• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7764
+
-

فرهاد تجری در گفت‌وگو با همشهری هشدار داد:

نارضایتی زلزله‌زدگان بحران‌ساز است

فرزانه آیینی | خبرنگار:

با گذشت بیش از 3ماه از روی دادن فاجعه‌ای که همه کشور را متاثر کرد، هنوز که هنوز است اوضاع رفاهی و اسکان موقت زلزله‌زدگان کرمانشاه بر پاشنه همان روزهای بحرانی می‌چرخد.  نه از کانکس برای همه آسیب‌دیدگان خبری است و نه برنامه‌ای جدی برای اسکان موقت آنها زیر سرپناهی امن. آنطور که نمایندگان این منطقه خبر می‌دهند،تشدید نارضایتی مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به‌دلیل فقدان امکانات اولیه  در روزهای سرد زمستان از یک‌سو و تهدید سلامتی آنها به‌دلیل بیمارهای واگیردار و مشکلات امرارمعاش از سوی دیگر، هشدار‌دهنده شکل‌گیری بحرانی است که یا دامن منطقه و جامعه را می‌گیرد یا اینکه ابعاد امنیتی خواهد یافت.درحاشیه یکی از جلسات علنی  مجلس،با فرهاد تجری، نماینده سرپل ذهاب گفت‌وگویی درباره اوضاع و شرایط زندگی زلزله‌زدگان داشتیم که مشروح آن درپی می‌آید.

بیشتر از 3‌ماه از زلزله کرمانشاه می‌گذرد، چرا تا‌کنون تدبیری برای اسکان موقت و ایمن زلزله‌زدگان اتخاذ نشده است؟

عدم‌اسکان ایمن زلزله‌زدگان فقط یک دلیل دارد و آن هم سیاست‌های غلط مسئولان است که به‌دلیل داشتن نگاه غیرکارشناسانه و عدم‌داشتن حس مسئولیت‌پذیری به ماجرا وارد شدند و براساس برآورد‌های میدانی ناصحیح تصمیم‌گیری کردند. ازجمله آنها آمار نادرست مسئولان در مناطق زلزله‌زده از تعداد خانه‌های خسارت‌دیده بود که بعدها به دوبرابر افزایش یافت؛ همین آمار غلط و نگاه غیرکارشناسانه آنها سبب شد میزان ارزیابی خسارات به مردم زلزله‌دیده و حتی تعلق بودجه به آنها دچار نوسانات جبران‌ناپذیری شود.

 به‌عنوان نماینده سرپل ذهاب چه عواملی شما را در قبال زندگی و آینده زلزله‌زدگان نگران می‌کند؟

متأسفانه زلزله‌زدگان این روزها حداقل‌های گذران روزگار را ندارند و گذشته از نداشتن سقفی بالای سرشان، استفاده از سرویس‌های بهداشتی محدود و نبود شرایط بهداشتی مناسب برای زندگی آنها به‌ویژه کودکان، تهدید جدی برای بروز بیمارهای واگیردار است که در فصل سرما تشدید می‌شوند. همه اینها سبب شده است تا مردم این مناطق از شرایطشان ناراضی باشند.

توصیه شما به مسئولان چیست؟

اگر روند جلب رضایت مردم زلزله‌زده به همین منوال ادامه یابد و مردم به ادامه زندگی امیدوار و متقاعد نشوند، خبرهای خودکشی، خودسوزی و خودزنی از این خطه بی‌شمار گزارش خواهد شد و این روند می‌تواند سبب شکل‌گیری یک بحران اجتماعی شود و ایجاد بحران اجتماعی حداقل دستاورد نارضایتی مردم زلزله‌زده خواهد بود.

توجه به نارضایتی مردم و چاره‌اندیشی برای آنان امری نیست که تعلل مسئولان را بطلبد و نیازمند ورود جدی و محکم مسئولان به نیاز‌های مردم است؛ به همین دلیل من به مسئولان هشدار می‌دهم که اگر برای این نارضایتی تدبیری اتخاذ نشود، این نارضایتی در بعد اجتماعی و امنیتی بحران‌ساز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید