• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77403
+
-

سازمان آتش‌نشانی چه اقداماتی برای تامین ایمنی سوگواران انجام می‌دهد؟

آتش‌نشان‌ها کنار عزاداران حسینی

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران از اقدامات ویژه آتش‌نشانی پایتخت برای ایمنی سوگواران ایام محرم می‌گوید

آتش‌نشان‌ها کنار عزاداران حسینی

خدیجه نوروزی/خبر‌نگار

هرساله با فرارسیدن‌ ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان، اباعبدالحسین(ع) سازمان آتش‌نشانی تهران برای تامین ایمنی سوگواران و تکایا و اماکن مذهبی اقداماتی انجام می‌دهد تا آسایش و آرامش‌خاطر شهروندان و عزاداران فراهم شود.
واحد کیانی- معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران- در مورد اقدامات این سازمان به‌منظور تأمین ایمنی هر چه بیشتر اماکن و مراکز مذهبی ازجمله مساجد، تکایا، هیئت‌ها و حسینیه‌ها در نقاط مختلف تهران در ایام‌ ماه محرم می‌گوید: «تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در ایام سوگواری سالار شهیدان، اباعبدالحسین(ع) در آماده‌باش کامل قرار دارند و اقدامات ویژه‌ای نیز در این خصوص در دست اجرا داریم».
به گفته وی، کارشناسان سازمان آتش‌نشانی از روزهای پیش از شروع ‌ماه محرم به تمامی اماکن مذهبی به‌ویژه تکایا سرکشی و بازدید می‌کنند که درصورت مشاهده هرگونه نقصی آن را به مسئولان مربوطه اطلاع می‌دهند و در پایان نیز دستورالعمل‌های حاوی توصیه‌های ایمنی لازم را به آنان ارائه می‌کنند.
اقداماتکیانی درخصوص اقدامات معاونت عملیات این سازمان برای ایمنی اماکن مذهبی در‌ماه محرم می‌گوید: «بازدید و شناسایی همه  مولفه‌های ایمنی با محوریت رفع مخاطرات و ناایمنی‌های داخل و پیرامون مساجد، هیئت‌های مذهبی و تکایا و جایگاه‌های پخش نذورات برای عزاداران، ارائه آموزش عمومی آتش‌نشانی برای مسئولان تکایا و اماکن مذهبی دیگر در محل یا ایستگاه‌های نزدیک به این اماکن، توزیع توصیه‌های ایمنی در این اماکن، شناسایی داربست‌های ناایمن نصب شده هیئت‌های مذهبی و جایگاه‌های پخش نذورات در سطح معابر و پیگیری رفع مخاطرات آن برای عزاداران انجام خواهد شد».
کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در این ایام ضمن بازدید از انواع تجهیزات خاموش‌کننده هیئت‌ها، تکایا و مساجد، درصورت نیاز به شارژ کپسول‌های خاموش‌کننده اهدایی این سازمان که در طول سال‌های گذشته در اختیار آنها قرار داده بودند، کار شارژ این کپسول‌ها را به‌طور رایگان در اسرع وقت انجام می‌دهند. هرساله آتش‌نشانی به تکایا خاموش‌کننده اهدا می‌کرد اما 3سالی است که به‌خاطر وضعیت اقتصادی ظرفیت اهدای خاموش‌کننده وجود ندارد و فقط خاموش‌کننده‌های قبلی شارژ می‌شود.
معاون عملیات آتش‌نشانی به مسئولان مساجد و اماکن مذهبی و تکایا تأکید می‌کند: «درصورتی که به هر دلیلی اماکن مذهبی‌شان تاکنون از سوی کارشناسان آتش‌نشانی مورد بازدید ایمنی قرار نگرفته باشد، حتما موضوع را به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی اطلاع دهند تا نسبت به بازدید ایمنی در اولین فرصت اقدام شود». 

استقرار در نقاط حادثه‌خیز 
در ایام ‌ماه محرم اکیپ‌هایی از نیروهای آتش‌نشانی به‌طور مستمر در نقاط حادثه‌خیز و کانون تجمع عزاداران حسینی و مسیرهای منتهی به مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی مستقر می‌شوند و اوضاع ایمنی شهر را تحت کنترل خواهند داشت؛ ضمن اینکه در روزهای پایانی این ایام نیروهای آتش‌نشانی در مقابل اماکن مذهبی شلوغ مانند مهدیه‌ها و شبستان‌های بزرگ حاضر شده و تا پایان برنامه‌ها و عادی‌شدن اوضاع مستقر خواهند بود.
واحد کیانی لزوم رعایت اصول ایمنی در ایام ‌ماه محرم و مجالس مذهبی به‌ویژه  در تکایا و اماکنی که به‌صورت موقت برپا می‌شوند را مورد تأکید قرار می‌دهد و از مسئولان این اماکن درخواست می‌کند با اجرای ضوابط ایمنی، محل‌های بی‌خطر و امنی را برای عزاداران فراهم کنند.
وی همچنین از شهروندان خواست که هنگام حضور در اماکن مذهبی و شرکت در مراسم سوگواری سرور آزادگان، حضرت امام‌حسین(ع) همکاری بیشتری با مسئولان اینگونه اماکن و نیروهای امدادی به‌ویژه آتش‌نشانان داشته باشند. درصورت بروز هرگونه حادثه و آتش‌سوزی هم خونسردی خود را حفظ کرده و همزمان با تماس با سامانه 125 آتش‌نشانی به سرعت خود و سایران به‌خصوص کودکان، افراد سالخورده و بانوان را از محل حادثه دور کنند.
کیانی تصریح می‌کند: «در روز‌های عزاداری و برگزاری مراسم خاص ضروری است مسیرهای عمومی و امدادرسانی به شهروندان در هر نقطه از شهر کاملا باز باشد و درصورت مشاهده خودروهای امدادی به‌خصوص آتش‌نشانی نهایت همکاری را برای بازشدن مسیرها انجام دهند».

نکاتی که رعایت نمی‌شود
در ایام محرم استفاده از 100 هزار تن ظروف پلاستیکی قابل اشتعال متداول شده و نگهداری این حجم از پلاستیک در انبارها بارها موجب وقوع حوادث آتش‌سوزی ناگوار شده است. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و مدیر روابط عمومی در گفت‌وگو با همشهری در این مورد می‌گوید: «این ظروف پلاستیکی بسیار قابل اشتعال است و با کوچک‌ترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شوند، بنابراین نگه‌داشتن حجم زیادی از ظروف در حسینیه‌ها و تکایا که برق‌کشی استانداردی هم ندارند کار خطرناکی است  و متأسفانه گاهی مسئولان این هیئت‌ها و تکایا به این هشدارها توجهی نمی‌کنند. این ظروف در ایستگاه‌های صلواتی نیز مشکل‌آفرین است و ریخته‌شدن‌شان در جوی آب توسط مردم بارها پارکبان‌های شهرداری را به دردسر انداخته است».
وی ادامه می‌دهد: « گاهی اوقات این تکایا در کوچه‌های تنگ و باریک و بن‌بست زده می‌شود که امکان خدمات‌رسانی را برای آتش‌نشانی مشکل می‌کند و در زمان حادثه خروج افراد هم با مشکل مواجه می‌شود اما گاهی عزاداران به این توصیه‌ها و هشدارها بی‌اعتنا هستند و کار خود را می‌کنند. در بحث سیم‌کشی‌ها نیز ما موظف به دادن هشدارها هستیم اما اجرائیات با ما نیست». 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید