• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77610
+
-

ورود منتقدان ممنوع

محدودیت‌های بی‌سابقه برای ویزای آمریکا به تجسس شبکه‌های اجتماعی متقاضیان رسیده است

آمریکا
ورود منتقدان ممنوع


 دولت آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، از این پس دیدگاه سیاسی متقاضیان ورود به خاک این کشور را در روند صدور ویزا دخالت می‌دهد.
اداره مرزبانی آمریکا وابسته به وزارت امنیت داخلی این کشور که مسئولیت نظارت بر ورود افراد به خاک آمریکا را به‌عهده دارد، اعلام کرد مأموران این سازمان اکنون به‌صورت قانونی این حق را دارند که تلفن‌های همراه و کامپیوترهای شخصی مسافران ورودی را مورد بررسی قرار دهند. طبق اعلام این اداره، بررسی محتویات تلفن همراه و کامپیوترهای متقاضیان ورود به آمریکا با هدف کنترل وجود «محتوای خرابکارانه» در این دستگاه‌ها انجام می‌شود. منتقدان آیین‌نامه اجرایی جدید اداره مرزبانی آمریکا معتقدند محتوای خرابکارانه، معیاری کلی است و تعیین آن وابسته به قضاوت سلیقه‌ای مأموران اداره مرزبانی خواهد بود؛ مسئله‌ای که می‌تواند مانع ورود بسیاری از افراد به خاک آمریکا در مبادی ورودی شود. طبق قانون آمریکا، افراد پیش از آنکه از سوی اداره مرزبانی مجوز ورود بگیرند، حتی اگر وارد فرودگاه‌های آمریکا شده باشند خارج از مرزهای این کشور محسوب می‌شوند و به همین دلیل نمی‌توانند علیه تفتیش وسایل شخصی خود به دادگاه آمریکا شکایت ببرند. این در حالی است که طبق قانون اساسی آمریکا، افراد در مقابل هرگونه تفتیش و تجسس بی‌دلیل، مصونیت دارند. این وضعیت برای خارجی‌ها بدتر است، چراکه قانون آمریکا برای آنها تا زمانی که از طرف یک مأمور اداره مرزبانی مجوز ورود دریافت نکرده باشند، هیچ حق شهروندی متصور نیست.
آیین‌نامه جدید اعلامی از سوی اداره مرزبانی آمریکا پا را فراتر از این گذاشته و از مدل اسرائیل برای تفتیش عقاید افراد در بدو ورود استفاده می‌کند. اسرائیل از ورود افرادی که از جنبش بایکوت این رژیم حمایت می‌کنند به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری می‌کند. اکنون طبق آیین‌نامه جدید اداره مرزبانی آمریکا، مأموران می‌توانند مانع ورود افرادی شوند که منتقد آمریکا و سیاست‌های این کشور هستند. پیش از این، آمریکا هرگز عقاید سیاسی را مبنایی برای صدور روادید و ارائه مجوز ورود به خاک آمریکا درنظر نمی‌گرفت.
وزارت امنیت داخلی تحت فشار کاخ سفید اکنون قواعدی را به اجرا گذاشته که تصور می‌کند براساس آنها می‌تواند با بررسی محتوای موجود در تلفن همراه و کامپیوترهای شخصی افراد، میزان خطرناک بودن آنها برای امنیت آمریکا را تعیین کند؛ حتی اگر این محتوا از سوی خود فرد تهیه نشده باشد. این بدین معنی است که اگر فرد ای‌میلی حاوی محتوای انتقادی از سیاست‌های دولت آمریکا دریافت کرده باشد، او مسئول این محتوا شناخته می‌شود و احتمالا از ورود به خاک آمریکا منع خواهد شد.
اقدام اخیر وزارت امنیت داخلی، حتی شرایط سختگیرانه سفارتخانه‌های آمریکا در زمینه صدور ویزا را نیز به چالش کشیده است. وزارت خارجه آمریکا اکنون در چارچوب قواعد بسیار سختگیرانه‌ای که بررسی اطلاعات مربوط به اشتغال، اموال و دارایی‌ها، سوء‌پیشینه و حتی محتوای شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود، اقدام به صدور ویزا می‌کند. این وزارتخانه دستورالعملی منتشر کرده که طبق آن افراد متقاضی ویزای ورود به آمریکا باید شناسه‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی، ای‌میل و تلفن خود را ارائه کنند. اما اینکه فردی که ویزای آمریکا دریافت کرده، بار دیگر در فرودگاه مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد، از موارد بی‌سابقه به شمار می‌رود. آیین‌نامه جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا، عملا روند سختگیرانه صدور ویزا را به کلی زیر سؤال برده و ورود افراد به خاک آمریکا را به‌نظر شخصی مأمور اداره مرزبانی در مرزهای ورودی این کشور وابسته کرده است.

جنجال بر سر یک ورود
آیین‌نامه جدید اداره مرزبانی آمریکا همان چارچوب قانونی است که حدود 10روز پیش مأموران مستقر در فرودگاه بوستون بر مبنای آن مانع ورود یک دانشجوی فلسطینی به خاک آمریکا شدند. اسماعیل اجاوی ۱۷ ساله که قرار بود کلاس‌هایش را از روز سه‌شنبه گذشته در دانشگاه هاروارد آغاز کند، با وجود در دست داشتن ویزای آمریکا، از سوی مأموران اداره مرزبانی از فرودگاه بوستون به لبنان یعنی جایی که در آن زندگی می‌کند بازگردانده شد. خبرگزاری فرانسه به نقل از اجاوی نوشت که مأموران مرزبانی برای 5ساعت او را مورد بازجویی قرار دادند و خواستار دسترسی به تلفن و کامپیوترش شدند. او گفته است که مأموران قبل از بررسی تلفن و کامپیوترش از او درباره اعتقادات و اعمال مذهبی‌اش پرسیده‌اند. اجاوی گفته است که بعد از چند ساعت، یک افسر او را به اتاقی فراخوانده و بر سرش فریاد کشیده و گفته است که دوستانش در شبکه‌های اجتماعی پست‌های ضد‌آمریکایی منتشر کرده‌اند.
ماموران به‌دلیل انتشار پست‌هایی در انتقاد از سیاست‌های آمریکا از سوی دوستان اجاوی، مانع ورود او به خاک آمریکا شدند. این در حالی است که او شخصا هیچ پست سیاسی در انتقاد از آمریکا در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکرده است.
اجاوی در نهایت یک هفته بعد و تحت فشار افکار عمومی آمریکا و رسانه‌ها موفق شد بار دیگر وارد خاک آمریکا شود و در کلاس‌های دانشگاه شرکت کند، اما اتفاق رخ داده باعث شد تا توجه عمومی به این آیین‌نامه جدید اداره مرزبانی آمریکا جلب شود. برخی رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌هایی اعلام کرده‌اند که سال گذشته بیش از 30هزار نفر در بدو ورود به آمریکا و در فرودگاه‌ها مورد تفتیش قرار گرفته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید