• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77507
+
-

بزرگ‌ترین سوگواره حسینی در دامغان

سابقه برگزاری این آیین به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد

آیین
بزرگ‌ترین سوگواره حسینی در دامغان

همزمان با ماه محرم، آیین طوق جامه کردن به صورت پرشور با حضور عزاداران حسینی و هیأت‌های شرکت‌کننده دامغان، در حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل(ع) این شهر در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا، آیین طوق جامه کردن، اصلی‌ترین آیین ماه محرم در شهرستان دامغان است که سابقه برگزاری این آیین به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد. 

طوق جامه کردن در لغت در بعضی موارد طوق جامع کردن نیز بیان می‌شود. زیرا طوق‌ها معمولا از نقاط مختلف محله‌ها جمع‌آوری شده و در حسینیه جمع می‌شوند، اما اصطلاح صحیح‌تر و درست‌تر همان جامه کردن است. 

طبق رسم گذشتگان، حسینیه‌ای که در آن طوق، جامه‌دار می‌شد به صورت کتبی و با ارسال دعوت‌نامه‌ای از تکیه‌ها و دسته های عزاداری شهر دعوت به عمل می‌آورد که در برنامه شرکت کنند، حسینیه‌ها نیز این دعوت را پذیرفته و با دسته‌ای از عزاداران خود در برنامه حضور پیدا می‌کردند. 

این آیین معنوی و سنتی از صبح روز ششم محرم آغاز می‌شود و تا روز یازدهم ادامه دارد که در پی آن یکی از باشکوه‌ترین مراسم محرم در دامغان برگزار می‌شود.

در ابتدای برگزاری این آیین، از صبح‌ زود ابتدا دسته‌ای با طبل، سنج و شیپور به داخل حسینیه وارد می‌شود و اعلام می‌کند که هیأت‌ها در راه هستند و سپس دسته زنجیرزنی هیأت‌ها با مداحی، سینه‌زنی و علم‌های خود در محل حسینیه حضور پیدا می‌کنند. 


ورود هیأت‌ها به داخل حسینیه

هنگام ورود هیأت‌ها، ابتدا علم‌های هر هیأت جلوی در حسینیه توقف و با خم شدن خود به حسینیه ادای احترام می‌کنند و پس از کسب اجازه وارد می‌شوند.

پس از آن هیأت‌های عزاداری یک به یک وارد حسینیه می‌شوند و آخرین هیأت نیز طوق‌های جامه شده را به صورت خوابیده و روی دست، وارد حسینیه می‌کنند. ورود طوق‌ها به حسینیه همراه با سوگواری و ریختن اشک ماتم و ذکر «وای حسین(ع) کشته شد» انجام می‌شود.

در گذشته، چوب طوق‌ها از سر طوق‌ها که معمولا فلزی بود جدا بوده و آنها را روی طبق‌هایی قرار می‌دادند و روی آنها را پارچه‌هایی می‌انداختند. سپس در زمان طوق جامه کردن، به همین شکل وارد حسینیه می‌شدند و هنگامی که روضه طوق خوانده می‌شد، چلّه‌ها و چوب‌ها را به هم متصل می‌کردند و پارچه‌ها را به دور طوق می‌بستند.


برگزاری مراسم در 2 نوبت

فرماندار شهرستان دامغان در مورد این آیین گفت: ایجاد شورحسینی در جامعه یکی از پیامدهای این آیین باشکوه است که ریشه در باور و اعتقادات اهالی منطقه دارد. 

«علی اصغر مجد» اضافه کرد: همه تدابیر لازم در شورای ترافیک برای نظم و امنیت هیأت‌ها در این مراسم در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: هیأت‌های عزاداری و هیأت امنای تکیه و حسینیه‌ها در پرشورتر برگزار شدن این آیین و عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. 

مجد افزود: این آیین در ۲ نوبت صبح و عصر از روز ششم محرم در 8 تکیه و حسینیه دامغان اجرا می‌شود و در روز دهم با حضور ۱۵ هیأت عزاداری شهرستان از حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) آغاز و در فردوس رضا ختم می‌شود. 

فرماندار دامغان گفت: یکی دیگر از آیین‌های مذهبی، بی‌نظیر و باشکوه در پایان دهه محرم، آیین عزاداری روز یازدهم است که طبق آیین هرسال، بیش از ۳۰ هیأت از روستاهای دامغان از تکیه ابوالفضل(ع) تا بکیر بن اعین با حضور دسته‌ها و علم‌ها در خیابان به عزاداری می‌پردازند.

وی بیان کرد: همه این اقدامات و برپایی سنت‌های چند ساله برای زنده نگهداشتن ایام محرم و سوگواره اباعبدالله الحسین(ع) است. 


پایان مراسم تا روز عاشورا

یکی از طبل زنان این آیین در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: از ۱۸ سالگی تاکنون که به سن ۳۰ سال رسیده‌ام، هر سال در مراسم طوق جامه کردن شرکت می‌کنم. 

«مرتضی سلیمی» اضافه کرد: سال‌هاست که خود و طبلم را وقف محرم کرده و هر روز صبح و عصر با ارادت به خاندان عصمت و طهارت، در آیین طوق جامه کردن شرکت می‌کنم.

وی ادامه داد: شکوه و عظمت این مراسم و حضور مردم از روز ششم تا روز عاشورا به اوج خود می‌رسد.

این جوان ۳۰ ساله ادامه داد: فرزند یک ساله‌ای دارم که امیدارم بتوانم او را حسینی تربیت کنم تا در آینده در این آیین شرکت کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان گفت: برگزاری این آیین، به نوعی وحدت و همدلی بین هیأت‌های عزاداری و هیأت امنای مساجد، تکایا و حسینیه‌ها را فراهم می‌کند و نمادی از همدلی سوگواران حسینی در شهر دامغان است. 

حجت الاسلام «حسین صبوری» افزود: آیین طوق جامه کردن در دامغان از صبح روز ششم محرم در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) آغاز و به ترتیب تا روز یازدهم محرم به میزبانی حسینیه و تکایای دیگر شهر ادامه پیدا می‌کند. 

وی اضافه کرد: هیأت‌های زینبیه، امامزاده علی(ع)، حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، امامزاده موسی بن جعفر(ع)، تکیه خوریا، حسینیه محله امام، حسینیه شاهزاده علی اکبر(ع) درقلعه و معصوم‌زاده در این آیین حضور دارند. 

به گفته صبوری، در این آیین 8 هیأت از تکیه و حسینیه‌های شهر حضور دارند که در هر بار برگزاری، یک هیأت میزبان 7 هیأت دیگر شهرستان است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی دامغان بیان کرد: در آیین طوق جامه کردن روز ششم محرم در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، بیش از ۳۰۰ راس گوسفند و هزار مرغ و خروس به نیت ادای نذورات و اعلام ارادت و نیاز سوگواران و عزاداران در عزای سیدالشهدا(ع) در جلوی علم‌ها قربانی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید