• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7766
+
-

تحلیل آکادمیک ظریف برای حاکمان عربی از شرایط امنیتی منطقه

تفکر خرید امنیت باطل شده است

محمدجواد ظریف
تفکر خرید امنیت باطل شده است

وزیر خارجه دیروز 2سخنرانی آکادمیک داشت؛ او ابتدا در همایشی با عنوان «جهان پساداعش» و بعد در همایشی با عنوان «ایثار، زبان صلح جهانی» سخنرانی کرد. وجه مشترک سخنان ظریف در این 2همایش تحلیل اوضاع و احوال منطقه بود.

ظریف در همایش الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پساداعش در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی صحبت از پساداعش می‌کنیم نباید تصور کنیم که این تفکر از بین رفته است، گفت: یکی از اشتباهاتی که بعضا صورت می‌گیرد، این است که تصور می‌شود داعش تمام‌شده است و یکی از دلایلی که این روزها غربی‌ها لحنشان علیه ایران تندتر شده، این است که آنها تصور می‌کنند ایران کاری را که باید در مبارزه با داعش می‌کرد، انجام داده است. ظریف گفت: آنها معتقدند ایران داعش را از بین برده است و چرا باید از این به بعد به ادعای خودشان با جمهوری اسلامی ایران با مصالحه برخورد کنیم. ظریف در همین چارچوب هشدار داد: شرایطی که داعش در منطقه ما ایجاد کرد، کماکان به قدرت خود باقی است؛ اگر قدرت بیشتری نگرفته باشد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی در حاشیه این همایش هم در جمع خبرنگاران، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با کمک‌های مستشاری در منطقه و در مبارزه با داعش و با شناخت خطری که افراط‌گرایی منطقه و جهان را تهدید می‌کند، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.  ظریف به تحلیل شرایط امنیتی پیرامون ایران پرداخت و با اشاره به اینکه وظیفه ماست که برای نیروهای سرافراز ایران امکانات دفاعی فراهم کنیم، گفت: برخی، امنیت منطقه را مبتنی بر ائتلاف‌سازی‌ علیه ایران و خرید امنیت از خارج درنظرگرفته‌اند، درحالی‌که این تفکری باطل و اشتباه است. به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین در همایشی با عنوان «ایثار، زبان صلح جهانی» در دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران بیان کرد: کشورهای  اطراف ایران را نگاه کنید؛ کشورهایی را شاهدید که چون امنیتشان را وامدار کشورهای خارج از منطقه هستند، با یک قهر کشورهای بزرگ لرزه بر اندامشان می‌افتد و با یک لبخند آنها احساس شعف و امنیت می‌کنند.

ظریف بدون نام بردن از عربستان و امارات به سفرهای مقامات کشورها به آمریکا اشاره کرد و گفت:برخی کشورهای منطقه ما بعد از برجام سراسیمه به کمپ‌دیوید رفتند و اعلام کردند که چرا ما را رها کردید، ما بدون شما امنیت و استقلال نداریم و وقتی طرف (ترامپ) به منطقه ما آمد و رقص شمشیر با امرای این کشورها داشت، از خود بیخود شده و احساس کردند امنیت جدیدی را پیدا کرده‌اند. وی گفت: این خفت و خواری برای همسایگان ما کافی نیست که رئیس‌جمهور کشور دیگری اعلام کند من تا قول سرمایه‌گذاری از اینها نگرفتم، به منطقه نرفتم. اعلام کند من آنها را برای دوشیدن می‌خواهم. اشاره ظریف به اظهارنظر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره سفرش به ریاض است.

 وزیر خارجه با اشاره به منطقه گفت: کشورهایی که استقلال، عزت، حیثیت و آبروی خود را گرو گذاشتند تا امنیتی برای خود بخرند، کشورهایی که منابع سرشارشان را به تاراج کمپانی‌های تسلیحاتی دادند تا امنیتی برای خودشان بخرند، سال گذشته در منطقه خلیج‌فارس ١١٦میلیارد دلار هزینه سلاح کردند.

  هرچه بتوانیم امکانات دفاعی فراهم می‌کنیم

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به روحیه ایثار مردم ایران اشاره کرد و با تأکید بر اینکه غربی‌ها بعد از آنکه روش‌ها را علیه ایران امتحان کردند، نهایتا پای میز مذاکره آمدند، گفت: ما باور نمی‌کنیم چه سرمایه بزرگی را خدا به ما داده است. فراموش نکنیم چه چیزی ما را در جنگ نگه‌داشت. آن سرمایه ضامن اقتدار ماست. اگر بگویند یک کشور قدرتمند در منطقه است، از چه‌کسی نام می‌برند؟ آنها ایران را به‌عنوان قدرتمندترین کشور منطقه می‌شناسند. نیامدند توپ، تانک و هواپیمای ما را با عربستان مقایسه کنند. ظریف افزود: ضمن اینکه هرچه بتوانیم وظیفه ماست که برای نیروهای سرافراز ایران امکانات دفاعی فراهم کنیم. یادمان نرود، وقتی می‌خواهند بگویند ایران قدرتمندترین کشور منطقه است، به اینها( هواپیما، تانک و توپ) نگاه نمی‌کنند؛  به آنچه نگاه می‌کنند فرهنگ ایثار مردم ماست که در آنها نهادینه شده است.

پاسخ ظریف به اتهامات موشکی

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بدون اشاره به اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در رابطه با اظهارات غربی‌ها درباره مسائل موشکی ایران گفت: تسلیحات و آمادگی دفاعی مهم است. حتما داشتن بهترین ابزارها برای اینکه بار دیگر جنایتکاری همچون صدام نتواند شهرهای ما را موشک باران کند و ما امکان دفاع از شهروندانمان را داشته باشیم مهم است و حتما برنامه موشکی ایران هم مهم است و هم قابل مذاکره نیست. هیلی در نشست بنیاد سیاست در دانشگاه شیکاگو با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران و 1+5ناقص و معیوب است مدعی شده بود: ما میلیاردها دلار به آنها دادیم و قرار بر این بود که آنها فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنند اما با تداوم آزمایش‌های موشک بالستیکشان، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند و همچنین با فروش تسلیحات به حوثی‌ها در یمن و تداوم حمایت از تروریسم قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض می‌کنند.  از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لوموند درباره اظهارات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره مذاکرات موشکی با ایران تأکید کرد: موضع ایران درباره این مسئله قبلا اعلام شده است. ما نه درباره امنیت ملی مان مذاکره می‌کنیم و نه درباره ظرفیت دفاعی مان. ما این اظهارات آقای مکرون را مردود می‌دانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید