• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77361
+
-

قصه آزادگی در گوش شیرخوارگان حسینی

همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در بیش از 6200 نقطه ایران هم‌زمان با ۴۵ کشور جهان برگزار شد

گزارش
قصه آزادگی در گوش شیرخوارگان حسینی

 همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در بیش از 6200 نقطه ایران هم‌زمان با ۴۵ کشور جهان برگزار شد.  عزاداران حسینی در این مراسم به سوگ شش‌ماهه دشت کربلا نشستند. به گزارش همشهری،در این همایش قصه کودک شش‌ماهه صحرای کربلا و صاحب گهواره شکسته در نخستین جمعه ماه محرم در گوش هزاران شیرخواره حسینی با نوای لالا لالایی مادران نجوا شد.

   آذربایجان‌ شرقی: همایش شیرخوارگان حسینی در 13 شهر آذربایجان ‌شرقی برگزار شد و هزاران نفر از مادران به همراه فرزندان خردسال خود با پوشش‌های سبز و پیشانی‌بندهایی با مضمون «یا حضرت علی‌اصغر(ع)»، به ‌یاد حضرت علی‌اصغر(ع) به عزاداری پرداختند. 

   آذربایجان غربی: در آذربایجان غربی هم این مراسم از ساعت ۸ صبح دیروز در بیش از ۷۰ نقطه استان برگزار شد که ۳۶ نقطه آن مربوط به شهر ارومیه بود. مردم ولایتمدار استان با حضور در این مراسم بار دیگر بر پایبندی بر اسلام ناب محمدی تاکید کردند و با حضور خویش اعلام کردند خون سرخ اباعبدالله چراغ راه هدایت و تنها راه سعادت دنیا و عقبی است. 
 


 اردبیل: همایش شیرخوارگان حسینی در اردبیل هم با حضور پرشکوه مردم در 9 امامزاده منتخب این استان برگزار شد. امامزاده حلیمه‌خاتون روستای آقاباقر، امامزاده عبدالعزیز (ع) نیار و سید صدرالدین (ع) در شهرستان اردبیل میزبان برگزاری این همایش بودند و در دیگر شهرستان‌های استان این همایش در امامزاده‌ها برگزار شد.

   البرز: البرزی‌ها هم این مراسم را به صورت باشکوهی در ۲۱۰ مکان استان برپا کردند. در این آیین که با سخنرانی و مداحی همراه بود، نذرنامه توسط مادران حاضر قرائت شد. حضور نوزادان و کودکان با پوشش‌های سبز و پیشانی‌بندهایی با مضمون یا حضرت علی‌اصغر(ع)، حال و هوای خاصی به این محفل معنوی بخشیده بود.

   اصفهان: مراسم شیرخوارگان حسینی همزمان با اولین جمعه ماه محرم‌الحرام در ۳۵۰ نقطه از اصفهان با حضور ارادتمندان اهل بیت (ع) برگزار شد. مادران این خردسالان در نذرنامه مراسم امسال در حالی‌ که شیرخوارگان خود را در دست داشتند، با امام زمان (عج) پیمان بستند که تلاش خود را برای تربیت فرزندانشان به عنوان نذری برای سربازی در راه قیام حضرتش به کار گیرند.

   یزد: همایش بین‌المللی شیرخوارگان حسینی در ۳۰۰ نقطه یزد شامل مساجد، امامزادگان، تکایا و حسینیه‌ها برگزار شد. مادران حاضر در این همایش در فضای معنوی در  حالی که برخی فرزندان خردسال خود را در آغوش و تعدادی بالای سر گرفته بودند به یاد طفل شش‌ماهه امام‌ حسین (ع) به عزاداری پرداختند. 

   چهارمحال ‌و بختیاری: همایش شیرخوارگان حسینی در چهارمحال و بختیاری هم در 50 نقطه برگزار شد. 4 هزار لباس ویژه شیرخوارگان حسینی در استان تهیه شده بود که از روز اول محرم در مراکز برگزاری مراسم در استان توزیع شده بود. 

   بوشهر: در بوشهر هم مانند برخی دیگر از استان‌ها، بقاع متبرکه میزبان همایش شیرخوارگان حسینی بودند. این مراسم به صورت هم‌زمان در ۶۰۰ نقطه شهری و روستایی استان بوشهر اجرا شد. مادران با حضور در این مراسم معنوی، کودکان و نوزادان خود را برای توسل به حضرت علی‌اصغر (ع) روی دستان خود گرفته و برای غربت و مظلومیت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گریستند.



   فارس: امسال ۶۰۰ نقطه در فارس پذیرای مادران و شیرخوارگان بود و بقاع متبرکه، حسینیه‌ها و تکایا برای برگزاری این تجمع آماده شد. با کمک خیران و افرادی که نذر داشتند ۸۰ هزار دست لباس تهیه شد که ۳۵ هزار دست لباس در شهرستان‌های استان توزیع و مابقی روز جمعه در ورودی حرم مطهر احمد بن موسی (ع) به حاضران اهدا شد.

   کهگیلویه و بویراحمد: هم‌زمان با ششمین روز از ماه محرم، همایش «شیرخوارگان حسینی» در 7 نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (علیه‌السلام) سی‌‌سخت، بی‌‌بی خاتونین (سلام‌الله علیها) مارگون بویراحمد، آقامیر (علیه‌السلام) کهگیلویه، امامزاده محمد (علیه‌السلام) سرآبیز باشت، امامزاده سید صفدر (علیه‌السلام) طولیان کهگیلویه، امامزاده میرسالار (علیه‌السلام) دیشموک و مسجد شهیدان گچساران میزبان مراسم شیرخوارگان حسینی بودند.

    زنجان: همایش شیرخوارگان حسینی علاوه بر نقاط مختلف در ۳۲ امامزاده هم برگزار شد. این اجتماع عظیم، پیام انتظار و آماده‌باش برای ظهور منجی عالم بشریت و پیام مبارزه با استکبار جهانی را دارد.

    همدان: همایش شیرخوارگان حسینی در ۲۰۰ نقطه از استان همدان برگزار شد. امسال ۱۵ هزار دست لباس برای برگزاری این همایش در استان توزیع شد. شکل‌گیری پویش «سربازان در گهواره» هم یکی از اتفاقات متفاوتی بود که در همدان رقم خورد و هدف از برگزاری آن نذر فرزندان برای یاری امام زمان (عج) عنوان شده بود.

   قزوین: قزوینی‌ها هم هم‌زمان با سراسر کشور در همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در 356 امامزاده، بقعه و اماکن مذهبی استان شرکت کردند. مداحی، سخنرانی با هدف تبیین ابعاد شخصیت علی‌اصغر (ع) و واقعه کربلا و همچنین تلاوت قرآن از برنامه‌های این همایش بود.

   قم: همایش شیرخوارگان حسینی در استان قم در حرم کریمه اهل بیت (ع) در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد. 

   سمنان: در سمنان نیز همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۵۰ نقطه استان برگزار و برای این مراسم 6 هزار لباس تهیه و توزیع شد. حدود ۷۰ هزار کودک در این مراسم حضور داشتند. 
   مرکزی: مادران استان مرکزی هم برای گرامیداشت یاد طفل شش‌ماهه دشت کربلا در 230 نقطه شهری و روستایی این استان گرد هم آمدند و به سوگ نشستند. در شهرها و روستاهای مرکزی بیش از 75 هزار مادر با فرزندان شیرخواره در این همایش شرکت کردند.

   خوزستان: مادران خوزستانی با اشک چشم و زمزمه یا علی‌اصغر (ع) با غربت و تنهایی رباب، مادر کودک شیرخوار دشت کربلا ابراز هم‌دردی کردند. در این استان این مراسم باشکوه در ۳۰۰ نقطه شهری و روستایی و در مرکز استان هم در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) اهواز برپا شد.

   ایلام: شهرها و روستاهای استان ایلام نیز دیروز جمعه رنگ و بوی سوگواری برای حضرت علی‌اصغر(ع) را به خود گرفت. ساکنان مرکز این استان مراسم را در مصلای بزرگ شهر برگزار کردند. این آیین به صورت ویژه در مرکز استان و همزمان در دره‌شهر، آبدانان، دهلران، بدره، ملکشاهی، مهران، ایوان، سیروان و چرداول برگزار شد.

   لرستان: در لرستان مردم شهرها و روستاهای مختلف این آیین را همانند هر سال‌های گذشته برگزار کردند و به یاد مظلومیت علی‌اصغر (ع) که بر اثر تشنگی و تیر دشمنان به شهادت رسید، اشک ریختند و کودکان خود را بالای سر و دست گرفتند. این مراسم در 70 نقطه از استان لرستان برگزار شد. 

   خراسان ‌رضوی: اجتماع بزرگ شیرخوارگان حسینی روز جمعه در صحن جامع رضوی حرم امام رضا (ع) برگزار شد. کارگاه دوخت لباس واقع در مسجد صدیقی‌ها وابسته به آستان قدس رضوی برای مراسم شیرخوارگان حسینی امسال در حرم امام رضا (ع) ۳۵ هزار دست لباس کودک دوخت. همایش شیرخوارگان حسینی در فریمان، فیروزه، جوین، درود، باخرز، احمدآباد و بردسکن هم برگزار شد.

   خراسان‌ جنوبی: همایش شیرخوارگان حسینی هم‌زمان با سراسر کشور در ۲۰۰ نقطه در ۱۱ شهرستان خراسان ‌جنوبی برگزار شد. امسال مانند استان‌های دیگر، 8 هزار دست لباس شیرخوارگان حسینی در استان دوخته و در ابتدای همایش این لباس‌ها بین مادران برای فرزندان زیر 2 سالشان توزیع شد.




   خراسان ‌شمالی: هم‌زمان با نخستین جمعه ماه محرم همایش شیرخوارگان حسینی در ۶ امامزاده شهرستان‌های خراسان شمالی برگزار شد. بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین، مانه و سملقان و گرمه میزبان این همایش بودند. 

   کرمانشاه: در کرمانشاه 5 بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران حسینی بودند. بقعه احمدبن اسحاق در سرپل ذهاب، امامزاده احمد (ع) سنقر، امامزاده حسن (ع) اسلام‌آباد، امامزاده مهدی (ع) هرسین و امامزاده ابراهیم (ع) کنگاور از مادران برای شرکت در این آیین میزبانی کردند. همایش شیرخوارگان حسینی در همه شهرستان‌های استان کرمانشاه نیز برگزار می‌شود.

   کردستان: همایش شیرخوارگان حسینی به مناسبت شهادت حضرت علی اصغر (ع) همزمان با سراسر کشور در ۲۴ نقطه از شهر و روستاهای کردستان برگزار شد. مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت (ع) و سخنرانی روحانیون از برنامه‌های همایش شیرخوارگان حسینی در استان کردستان بود. 

   مازندران: مراسم شیرخوارگان حسینی در مازندران هم در 700 نقطه استان برگزار شد. این آیین در شهرستان ساری در مصلای جمعه امام خمینی (ره) و حسینیه چهاردانگه‌ای‌ها  واقع در بلوار کشاورز برگزار شد. حدود 20 هزار دست لباس شیرخوارگان حسینی روز جمعه در مکان‌های برگزاری این مراسم در مازندران توزیع شد. 

   گیلان: همایش شیرخوارگان حسینی در بیش از ۵۰۰ مسجد و بقعه گیلان برگزار شد. بیش از ۲۰ هزار کودک در همایش شیرخوارگان حسینی در سراسر استان حضور داشتند و مادران گیلانی با حضور در این مراسم فرزندان خود را نذر قیام امام زمان(عج) کردند. 

   گلستان: همایش شیرخوارگان حسینی در شهرستان‌های گرگان، علی‌آباد کتول، بندرگز، آزادشهر، گنبدکاووس و کردکوی برگزار شد. مادران گلستانی به یاد شش‌ماهه امام حسین (ع) با کودکان خردسال خود به مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه رفتند و بار دیگر ندای مظلومیت باب‌الحوائج کربلا را در جهان سر دادند. 

   کرمان: همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی در مهدیه مسجد صاحب‌الزمان (عج) کرمان برگزار شد. این مراسم با حضور پرشور جمع کثیری از مادران و شیرخوارگان حسینی همراه بود. بیشتر مساجد، بقاع متبرکه و مساجد مناطق مختلف کرمان شاهد برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی بودند. 

   هرمزگان: همایش شیرخوارگان حسینی در مساجد، تکایا و ۲۱ بقعه متبرکه هرمزگان برگزار شد. این مراسم در بندرعباس در حسینیه امامزاده سید مظفر (ع) برگزار شد و مادران همراه با کودکان شش‌ماهه در لباس‌های سفید و سبز  با سربند‌های مزین به نام علی‌اصغر (ع) بر پیشانی در غم شهادت مظلومانه کوچک‌ترین شهید کربلا و مظلومیت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان سوگواری کردند.

   سیستان ‌و بلوچستان: این مراسم امسال هم مانند سال‌های گذشته به طور هم‌زمان در 14 نقطه سیستان و بلوچستان از جمله 5 شهر منطقه سیستان، زاهدان، ایرانشهر، خاش، سراوان، چابهار، کنارک، نیکشهر، سرباز و راسک برگزار شد. مراسم محوری در زاهدان در محل حسینیه عاشقان ثارالله (ع) واقع در بلوار مطهری برگزار شد.


   آیین هرساله

  مراسم شیرخوارگان حسینی که ویژه مادران و فرزندان شیرخوارشان است، در نخستین جمعه محرم هر سال ساعت 8:30 در سراسر ایران و بعضی از کشورهای دیگر اجرا می‌شود. در این مراسم، مادران لباس سبز ویژه مراسم را با آیینی خاص و توجه و توسل بر تن کودک خود می‌پوشانند و پیشانی‌بندهای سرخ بر پیشانی فرزندانشان می‌بندند که روی آن نام مقدس یا صاحب‌الزمان (عج) نوشته شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید