• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77926
+
-

واعظ علیه وکیل

اظهارات جنجالی حجت‌الاسلام پناهیان، واعظ مورد وثوق طیفی از اصولگرایان، داد وکلای ملت را درآورد

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، واعظ و روحانی مورد وثوق اصولگرایان در سخنانی که در شب‌های هفتم و هشتم محرم داشته خطاب به مجلسی‌ها گفته که آدم باشید و به شفافیت آرای مجلس رأی بدهید؛ اظهاراتی که واکنش تند نمایندگان مجلس از چپ و راست را به همراه داشته و برخی از آنها خواستار ورود دادستان به این موضوع شده‌اند. با این حال روزنامه‌نگارانی مثل فرید مدرسی، این وعظ را اظهاراتی تبلیغاتی دانسته و گفته‌اند: «گویا پناهیان تبلیغاتچی انتخابات 98و 1400شده و تاسوعا و عاشورا را میتینگ انتخاباتی می‌داند.»

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، روحانی حامی محمود احمدی‌نژاد و واعظ مخالف حسن روحانی به منبرهای سیاسی و اظهارات انتخاباتی‌اش شناخته می‌شود؛ روحانی که اخیرا اظهارات او درباره ازدواج دختران زیر 18سال و همچنین بی‌عرضگی طیف کارمندان هم جنجالی شده بود. سخنان جنجالی اخیر او مشخصا به مسئله رأی نیاوردن فوریت طرح «شفافیت عملکرد نمایندگان» برمی‌گردد که در جلسه علنی روز سوم شهریور برای دومین‌بار طی یک سال اخیر ناکام ماند. حامیان این طرح، طیفی از اصولگرایان ازجمله احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده اصولگرای مردم قم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و مجتبی ذوالنور هستند.
پناهیان که شب هفتم محرم در هیأت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) سخنرانی می‌کرد، درباره شفافیت آرای نمایندگان مجلس اظهار داشت: «چرا اکثریت نمایندگان مجلس رأی می‌دهند به اینکه رأی نماینده‌ها نباید شفاف باشد؟ آیا ملت را خوار و بی‌مقدار می‌دانند؟ بعد هم برخی به‌صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند مگر می‌خواهید تفتیش عقاید کنید؟! مگر شما در مجلس به عقاید رأی می‌دهید؟ شما بی‌خود می‌کنید براساس عقاید رأی بدهید. شما باید براساس کارِ کارشناسی رأی بدهید، نه براساس عقاید!»
وی گفته است: «مردم باید بتوانند بر وکلای خودشان مسلط باشند. مردم باید بدانند که نماینده آنها به چه چیزی رأی داده و برای چه رأی داده است؟ ما کاری به عقیده شما نداریم، می‌خواهیم شعور و درک کارشناسی شما را بفهمیم!»
او در این اظهارات که روی وبسایت شخصی خودش هم فیلم آن را منتشر کرده، می‌گوید: «آی مجلس شورای اسلامی، چه‌کسی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید و شفاف رأی دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگویید چه چیزی را دارید از ملت پنهان می‌کنید؟
مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده می‌کنند. البته اگر یک موضوع امنیتی مطرح بود، طبیعتاً باید پنهان باشد اما نه همه رأی‌گیری‌ها!»
یک شب بعد، او بار دیگر اظهاراتی را مطرح می‌کند و این بار علیه روحانی، رئیس‌جمهور از تریبون سخنانی را بیان می‌کند؛ سخنانی که فرید مدرسی، روزنامه‌نگار حوزه اینگونه آن را روایت می‌کند: «یک روز از اهانت علیرضا پناهیان به مجلس با خطاب «غلط کردید/ آدم باشید» نمی‌گذرد که در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) حسن روحانی را با فرعون مقایسه کرد؛ پیش‌تر هم محمدجواد ظریف را ابوموسی اشعری دانست.»
این اظهارات پناهیان با واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور همراه می‌شود. او با یادآوری این نکته که مجلس وعظ را به انتخابات نفروشید، خطاب به این روحانی اصولگرا نوشته است: «به خاطر رقابت‌های سیاسی شب‌های‌ محرم را حرام نکنیم؛ خود را موسی و دیگران ‌را فرعون، خود را علی‌ و دیگران را معاویه و خود را حسین و دیگران را یزید، نامگذاری‌ نکنیم.»
با این حال علیرضا پناهیان نه‌تنها از موضع خود کوتاه نیامده بلکه حتی بار دیگر اهانت به برخی اعضای هیأت‌رئیسه مجلس را هم در پیش گرفته است. او در شب دیگر با اشاره به همه حملاتی که از طرف مجلس علیه او شده است، گفته که شفافیت مجلس امری قطعی است که رخ خواهد داد. این گروه موجود لیاقتش را نداشته باشد، گروه بعدی انجامش خواهد داد. به‌نظر می‌رسد او اینگونه پیش‌بینی مجلسی را می‌کند که در دست هم طیف‌های احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنور، نمایندگان اصولگرای قم است؛ نمایندگانی که این روزها در مجلس عَلَم شفافیت برداشته‌اند.
پناهیان گفته است من اگر درباره شفافیت مجلس نهی از منکر کردم به‌خاطر این بود که «اعضای غیرمحترم هیأت‌رئیسه مجلس به ملت توهین کردند برای دلایل عدم‌شفافیت و برگشتند و گفتند مردم هنوز رشد کافی پیدا نکرده‌اند! این توهین نیست؟ من گفتم چه غلطی می‌کنید، توهین است؟ آنها هر غلطی بکنند، توهین نیست؟»
 احتمالا اشاره او به اظهارات علی مطهری، نایب‌رئیس سابق مجلس است که پیش‌تر در یک گفت‌وگو اظهار داشته بود که شفافیت آرای نمایندگان با توجه به شرایط کنونی کشور به‌صلاح نیست؛ هر وقت رشد اجتماعی لازم در قشری از مردم ایجاد شد، آنگاه شفافیت آرا می‌تواند مفید باشد.
پناهیان گفته است مجلسی‌ها که غصه توهین را می‌خورند، این توهین را خودشان به‌خودشان کرده‌اند که هیأت‌رئیسه را اینگونه انتخاب کرده‌اند.
وی در سخنانی که فردای اظهارات جنجالی‌اش ایراد کرد با بیان اینکه جاهلین سیاست‌باز بسیاری از موارد را سیاسی کرده‌اند؛ درحالی‌که فنی و مدیریتی است، تصریح کرد: انقلابیون مدیریت درست می‌خواهند. آنها انقلاب کرده‌اند تا مدیریت درست باشد که نخستین گام آن کرامت است و علوم انسانی نیز به این سمت در حرکت است.
وی گفت: نباید اجازه داد بسیاری از افراد مباحث را الکی سیاسی کنند و بگویند چند موضع وجود دارد و احمقانه‌تر بگویند مسئله سیاسی شد، باید آن را به رفراندوم گذاشت؛ درحالی‌که مسئله تخصصی است و به‌دنبال عوام‌فریبی هستند.
پناهیان افزود: بحث امسال را سیاسی نگفتیم؛ زیرا مباحث ما سیاسی نیست. با سیاسی‌ها درگیر می‌شویم؛ چون آنها شارلاتان‌بازی درمی‌آورند و بحث فنی مدیریتی را سیاسی می‌کنند و برای سواری گرفتن از ملت، کارهای کثیف سیاسی مثل دوقطبی کردن انجام می‌دهند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شفافیت موجب کاهش رانت‌خواری می‌شود، علوم تجربی این را گفته است و علوم دینی نیز این عقلانیت را می‌پذیرد.
این برای نخستین‌بار نیست که این واعظ معروف که در دوران محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان نایب‌رئیس قرارگاه عمار منصوب شده بود، به دولت روحانی و مجلس می‌تازد. او که در انتخابات سال 92تمام تلاش خود را به‌کار بسته بود تا روحانی رأی نیاورد و مردد بین قالیباف و جلیلی نهایتا اعلام کرده بود رأیش به سعید جلیلی است، آبان سال گذشته نیز در آستانه اربعین حسینی، از آنتن رسانه ملی استفاده کرد تا بگوید:‌« دولت مثل انگلیسی‌ها عمل می‌کند و مردم را می‌پیچاند! در مرز مهران اجازه موکب ساختن نمی‌دهند و مردم را اذیت می‌کنند و ان‌شاءالله خداوند جوابشان را بدهد! »

   برخورد سیاسی با شفافیت آرا

درباره برخورد سیاسی به طرح شفافیت آرا محمدجواد فتحی که از طراحان اولیه این طرح بود به ایرنا، گفته است: علت رأی نیاوردن این طرح در شهریور‌ماه سال گذشته به سیاسی شدن آن برمی‌گردد. او توضیح می‌دهد که طرح پیشنهادی وی یک سال در هیأت‌رئیسه مجلس می‌ماند و نوبت ارائه در جلسه علنی را پیدا نمی‌کند تا «به یکباره و در زمانی که بحث FATF در مجلس مطرح بود»، «با هدف فشار آوردن بر نمایندگان موافق لوایح چهارگانه». وی می‌گوید: «برخی نمایندگان اصولگرا مانند حسینعلی حاجی‌دلیگانی و مجتبی ذوالنور به‌صورت جداگانه برای این طرح امضا جمع کردند». فتحی در ادامه می‌گوید: جالب این است که من برای طرح اولیه ۳6-۳5 امضا گرفته بودم. بسیاری از همین‌هایی که سال بعد رفتند بنا به دلایل سیاسی در حمایت از شفافیت مصاحبه کردند، کسانی بودند که وقتی من طرح را پیش آنها بردم، امضا نکردند. مثلاً طرح را برای آقای امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در هیأت‌رئیسه هم بردم و ایشان امضا کردند. کنار دست ایشان یک آقای دیگری نشسته بود و گفت این مسخره‌بازی‌ها چیست و طرح را امضا نکرد و رفت. اما بعدها در کمال تعجب ایشان شدند یکی از سردمداران حمایت از طرح شفافیت!» 

واکنش مجلس

تندترین واکنش‌ها را نسبت به سخنان علیرضا پناهیان، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشته و نوشته است: «شخصا با مصاحبه‌های هر روزه‌ام، هیچ رأی پنهانی نداشته‌ام اما باید به حال و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی اینگونه بی‌ادبانه به آن توهین می‌کنند. کاش خودشان جهت روشنگری ملت شفاف بگویند برای پراکندن این عربده‌های غیراخلاقی، پاکت چند میلیونی دریافت می‌کنند؟» محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت هم از برخورد دوگانه با شفافیت گلایه کرده و نوشته است: «شفافیت هم، چنان‌که رهبر انقلاب متذکر شدند، در سیره امام علی(ع) سابقه دارد، هم امروزه از اصول حکمروایی خوب شمرده می‌شود، هم آرای نمایندگان باید شفاف باشد و هم تصمیمات سایر نهادهای حاکمیتی. مردم می‌پرسند چرا پس از قریب 10 سال هنوز مسئولیت تصمیم‌گیری درباره حصر شفاف نیست؟!» 

این خبر را به اشتراک بگذارید