• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77971
+
-

حذف قبض کاغذی به آب رسید

گرانی کاغذ هر‌چند بهانه خوبی برای حذف قبض‌های کاغذی برق بود، اما صرفه اقتصادی و ثمرات این طرح به حدی است که حتی با رفع مشکلات تأمین کاغذ نیز ادامه پیدا کرده و حالا بعد از حذف موفقیت‌آمیز قبض کاغذی برق، برای حوزه آب نیز به‌صورت آزمایشی آغاز شده است. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درصورت حذف همه قبض‌های کاغذی برق، آب، گاز و تلفن، علاوه بر ثمرات زیست‌محیطی، هزار و 440میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

قبض کاغذی برق حذف شد
تقریبا یک سال از زمانی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از حذف قبض‌های کاغذی صحبت به میان آورد و از صرفه‌جویی هزار و 440میلیارد تومانی ناشی از این اقدام خبر داد، می‌گذرد. البته در آن دوره به واسطه تنش‌های ارزی و مشکلات تأمین ارز واردات، بازار کاغذ با مشکلات بزرگی مواجه شد و این مسئله به چالش بزرگی برای کسب‌و‌کارهای وابسته به کاغذ تبدیل شد اما حذف قبض‌های کاغذی جدا از این مشکلات، یکی از اهداف دولت الکترونیک بود و باید اجرایی می‌شد. پیرو این اتفاقات، وزارت نیرو به زمینه‌سازی‌ برای حذف قبض‌های کاغذی برق اقدام کرد و با معرفی راه‌هایی به مشترکان برای ثبت‌نام دریافت قبض الکترونیک، اعلام کرد از ابتدای مهرماه‌1398 قبض کاغذی برق صادر نخواهد شد. فعلا طبق اظهارنظر مسئولان وزارت نیرو، از میان ۳۶ میلیون مشترک برق اطلاعات ۳۲ میلیون مشترک، معادل 90درصد کل مشترکان، برای حذف قبض‌های کاغذی جمع‌آوری شده و براساس ارزیابی صورت‌گرفته این رقم تا پایان شهریورماه به ۹۸ درصد خواهد رسید.

حذف آزمایشی قبض کاغذی آب
براساس آمارها، ۳۵ میلیون کنتور برق، همین تعداد کنتور آب، ۲۰میلیون کنتور گاز و 40میلیون اشتراک تلفن ثابت در کشور وجود دارد که سالانه هزار و 440میلیارد تومان برای چاپ و توزیع قبض‌های آنها هزینه می‌شود؛ درحالی‌که به گفته وزیر ارتباطات، ظرفیت کامل دولت الکترونیک فراهم است تا تمام این قبوض را به‌صورت الکترونیک صادر کند. با نگاهی به این آمار و با موفقیت‌آمیز‌‌بودن حذف قبض کاغذی برق، از چند‌ماه پیش حذف قبض‌های کاغذی از حوزه آب در دستور کار قرار گرفته و فعلا در استان‌های اصفهان، لرستان، آذربایجان غربی و بندرعباس به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد در جریان حذف آزمایشی قبض کاغذی آب، مأموران شرکت آب، رقم مصرف مشترک را در دستگاه کنتورخوان وارد می‌کنند و همزمان درصورت تمایل مشترک، با استفاده از کارت بانکی نسبت به تسویه بدهی مشترک از طریق همان دستگاه اقدام می‌کنند. در این فرایند به جای قبض‌های سنتی آب، یک رسید خرید به مشترک داده می‌شود. با این شیوه عملا روند چاپ و توزیع قبض آب حذف شده و مشترکان به‌راحتی می‌توانند پول آب مصرفی را پرداخت کنند. در ادامه قرار است فرایندی همانند فرایند ارسال پیامک قبض آب به مشترکان اجرایی شود تا مشترکانی که در زمان خوانش کنتور حضور ندارند نیز به‌راحتی بدون دریافت قبض کاغذی قادر به پرداخت بهای آب مصرفی باشند.

هدفگذاری دوساله برای اجرای کامل حذف قبض آب
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به آغاز حذف قبوض کاغذی آب در برخی‌‌ مناطق کشور، گفت: براساس ارزیابی صورت‌گرفته این طرح تا پایان دولت دوازدهم به‌طور کامل اجرا خواهد شد. حمیدرضا کشفی با تأکید بر اینکه حذف قبض‌های کاغذی آب در اجرای سیاست‌های دولت الکترونیک در دستور کار قرارگرفته است، گفت: هم‌اکنون اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی در چندین شهر ازجمله لرستان، اصفهان، آذربایجان غربی و بندرعباس آغاز شده و پس از ارزیابی نتایج، این برنامه به سایر مناطق کشور نیز تعمیم داده خواهد شد. به گفته او، هزینه آب‌بهای برخی ‌مشترکان به‌دلیل تعرفه غیرواقعی آب به میزانی اندک است که چاپ قبض کاغذی حتی به‌صرفه هم نیست. کشفی اعلام کرد: هم‌اکنون تعداد مشترکان آب شهری و روستایی کشور از مرز 23میلیون مشترک گذشته ‌و سالانه تعداد بسیار زیادی قبض کاغذی میان این تعداد مشترک توزیع می‌شود که درصورت اجرای کامل این برنامه شاهد ثمرات زیست‌محیطی و اقتصادی فراوانی خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید