• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77956
+
-

سایه سیاست بر عزای کربلا

رئیس‌جمهور: اگر در مجالس عزای امام‌حسینع سخنران و مداح بخواهد حادثه عاشورا را در خدمت خود و جناح خود قرار دهد، این موضوع خیانت به ابا عبدالله الحسینع است

سخنان علیرضا پناهیان روحانی اصولگرا در 3 روز گذشته موجی از واکنش‌ها را در بین مجلسی‌ها به‌دنبال داشت و از نمایندگان مستقل واصلاح‌طلب مجلس همه به این سبک سخنرانی مذهبی آن هم در آستانه انتخابات واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که به‌رغم تفاوت خاستگاه سیاسی نمایندگان 2 نقطه مشترک داشت؛ یکی دفاع از جایگاه نمایندگی و حق رأی وکلای ملت بود و دیگر دوری سخنرانان و مصادره کردن عزای محرم به نفع جریان‌های سیاسی. علیرضا پناهیان از روحانیون منتقد دولت و نایب‌رئیس قرارگاه عمار است و در سخنرانی‌اش در شب‌های هفتم و هشتم محرم خطاب به مجلسی‌ها گفت: «هرچه نماینده انتخاب می‎کنی، اکثریت رأی می‎دهند به اینکه رأی نمایندگان شفاف نباید باشد. چه خبرتونه؟ بعد به‌صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‎گویند مگر می‎خواهید تفتیش عقاید کنید؟ مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید؟ غلط کردید! شما با عقاید چه ربطی دارید؟»

حادثه کربلا نباید جناحی شود
هرچند که مجلسی‌ها انتقادات از پناهیان را کلید زدند، اما سبک نقادی و سخنان تند پناهیان سبب شد دیگر مسئولان و چهره‌های سیاسی نیز به میدان بیایند و نسبت به سیاسی شدن منبرها در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس هشدار دهند که در رأس این واکنش‌ها رئیس‌جمهوری در نشست دیروز هیأت دولت با تأکید بر اینکه نباید حادثه عاشورا و کربلا به هیچ عنوان جناحی شود، گفت: اگر در مجالس عزای امام حسین(ع) سخنران و مداح بخواهد حادثه عاشورا را در خدمت خود و جناح خود قرار دهد، این موضوع خیانت به ابا عبدالله الحسین(ع) است. امام حسین(ع) برای نجات همه انسان‌ها و الگوی همه بشریت است. به گزارش ایرنا، حسن روحانی ادامه داد: خوشبختانه امسال موارد کمی از سخنان تفرقه‌انگیز شنیده شده و تعداد کسانی که به‌دنبال ایجاد دوقطبی کاذب بودند، اندک بوده و قابل اعتنا نیست و این از موفقیت‌های بزرگ ملت ایران است.
 به زعم او اگر به درستی از تاریخ کربلا استفاده کنیم، عاشورا موجب وحدت بیشتر جامعه خواهد بود و چنانچه از عاشورا و کربلا فاصله و اختلاف به‌وجود آمد، حتماً مسیر امام حسین(ع) را به درستی دنبال نکرده‌ایم. رئیس‌جمهوری سپس با تأکید بر اینکه امروز بایستی روحیه وحدت و یگانگی در کشورمان بیش از هر زمان دیگری باشد، به اهمیت برگزاری انتخابات در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: انتقاد و سخن گفتن هیچ ایرادی ندارد، اما راه اصلی برای پیروزی و رسیدن به حق بیشتر، انتخابات است. باید در انتخابات حضور فعال داشته باشیم و نباید انتخابات مایه انشقاق و دودستگی در جامعه شود، بلکه باید به وحدت و انسجام بیشتر بینجامد.

حرف‌های بی‌حساب باعث تمسخر ارزش‌ها ست
در واکنشی دیگر به سخنان پناهیان، سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام که از چهره‌های معتدل محسوب می‌شود نیز گفت: اگر کمی در فضای مجازی بگردیم یا کمی به رسانه‌های بیگانه گوش بدهیم آن وقت متوجه می‌شویم که حرف‌های بی‌حساب و کتابی که بر منبرها درباره معصومان بر زبان می‌آید، چگونه سبب به سخره گرفتن ارزش‌های دینی ما می‌شوند. او که در مراسم سوگواری دهه اول محرم در دارالزهرای تهران سخن می‌گفت با تأکید بر اینکه یکی از مبرم‌ترین وظایف مسئولان این است که جلوی چنین مواردی را بگیرند، ادامه داد: علاوه بر این، مسامحه در این تعابیر و بیان حرف‌های بی‌حساب، باعث می‌شود که امامان معصوم ما و جایگاه آنان مورد تردید قرار گیرد چرا که ما این بحث را به آدم‌های غیرمعصوم کشاندیم.
خامنه‌ای تأکید کرد: گاهی در مسامحه‌های گفتاری، افرادی به میل خود، به اشتباه یا با اغراض مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ممکن است تعابیری را برای کسانی به‌کار ببرند که اصلا مجاز نباشد؛ مثلا اینکه فلان کس علی‌وار یا حسین‌گونه عمل می‌کند. اینها حرف‌های بسیار گزافی است به این سادگی نیست که ما امام علی(ع) یا امام حسین(ع) را آنقدر پایین بیاوریم که افراد را به آنان تشبیه کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید