• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77589
+
-

دیپلماسی متوازن در عرصه روابط بین‌الملل

دیپلماسی متوازن در عرصه روابط بین‌الملل

سیدعباس موسوی/سخنگوی وزارت امور خارجه

همزمان با تشدید فشارهای حداکثری دولت ایالات متحده آمریکا علیه ملت بزرگ ایران، شاهد شکل‌گیری یکی از فعال‌ترین و پویاترین ادوار دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون دوجانبه، چند‌جانبه و بین‌المللی در سطوح مختلف منطقه‌ای، قاره‌ای و جهانی هستیم. دیپلماسی فعال و متوازنی که از کلیه ابزارهای مشروع، قانونی و عقلانی از مذاکره و گفت‌وگو، دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی، دیپلماسی دیجیتال و فضای مجازی گرفته تا گفت‌وگوی تلفنی، تبادل و انتقال پیام و... به نحو کامل برای تأثیرگذاری بر رهبران سیاسی، خنثی‌سازی‌ توطئه‌ها، جذب افکارعمومی و تأثیرگذاری بر ساحت و عرصه رسانه‌ای استفاده می‌کند. حاصل این همه تلاش خستگی‌ناپذیر دیپلمات‌های امین و فرزندان انقلاب ازجمله دکتر ظریف، وزیر فرهیخته و پرتلاش کشورمان، شکل‌دهی به دیپلماسی فعال و متوازن هم‌عرض با مقاومت حداکثری در برابر سیاست‌های خصمانه و نابخردانه دولت ایالات متحده آمریکا و توطئه‌های شوم رژیم صهیونیستی است.
انجام چند مرحله سفر وزیر امور خارجه کشورمان به حوزه‌های مختلف جغرافیایی ازجمله حوزه عربی، اروپا، شرق دور و آسیای جنوب شرقی در کمتر از 15روز و دیدارهای کاری، جدی و تأثیرگذار با سران و رهبران و وزرای امور خارجه کشورهای روسیه، چین، ژاپن، عمان، قطر، فرانسه، فنلاند، نروژ، سوئد، بنگلادش و اندونزی‌ و همچنین برگزاری چندین مصاحبه با اصحاب رسانه‌های ملی و بین‌المللی و شرکت در جلسات متعدد با اندیشمندان و صاحب‌نظران در کشورهای مختلف، تنها تصویر اجمالی و کوچکی از تلاش‌های بی‌شائبه و فراگیر دستگاه دیپلماسی کشورمان برای عبور غیرتمندانه، شجاعانه و ظفرمندانه از گردنه دشوار کنونی است. انجام چنین حجم عظیمی از طراحی فعالیت‌های دیپلماتیک آن‌هم کاملا ثمربخش و امیدآفرین در یک بازه زمانی کوتاه و فشرده، نشانه کارآمدی دستگاه سیاست خارجی و مدیریت صحیح و اشراف کامل نظام اسلامی بر عرصه سیاست و روابط خارجی و ازهمه مهم‌تر‌ ناکارآمدی سیاست تحریم و تحمیل انزوای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است. کیست که نداند ‌سفرهای اخیر دکتر ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به چهارگوشه دنیا، بلافاصله پس از اقدام ناشیانه و خردستیزانه دولتمردان آمریکا در اعلام تحریم ایشان و استقبال گرم و تعامل فعال رهبران و مقامات کشورهای مذکور از وزیر امور خارجه، چیزی نیست جز شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا در عرصه دیپلماسی.
فرزندان انقلابی و دیپلمات‌های مؤمن جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی کامل با دستگاه‌های مسئول سیاست خارجی کشور و مقامات عالی‌رتبه، در همین چند هفته اخیر به توفیقات عملی چشمگیری از‌جمله رها‌سازی‌ نفتکش ایرانی از زیر تیغ زورگویی آمریکا، حضور تاریخی و بی‌نظیر درحاشیه اجلاس سران گروه7 و همچنین توافقات راهبردی با قدرت‌های مستقل برای تأمین امنیت کشتیرانی دست یافته‌اند. بدون تردید، هماهنگی در سطوح عالی سران قوا، هم‌افزایی کلیه دستگاه‌ها و قوای لشکری و کشوری و ترکیب هوشمندانه قدرت سخت و نرم نظام اسلامی، در کسب توفیقات اخیر و مقاومت حداکثری در عرصه دیپلماسی نقش بسزا و تعیین‌کننده‌ای داشته است. دستگاه دیپلماسی در این برهه حساس و پرتلاطم، بیش از زخم‌زبان و مستند‌سازی‌ و بیان گزینشی و دلبخواهی «داستان اتم»، نیازمند همراهی، هم‌افزایی و همفکری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید