• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77652
+
-

استفاده از فرصت دیپلماسی شهری برای مقابله با تحریم‌ها


اقدام هوشمندانه و بموقع شهردار تهران در سفر به اتریش و آلمان، استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای تقویت جایگاه کلانشهر تهران و نیز ظرفیت دیپلماسی شهری برای مقابله با تحریم‌هاست.

به گزارش شهرنوشت، آذر منصوری، ‌‌عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان‌ درباره تأثیر دیپلماسی شهری شهردار تهران در کمک به کشور برای عبور از شرایط فعلی، گفت: همزمان با پدیده جهانی‌شدن، شهرها و شهرداری‌ها نیز با ایفای نقش فراملی خود در زمینه‌های امنیت، توسعه، اقتصاد، فرهنگ، شبکه‌سازی‌‌ و حضور در سازمان‌های بین‌المللی به بازیگرانی فعال در عرصه روابط بین‌الملل تبدیل شده‌اند. وی افزود: در شرایط جدید، شهرها با ارتقای جایگاه اقتصادی، سیاسی، فناوری، فرهنگی و زیر‌ساختی خود از توان، نفوذ و اعتبار کافی برای اجرای فعالیت‌های دیپلماتیک برخوردار شده‌اند و در راستای فعالیت‌های خود، شکل جدیدی از دیپلماسی را عرضه کرده‌اند که از آن با عنوان دیپلماسی شهری یاد می‌شود.

منصوری با بیان اینکه در واقع همگرایی بین حوزه‌های مختلف در شهرها حاکی از حرکت جهان به سمت شهری‌شدن و توسعه هرچه بیشتر کلانشهرها و تبدیل آنها به شهرهای جهانی و در نهایت جهان‌شهرها‌ست، خاطرنشان کرد: این دیپلماسی شهری نوع جدیدی از روابط بین‌الملل است که باید به‌عنوان یک فرصت از آن بهره گرفت. منصوری افزود: اقدام هوشمندانه و بموقع شهردار تهران در سفر به اتریش و آلمان نیز استفاده از این ظرفیت و فرصت برای تقویت جایگاه کلانشهر تهران و نیز ظرفیت دیپلماسی شهری برای مقابله با تحریم‌هاست؛ چنان‌که چنین دورنمایی در سیاستگذاری‌های شهرداری تهران مدنظر بوده باشد، به‌نظرم می‌تواند با فعال‌کردن ظرفیت‌های دیپلماسی شهرها بخشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را خنثی کند.

وی در ادامه گفت: این رویکرد در همه شهرهای بزرگ ایران به‌ویژه شهرهایی که نماد تاریخ کهن و فرهنگ و تمدن جغرافیای ویژه ایران هستند، در پیوند با ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند زمینه جذب توریسم و تولید سرمایه ملی و‌ به‌خصوص کاهش وابستگی اقتصاد ما را به نفت در دراز‌مدت به‌دنبال داشته باشد. به همین دلیل معتقدم باید در سیاستگذاری‌های کلان کشور نیز این ظرفیت مورد توجه جدی قرار گیرد و محدود به شهر و‌ کشوری خاص نیز نباشد.

عضور شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پایان گفت: آنچه در این تعاملات باید اولویت باشد، استفاده از فرصت این نوع دیپلماسی برای منافع ملی کشور است.

دیپلماسی شهری یکی از راه‌های پیشبرد منافع ملی است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، توسعه دیپلماسی شهری را برای پیشبرد منافع ملی مفید دانست. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شهرنوشت با اشاره به سفر حناچی به اتریش و آلمان، گفت: من معتقدم که غیر از تقویت بنیه دفاعی، نظامی و اقتدار تسلیحاتی، راه‌های دیگری نیز برای حمایت از منافع ملی وجود دارد که دیپلماسی شهری یکی از آنها به شمار می‌رود. او ادامه داد: بعضا نمایندگان مجلس دیپلماسی پارلمانی را پیش می‌برند، بعضا دیپلماسی فعال توسط وزارت امور خارجه پیش می‌رود و دیپلماسی شهری نیز توسط شهرداری‌ها و شوراها پیگیری می‌شود.
کواکبیان گفت: دیپلماسی شهری می‌تواند برای برقراری ارتباط، گسترش ارتباطات و پیشبرد منافع ملی بسیار مفید باشد، به همین دلیل است که من از اقدام شهردار تهران مبنی بر سفر به پایتخت‌های دیگر کشورها حمایت می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید