• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7750
+
-

واکنش رئیس فراکسیون محیط‌‌زیست به کاهش مناطق حفاظت‌شده

3روز پس از انتشار خبر شورای‌عالی محیط‌زیست مبنی بر کاهش مناطق حفاظت‌شده، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس هم نسبت به این خبر واکنش نشان داد و به مهر گفت: مصوبه اخیر شورای‌عالی محیط‌زیست نیازمند تامل بیشتر بود و امیدواریم حداقل در اجرای مصوبه دقت لازم صورت پذیرد تا منافع آن به محیط‌زیست هم برسد.

تابش گفت: بخشی از این مصوبه مربوط به دولت نهم بود که وجهه قانونی به آن باید بخشیده می‌شد و در بخش دیگر کمک به اشتغال و توسعه مدنظر دولت فعلی بود. عضو شورای‌عالی حفاظت از محیط‌زیست با اشاره به حمایت و توجه رهبر معظم انقلاب به مقوله محیط‌زیست، افزود: حال که با برخی بی‌تدبیری‌ها، بردباری طبیعت به حداقل ممکن رسیده است تمامی بخش‌های مختلف حاکمیت ‌باید به یاری محیط‌زیست رو به تخریب کشور بشتابند.

   دیدگاه مغایر کارشناسان

محمدرضا تابش در حالی این مصوبه  را نیازمند تامل بیشتر می‌داند که کارشناسان روز گذشته در گزارشی که در همین صفحه منتشر شد این مصوبه را مغایر با منافع محیط‌زیست اعلام و تأکید کردند شورای‌عالی محیط‌زیست در حالی مصمم به دخل و تصرف در مناطق حفاظت‌‌شده است که حتی بهترین مناطق حفاظت‌‌شده ما مثل پارک ملی گلستان از تعرض دام و تخریب‌های ناشی از جاده و طرح‌های ناپایدار توسعه در امان نمانده و طبیعی است. آنها می‌گویند اگر این تصمیم عملی شود، دامنه تخریب‌ها گسترده می‌شود. بنا به اعلام کارشناسان، این مصوبه که توجیه فنی و کارشناسی ندارد، مجوز تعرض به طبیعت روبه احتضار کشور را صادر کرده و بدیهی است که اجرای آن، به فرسایش خاک، ریزگردها و افت آب‌‌های زیرزمینی دامن می‌زند و به بحران‌های جدید محیط‌زیستی منجر می‌شود. براساس این مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست به تجدیدنظر درباره برخی مناطق حفاظت‌شده کشور رأی داده و مقرر شده است مناطقی که مشکلاتی برای بخش‌های مختلف به‌وجود آورده، کاهش و در برخی نقاط افزایش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید