رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای یزد با بیان اینکه شهر هوشمند صرفاً آوردن فناوری برای مدیریت شهری نیست و در برخی مواقع برگشتن به اصالت فرهنگی و شهری است، گفت: تحقق اهداف شهر هوشمند به مشارکت عمومی و مدیریت واحد شهری نیاز دارد.
«حمیدرضا قمی» در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه شهر هوشمند ضرورتی اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: طبق اطلاعات به دست آمده تا سال 2030 حدود 85 درصد جمعیت دنیا شهرنشین میشوند و این در حالی است که استان یزد قبل از دیگر شهرهای جهان و در حال حاضر درگیر افزایش شهرنشینی شده است.
وی تدوین رویکرد جدید را از جمله ضرورتهای اجرایی برای اداره شهر دانست و افزود: شهر هوشمند نهضتی اجرایی برای مدیریت شهرهای بزرگ با ابعاد مختلف است.
رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی یزد با بیان اینکه شهر هوشمند صرفاً آوردن فناوری برای مدیریت شهری نیست، گفت: در برخی مواقع برگشتن به اصالت فرهنگی و شهری از جمله مصادیق شهر هوشمند محسوب میشود.
قمی توجه به انرژیهای پاک و تجدیدپذیر را یکی از مهمترین رویکردهای اجرایی شهر هوشمند دانست و بیان کرد: متأسفانه امروزه یزد هیچ نسبتی با معیارهای گذشته خود در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر ندارد.
این مسئول ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده از حملونقل انسان محور، ایجاد خدمات ساده برای کاهش رفت و آمدها و توجه به انرژیهای پاک را از جمله اقدامات در دستور کار برای رسیدن به اهداف شهر هوشمند در یزد عنوان و تصریح کرد: جذب مشارکت جمعی به منظور همکاری مردم در مدیریت شهری ضروری است.
سخنگوی شورای اسلامی یزد در ادامه با اشاره به ظرفیت خوب مردم شهر میراث جهانی در خصوص فعالیت جمعی، گفت: ما در کمیسیون شهر هوشمند سعی کردیم با استفاده از فناوریهای نوین نظیر نرمافزار شهربین شرایط لازم برای مشارکت جمعی در خصوص مدیریت شهری را تسهیل کنیم.
قمی استفاده از تکنولوژی و فناوری نوین برای مشارکت عمومی در اداره شهر را مستلزم فرهنگسازی مناسب دانست و بیان کرد: اعتماد اولین نیاز برای توسعه فرهنگ عمومی در راستای استفاده از تکنولوژی مشارکت جمعی در مدیریت شهری است.
وی کسب اطلاع از چگونگی انعکاس مطالبات مردمی را از دیگر بایدهای ضروری در راستای جذب مشارکت عمومی عنوان کرد و افزود: امروزه اگر از خطای پیمانکاران و مسئولان تصویر تهیه شود شخص خاطی نمیتواند جواب ندهد و این اولین گام در راستای توسعه مدیریت شهری است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بهبود ناوگان حملونقل عمومی، مکانیزه کردن حملونقل عمومی و استفاده از دوچرخه را از جمله اقدامات در دستور کار مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: به نظر من ساماندهی و توسعه ناوگان حملونقل عمومی در یزد به برنامه 7 تا 10 ساله نیاز دارد.
این مسئول، پیادهمحوری، حملونقل پاک و رایج بودن استفاده از حملونقل عمومی را از جمله مولفههای شهر هوشمند در حوزه حملونقل دانست و بیان کرد: علیرغم وجود سابقه درخشان یزد در بحث حملونقل انسانمحور، متأسفانه امروزه شاهد وجود دغدغههای جدی در این حوزه هستیم.
وی نبود فرهنگ مناسب برای استفاده از وسایل حملونقل فردی نظیر موتورسیکلت و خودروهای شخصی را از جمله دلایل جدی در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: طبق برنامهریزیهای انجام شده به تدریج فضاهای شهری برای عبور خودروهای شخصی تنگ و بلعکس مسیر دوچرخه سواری، حملونقل عمومی پاک و پیادهمحوری در این مسیرها تقویت میشوند. رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی یزد با بیان اینکه مرکز شهر باید پیادهمحور شود،گفت: قرارداد اجرایی طرح دوچرخههای هوشمند با 600 دوچرخه امضا و در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. قمی تقویت ناوگان حملونقل عمومی، اصلاح خطوط، نوسازی و بهسازی اتوبوسهای شهری را از دیگر اقدامات در دستور کار شهرداری یزد در راستای برنامه پیادهمحوری دانست و بیان کرد: کسب دستاوردهای بزرگ در این حوزه مستلزم نهادینه کردن فرهنگ عدم استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیهای با قدرت مانور غیرمعمول و غیراستاندارد است.
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب :
77831
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/X1Mg
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved