• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77566
+
-

از گل گیران تا اقامه نماز ظهر عاشورا

روزها همچنان از پی هم می‌گذرند، محرم به تاسوعا و عاشورا نزدیک شده است، دوباره عطر خوش حسینی با نوای یا حسین گوش جان را نوازش می کند. عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی در استحکام ریشه ها، رویش ها شاخه ها و رشد بار و برهای آن ایفا کرده است. به گزارش همشهری، استان های کردستان و کرمانشاه هم در ایام محرم سراسر سیاه پوش و عزادارند. برگزاری مراسم ویژه مانند گل گیران در بیجار و نیز تاکید بر برگزاری نماز ظهر عاشورا در دیگر شهر های این 2 استان از آیین های ویژه عزاداری سرور و سالار شهیدان است. 


اقامه نماز را در اولویت قرار دهند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه از اقامه نماز ظهر عاشورا در گلزار شهدای شهر کرمانشاه خبر داد. حجت الاسلام «اسماعیل قبادی» اظهار کرد: نماز ظهر عاشورا به امامت آیت الله مصطفی علماء نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در گلزاری شهدای شهر کرمانشاه اقامه خواهد شد. قبادی با اشاره به پیش بینی حضور بین دو تا سه هزار نفری عزاداران حسینی در قالب هیات‌ها و دسته جات عزاداری در نماز ظهر عاشورا، از عزاداران حسینی برای اقامه این نماز باشکوه دعوت کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی هیئت های عزاداری برای اقامه نماز ظهر عاشورا خاطرنشان کرد: پرداختن به این مهم با توجه به تاکیدات امام حسین(ع) مبنی بر پرداختن به نماز اول وقت اهمیت زیادی دارد. وی ادامه داد: اقامه نماز ظهر عاشورا در بحبوحه جنگ توسط امام حسین(ع) و یارانش نشان از اهمیت و جایگاه این فریضه الهی است که باید در وقت خود و به جماعت اقامه شود.

قبادی تاکید کرد: نماز، فریضه واجب است، اما عزاداری‌ها دارای فضیلت و اجر و پاداشی در حد مستحبات هستند، پس هیات‌های عزاداری باید اقامه نماز را بر عزاداری ها مقدم بدانند و این فریضه را در ظهر روز عاشورا به‌صورت جماعت به جا آورند.همچنین عزارداری سرور و سالار شهیدان در استان کردستان هم آئین های خاص خود را دارد که می‌توان به تعزیه خوانی در همه شهر های استان، تشت گذاری در سریش آباد و  «گِل‌گیران» در بیجار اشاره کرد. عزاداری مردم بیجار و روستاهای اطراف همزمان با شب هفتم ماه محرم به اوج خود می رسد و از این شب به بعد تا شام غریبان امام حسین(ع)، مساجد و تکایا و حسینیه های شهر و روستا مملو از جمعیت عزادار می شود.

گِل گیری، سینه زنی، زنجیر زنی، تعزیه خوانی، روضه خوانی و علم گردانی از جمله مراسم های مهم این شهرستان در ماه محرم است. مردم دیار گروس در روز عاشورا و بر اساس باورهای سنتی که از گذشتگان و نیاکان دورشان باقی مانده است، معتقدند در روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه‌ راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است به همین دلیل، آن ها با مالیدن خاک و گِل به سر و بدن‌شان شروع به عزاداری می‌کنند. آئین گِل‌گیران از صبح روز عاشورا با حضور مردم در خیابان‌های اصلی شهر بیجار آغاز می‌شود و هیئت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن با هم متحد و یکدل هستند.

مقدمات برگزاری این آئین، دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت‌های اطراف شهر و الک کردن آن و با مخلوط کردن با آب و گلاب در اختیار عزاداران قرار می گیرد و عزاداران با گِل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) می‌نشینند. حاضران در این آئین سپس با زنجیر زدن و سینه زدن و عبور از خیابان‌های اصلی، در پایان راهی مساجد سطح شهر بیجار می‌شوند و در طول مسیر با صدای یا حسین (ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشک می‌ریزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید