• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77564
+
-

بهار رویدادهای علمی بزرگ کردستان در پاییز

رئیس دانشگاه کردستان از برگزاری 4 همایش و رویداد ملی و بین‌المللی در این دانشگاه طی سال جاری خبر داد

دانشگاه
بهار رویدادهای علمی بزرگ کردستان در پاییز

 قرار است سنندج به عنوان شهر رویدادهای ملی و بین‌المللی کشور شود و برای همین مسئولان این استان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا این مهم عملی شود، هرچند برخی دشمنان با تبلیغات منفی در برابر کردستان می‌ایستند. 

به گزارش ایرنا، مردمی که در اصالت، فرهنگ و دستیابی به علوم روز دنیا همه مرزها را درنوردیده‌اند، به عنوان مثال کوچر بیرکار نابغه ریاضی از روستاهای مریوان سال گذشته «جایزه فیدلز» را دریافت کرد و امسال هم به عنوان اندیشمند برتر جهان معرفی شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان می‌گوید: در سند آمایش سرزمینی استان، سنندج کارکردی بین‌المللی دارد و دروازه ارتباطی کشورمان برای فعالیت‌های بین‌المللی به شمار می‌رود. 

«بهرام نصراللهی‌زاده» در جلسه هماهنگی برگزاری 4 کنفرانس ملی و بین‌المللی در دانشگاه کردستان اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادهایی به منزله ظرفیت‌سازی برای توسعه استان است و باید از این ظرفیت بهره ‌برد. 
وی این رویدادها را کار مشترک همه مجموعه مدیریتی استان تلقی کرد و افزود: دستاوردهای ارزشمند این کنفرانس‌ها در ابعاد مختلف می‌تواند به توسعه همه‌جانبه استان کمک کند.  


فراهم‌سازی بستری برای ارتباط‌های علمی
 
رئیس دانشگاه کردستان هم در این نشست اظهار کرد: میزبانی از رویدادهای علمی و پژوهشی زمینه‌ای برای توسعه فرهنگی، هنری و گردشگری استان است و لذا همه دستگاه‌های اجرایی باید به برگزاری مطلوب این همایش‌ها کمک کنند.  «رحمت صادقی» با بیان این‌که قرار است سنندج، شهر رویدادهای مختلف کشور شود، اظهار کرد: در قالب این کنفرانس‌ها کارشناسان و نخبگان ملی و بین‌المللی در کنار هم جمع می‌شوند و برقراری ارتباط برای تبادل تجربیات و یافته‌های علمی و پژوهشی بهتر می‌شود.

 وی با بیان این‌که دانشگاه کردستان امسال میزبان 4 همایش ملی و بین‌المللی خواهد بود، گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه نسل چهارم، مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که با وجود همه کمبودها، سختی‌های آن را برای توسعه استان به جان می‌خریم.  رئیس دانشگاه کردستان افزود: برگزاری همایش‌ها و رویدادهای بین‌المللی تاثیر بسیار زیادی بر توسعه اقتصاد گردشگری استان خواهد داشت. 

وی ادامه داد: حضور اساتید ملی و بین‌المللی در استان، علاوه بر تبادل علمی میان آنها و اساتید دانشگاه کردستان، همچنین در شناسایی و آشنایی این افراد با ظرفیت‌های استان کمک بسیار زیادی خواهد کرد. رئیس دانشگاه کردستان با بیان این‌که هر سال حداقل 10 رویداد ملی و بین‌المللی در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود، عنوان کرد: زیرساخت‌های ما برای برگزاری این رویدادها کافی نیست و به‌تنهایی از عهده مخارج آنها بر نمی‌آییم که خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی در این زمینه هستیم.


 همایش بین‌المللی باستان‌شناسی عصر آهن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان هم در این نشست از برگزاری همایش بین‌المللی باستان‌شناسی عصر آهن در غرب و شمال غرب کشور به میزبانی سنندج خبر داد و گفت: کردستان از مناطق مهم عصر آهن در کشور است که بنا به پیشنهاد باستان‌شناسان برای معرفی استان در این زمینه، این همایش برگزار می‌شود.

«سید محسن علوی» با اشاره به این‌که استان‌های همدان، کردستان، آذربایجان غربی، سمنان و کاشان از مهم‌ترین مناطق کشور در زمینه عصر آهن به شمار می‌روند، اضافه کرد: همایش بین‌المللی باستان‌شناسی عصر آهن در غرب و شمال غرب کشور، با حضور هیاتی از بزرگ‌ترین کارشناسان داخلی و خارجی تشکیل و ۴۰ داوطلب خارجی برای بررسی این همایش داوطلب شدند.  وی تاکید کرد: به دلیل برخی مشکلات ۲۰ نفر از این تعداد در همایش حضور می‌یابند. علوی یادآور شد: ۴۵ مقاله در این زمینه تایید شده و در ۶۰۰ صفحه آماده چاپ است و ۱۱ و ۱۲ آبان به در دانشگاه کردستان با حضور حدود ۳۰۰ مهمان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. 


همایش ملی شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی

همایش ملی «شافعیان در گستره تمدن ایران اسلامی» دیگر همایشی است که دبیر اجرایی این همایش درباره آن گفت: این همایش ۲۷ آذر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۱۵ مهر فرصت دارند تا مقالات خود را به این همایش ارسال کنند. «فرزاد پارسا» به خدمات هزارساله فقه شافعی در ایران اشاره کرد و افزود: اشخاص بزرگی مانند خواجه نظام الملک در حوزه ادب و علم از بزرگان این فقه هستند که مراکز علمی بزرگی را در کشور تاسیس کرد.  وی از دانشگاه کردستان به عنوان یکی از 3 مرکز رسمی کشور در زمینه فقه شافعی برشمرد و اضافه کرد: بیشتر مراکز و فعالیت‌ها در این حوزه به صورت غیررسمی و سنتی است.  پارسا گفت: ۵۰۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب علوم دینی در این همایش شرکت خواهند کرد.


نخستین همایش بین‌المللی ورزش و توسعه پایدار 

گروه تربیت‌بدنی دانشگاه کردستان با مشارکت دانشگاه سلیمانی اقلیم کردستان عراق، اولین همایش بین‌المللی ورزش و توسعه پایدار را برگزار می‌کند. «هیمن محمدی» دبیر اجرایی این همایش گفت: تاکنون ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده و تا ۳۱ شهریور ارسال مقالات ادامه دارد.  وی افزود: مهمانانی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش و نیز انجمن‌های علمی ورزشی کشور در این همایش حضور می‌یابند. 


نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری 

دانشگاه کردستان ۱۰ و ۱۱ آبان میزبان یک همایش بین‌المللی دیگر با عنوان اولین کنفرانس بین‌المللی «گردشگری توسعه: چالش‌ها و راهبردها» خواهد بود.  دبیر اجرایی این همایش اظهار کرد: اولین کنفرانس بین‌المللی گردشگری توسعه: چالش‌ها و راهبردها، توسط گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان و دانشگاه پلی تکنیک اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود. 

«خبات نسایی» افزود: این کنفرانس در جنبه علمی برگزار می‌شود و قطب علمی گردشگری ایران، دانشگاه علامه تهران برای برگزاری آن مشارکت می‌کند. وی با بیان این‌که 5 سخنران از اروپای غربی با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات با این همایش در ارتباط خواهند بود، افزود: ۷۰ مقاله برای این کنفرانس دریافت شده که ۴۰ مقاله تایید و ۱۸ فقره آن به صورت سخنرانی ارائه می‌شود. این همایش ۱۰ مهمانبرجسته خارجی خواهد داشت.


تنوع رشته‌ای‌؛ زمینه‌ای برای ارتباط دانشگاه با جامعه  

رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان به فعالیت‌های امسال این دانشکده به تناسب رسالت مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کارآفرینی دانشگاه کردستان اشاره کرد و گفت: برگزاری این کنفرانس‌ها کمک شایانی به بسترسازی برای تحقق این رسالت می‌کند.  «خالد احمدزاده» تنوع رشته‌ای در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این در تقویت ارتباط دانشگاه با بدنه جامعه تاثیر مثبتی خواهد داشت.وی به برگزاری همایش مشترکی به میزبانی دانشگاه سلیمانیه عراق هم اشاره کرد و گفت: سومین کنفرانس بین‌المللی رشد و توسعه اقتصادی پایدار ۲۲ و ۲۳ آبان در این دانشگاه و با مشارکت دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید