰ درصدی پروژه‌ لایروبی آب‌بندان‌های استان، 350 میلیون متر مکعب ظرفیت ایجاد شد. این مسئول ادامه داد: برای تامین آب کشاورزی باید از آب باران ‌و رواناب‌ها استفاده کرد و به مرور از منابع آبی مثل چاه و سد فارغ شویم تا بتوانیم در سال 2 بار کشت داشته باشیم.شهیدی‌فر بیان کرد: احیای آب‌بندان‌ها علاوه بر تامین آب کشاورزی، در تولیدات شیلاتی نیز اثربخش است. 

مازندران با 75 هزار تن تولید آبزیان در بخش سردابی و گرمابی خارج از دریا، رتبه یک را در کشور دارد. حجم تولید در بخش آبزی‌پروری برای استان دست‌کم تا 2 برابر قابل افزایش است.وی افزود: مرکبات، کیوی، گل و گیاه، لبنیات و گوشت، دام سبک و سنگین، فراورده‌های صنعت طیور، دانه‌های روغنی کلزا و برنج جزو محصولات اشتغال‌زا و قابل صادرات استان هستند که باید روی این محصولات کار بیشتری انجام دهیم و در بخش فضای آزاد و گلخانه‌ای توسعه آنها را مدیریت کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید