• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77553
+
-

اشتغال 30 هزار یزدی در بخش تعاون

اشتغال
اشتغال 30 هزار یزدی در بخش تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با اشاره به اشتغال بیش از 30 هزار نفر در بخش تعاون این استان تاکید کرد: تعاون می‌تواند در راستای رونق اشتغال و مقابله با رکود و تحول در حوزه اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.
به گزارش ایسنا، «محمدحسین ریاحی» در پنجمین نشست شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی که می‌تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، تعاون است.

وی افزود: همین تعاون می‌تواند کشور را به‌ویژه امروز از لحاظ اقتصادی نجات بدهد، بنابراین تعاون باید تقویت شود چراکه وجود تعاون، برای اشتغال‌زایی بسیار لازم است و می‌تواند یک بازوی قوی در این راه باشد.
ریاحی تعاون را نمادی از همدلی و خرد جمعی دانست و افزود: براساس مدل‌های جدید می‌توان تعاون را تشکیل و توسعه داد، همچنین در تعاونی‌ها با سرمایه اندک اقدامات بزرگی صورت می‌گیرد بنابراین در صورت ایجاد زیرساخت و شرایط مناسب، این مهم استمرار یافته و تقویت خواهد شد.


مزیت گسترش تعاونی‌ها

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و نقش آن در موفقیت و پیشرفت کشور و به تبع آن استان، عنوان کرد: با گسترش تعاونی‌ها، اتحاد و وحدت در جامعه مستحکم‌تر می‌شود و پیش رفتن به سوی توسعه تعاونی‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه تعاون به عنوان یک ضرورت در جامعه امروز محسوب می‌شود.

این مسئول افزود: تعاونی‌ها در برابر شرایط سخت، تاب‌آوری و پایداری بیشتری دارند و می‌توانند در مقابل محدودیت‌های پیش رو، پایداری بهتر و موفق‌تری داشته باشند، چراکه روحیه‌ای جمعی بر تعاونی‌ها حاکم است.
وی با بیان این‌که اقتصاد تعاونی راهکار حل مشکلات اقتصادی و اشتغال‌زایی است، گفت: 6 هزار تعاونی در استان داریم که حدود 3 هزار و 100 تعاونی با عضویت 930 هزار نفر در حال فعالیت است و در مجموع بیش از 30 هزار اشتغال در قالب تعاونی‌ها را در استان شاهد هستیم.

ریاحی با بیان این‌که تعاونی‌ها در 14 گرایش شغلی فعالیت دارند، تصریح کرد: یک هزار و 419 تعاونی با اشتغال‌زایی 15 هزار نفر در بخش خدمات فعال هستند و 50 درصد از مجموع اشتغال تعاونی‌های ثبت شده در این زمینه است، در حالی که تعاونی‌های تولیدی 38 درصد از اشتغال کل تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با بیان این‌که تعاونی‌‌های کشاورزی با 490 تعاونی 11 درصد از اشتغال کل تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: در استان یزد به صورت نمونه در حوزه تولید اقدامات خاصی صورت گرفته است به‌ویژه در حوزه نساجی که 37 درصد از حوزه تولید را با توجه به سبقه یزد در این حوزه داریم.
ریاحی افزود: تلاش ما بر گسترش خوشه‌های نساجی است و برای کسب موفقیت بیشتر در این حوزه سعی شده از تمامی ظرفیت‌های دانشگاهی در قالب اتاق فکر تعاون و رسیدن به اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری بهره‌‌مند باشیم.
وی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه مشاغل خانگی و فعالیت‌های خرد، ‌تصریح کرد: از جمله اقدامات این اداره کل در راستای اتصال صاحبان کسب و کار خرد و خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشرو، صدور مجوز فعالیت 65 پشتیبان مشاغل خانگی با هدف ایجاد بیش از 300 شغل را داریم که با کمک و همراهی صندوق کارآفرینی امید و برخی بانک‌های استان صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌ویژه در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: اشتغال‌زایی در سطح روستاها می‌تواند پایدار و مداوم باشد و استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی پشتیبان در استان می‌تواند مزایای زیادی از جمله ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، اشتغال‌زایی در روستاها و شهرها، ایجاد امنیت غذایی، ارز‌آوری و افزایش صادرات داشته باشد.


تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت تعاونی زنان سرپرست خانوار، تصریح کرد: بر مبنای توانمندی که زنان سرپرست خانوار دارند نیز می‌توانیم با اشتغال‌زایی تعاونی، زنان سرپرست خانوار را از چتر نهادهای حمایتی خارج و برای آنها کارآفرینی کنیم.
ریاحی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار و ماندگاری روستاییان در روستاها نیز گفت: در دو سال گذشته بالغ بر 246 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و در قالب مشاغل خانگی و فراگیر مجموعا با بیش از 400 میلیارد تسهیلات زمینه اشتغال 5 هزار و 900 نفر نیز فراهم شده است.
این مسئول همچنین با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان یزد از تلاش برای تسهیل‌گری در حوزه تعاون خبر داد و در پایان اضافه کرد: توسعه تعاون موجب کاهش نرخ بیکاری در استان و تداوم‌دهنده شرایط مطلوب اقتصادی خواهد بود، به طوری‌که صادرات بخش تعاون رقم چشمگیری دارد که نشان از قدرت و جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد است.


 راه‌اندازی سامانه رصد مستمر اشتغال در یزد

استاندار یزد با بیان این‌که مدیریت اشتغال مستلزم تقویت سامانه پایش و رصد اشتغال است، گفت: رویکرد استان در بحث اشتغال، تأمین شغل پایدار برای نیروهای تحصیل‌کرده بومی است.  «محمدعلی طالبی» در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: استان یزد توانسته از ظرفیت قانونی ستاد در راستای رفع مشکلات موجود در استان به خوبی استفاده کند. وی با اشاره به این‌که اولویت‌بندی مسائل مرتبط با وظایف ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی به خوبی در استان یزد انجام شده است، گفت: رویکرد استان در بحث اشتغال، تأمین شغل پایدار برای نیروهای تحصیل‌کرده بومی است.
استاندار یزد حضور فعال بخش خصوصی را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در این استان دانست و گفت: تمرکز بر بحث اشتغال با رویکرد تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، توجه به مراکز نوآوری، از جمله محورها و اولویت‌های اجرایی استان یزد است، وی مدیریت اشتغال با هدف کاهش نرخ بیکاری از دیگر اولویت‌های اجرایی استان یزد در حال حاضر دانست، گفت: سامانه پایش مستمر و رصد اشتغال در استان یزد راه‌اندازی شده است. طالبی ادامه داد: علی‌رغم این‌که یزد استان دوم جمعیتی در حوزه تأمین اجتماعی است، متأسفانه هیچ سهمی از سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نبرده و این مهم به ورود جدی مسئولان ارشد وزارت تعاون نیاز دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید