• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77578
+
-

رشد 4درصدی معاینه‌فنی

از هر 5خودروی تهرانی یکی در تست آلایندگی رد می‌شود

گزارش
رشد 4درصدی معاینه‌فنی

سیدمحمد فخار/خبر‌نگار

در آستانه 6‌ماه دوم سال که به‌طور معمول آلودگی هوای تهران بر اثر سرمای هوا و اینورژن تشدید می‌شود، خبر رسیده که از هر 5 خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کند، یکی نمی‌تواند در نخستین‌بار بخش آلایندگی را با موفقیت بگذراند و مردود می‌شود.
به گزارش همشهری، نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اگرچه از افزایش آمار 4درصدی مراجعان به مراکز معاینه فنی در 5‌ماه نخست امسال خبر داده اما گفت: 21درصد از خودروها در آزمون آلایندگی مردود می‌شوند.
در مردادماه سال‌جاری 124هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و آمار مراجعات در 5‌ماه نخست امسال نیز حاکی از افزایش 4درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل است. آنگونه که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرده، علل مردودی خودروها در مردادماه سال‌جاری نشان می‌دهد 21درصد در آزمون آلایندگی، 7درصد در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها، 5درصد در آزمون کمک فنر، 9درصد در آزمون ترمز و 16درصد به‌دلیل عیوب ظاهری نظیر ترک شیشه جلو، روغن‌سوزی، دفرمگی و پوسیدگی بدنه یا چراغ‌های اخطار مردود شده‌اند.
از ابتدای سال تاکنون رانندگان 650هزار خودرو برای معاینه فنی اقدام کرده‌اند که نسبت به مشابه سال گذشته 4درصد رشد داشته است. برخی خودروها در سال جدید مشمول معاینه فنی شدند و برخی زیر سن معاینه فنی بودند، ولی برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند. همچنین از سال 95تا امروز میزان جرایم معاینه فنی از 20درصد به 5درصد رسیده و شهروندان متوجه شده‌اند که بدون معاینه فنی در شهر تهران جریمه می‌شوند. در کنار خودروهای شخصی، خودروهای سنگین نیز باید معاینه فنی دریافت کنند. البته دریافت معاینه فنی برای یک خودروی سنگین گاه می‌تواند هزینه 6-5میلیون تومانی به همراه داشته باشد که تعویض روغن و رفع مشکلات فنی و... این هزینه‌ها را ایجاد می‌کند و این موضوع سبب شده گاهی متأسفانه رانندگان برای موفقیت در انجام معاینه فنی خودروهای سنگین زد و بندهایی انجام دهند، ولی با برخورد قاطع پلیس می‌توان جلوی این تخلف‌ها و آلودگی هوای بیشتر را گرفت.
در بخش معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اما مشکل بزرگی وجود دارد. معمولا موتورسیکلت‌ها کمتر قوانین را رعایت می‌کنند. در تهران 10مرکز معاینه فنی با 10خط مکانیزه ویژه موتورسیکلت‌ها راه‌اندازی شده که الزام است موتورسیکلت‌ها نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند، ولی نکته اینجاست که چه‌کسی باید موتورسیکلت‌ها را برای انجام معاینه فنی ملزم کند؟
در موتورسیکلت‌های کاربراتوری، معاینه فنی اصلا کاربردی ندارد؛ چراکه به‌صورت دستی راکبان می‌توانند تغییراتی در سیستم موتور ایجاد کنند که برای مدت کوتاهی مشکل آلایندگی آن حل شود و پس از خروج از مرکز، مجدد موتور را به وضعیت قبل برگردانند. بنابراین کنترل آنها چندان کارشناسی شده نیست و باید اقدام اساسی‌تری انجام شود. سال‌هاست استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در دنیا منسوخ شده اما 98درصد موتورسیکلت‌های موجود تهران کاربراتوری هستند.
همچنین 12میلیون موتور در سراسر کشور وجود دارد که آنها نیز کاربراتوری است و باید اقدامی جدی برای کنترل آلودگی هوای آنها انجام شود.


در مردادماه سال‌جاری 21درصد در آزمون آلایندگی، 7درصد در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها، 5درصد در آزمون کمک فنر، 9درصد در آزمون ترمز و 16درصد به‌دلیل عیوب ظاهری نظیر ترک شیشه جلو، روغن‌سوزی، دفرمگی و پوسیدگی بدنه یا چراغ‌های اخطار مردود شده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید