• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77899
+
-

مجلس در تعلیق، دولت در بلاتکلیفی

مجلس در تعلیق، دولت در بلاتکلیفی


پارلمان بریتانیا به‌صورت رسمی و درمیان فریاد اعتراض نمایندگان، برای 5هفته تعلیق شد. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، تصویر بی‌سابقه دیگری از صحنه سیاست بریتانیا برای دنیا نمایش داده ‌شد. نمایندگان درحالی‌که پلاکاردهایی با نوشته «‌ساکت‌شده» در دست داشتند، فریاد می‌زدند شرم بر تو! خطاب آنها احتمالا بوریس جانسون، نخست‌وزیر بود که در نامه‌ای به ملکه تأیید او را برای تعلیق پارلمان گرفته‌بود تا بتواند هدف خود را که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپاست، عملی کند. در این میان، عده‌ای از نمایندگان هم به خواندن سرودهای سنتی ولز و اسکاتلندی مشغول بودند.
قبل از آغاز تعلیق 5هفته‌ای پارلمان، آخرین تلاش جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام برای بار دوم شکست خورد. 293نماینده پارلمان بریتانیا به درخواست نخست‌وزیر برای برگزاری انتخابات زودهنگام رأی مثبت دادند که این تعداد بسیار کمتر از حدنصاب دوسوم مورد نیاز برای تصویب درخواست بود. نمایندگان پارلمان همچنین از درخواست برای انتشار مکاتبات دولت در ارتباط با تعلیق پارلمان و همچنین برنامه‌های خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا حمایت کردند. برخی نمایندگان پارلمان به جانسون هشدار داده‌اند ممکن است به‌خاطر سرپیچی از قانونی که خروج بدون توافق را مسدود می‌کرد، تحت پیگرد حقوقی قرار گیرد.
اما بعد از تعلیق پارلمان، سرنوشت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه می‌شود؟ هم‌اکنون براساس قانون، بریتانیا در تاریخ 31اکتبر(9آبان) از اتحادیه اروپا خارج می‌شود؛ چه توافق در این زمینه با اتحادیه اروپا به‌دست آمده‌باشد چه نیامده‌باشد. اما قانون جدیدی که نمایندگان پارلمان در هفته گذشته و قبل از تعلیق نشست‌هایشان تصویب کردند، نخست‌وزیر را ملزم می‌کند اگر توافقی با اتحادیه اروپا به‌دست نیامد، خروج را تا 31ژانویه 2020به تأخیر بیندازد یا اینکه خروج بدون توافق را در تاریخ 19اکتبر (27مهر) وقتی پارلمان از 5هفته تعلیق بیرون آمد، به تصویب نمایندگان پارلمان برساند. نخست‌وزیر نمی‌تواند از این قانونی که پارلمان تصویب کرده تخطی کند. اما می‌تواند راه‌هایی برای دور زدن آن بیابد. جانسون گفته‌است که دولتش در این 5هفته تعلیق پارلمان به‌دنبال مذاکره با اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق خواهد بود اما آمادگی خروج بدون توافق را هم دارد. او گفته که دولتش، خروج از اتحادیه اروپا را بیش از این به تأخیر نمی‌اندازد.
اکنون که پارلمان برای 5هفته تعلیق شده‌است، فعلا شاهد جلسات پرسروصدا و جنجالی برگزیت در صحن پارلمان بریتانیا نیستیم. اما رایزنی فشرده احزاب و چهره‌ها در لندن و خارج از آن همچنان ادامه خواهد داشت تا بلکه برای این کلاف پیچیده که 2سال است همچون طوفانی بریتانیا را دربرگرفته، راهی برای خروج پیدا شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید