• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77350
+
-

آلودگی شدید صنعتی در جنگل‌های حرای نایبند

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس وابسته به پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: پایش‌های قبلی از جنگل‌های حرای نایبند در استان بوشهر نشان داده بود که میزان اکسیژن محلول در آب و PH بالاست. پایش2 هفته گذشته نیز همچنان بالا بودن این دو پارامتر را نشان می‌دهد که می‌توان علت احتمالی آن‌ را فعالیت‌های صنعتی در اطراف آن دانست.
مریم قائمی به ایرنا، گفت: ۲۶ جولای (۴ مرداد) روز جهانی حفاظت از اکوسیستم مانگرو نامگذاری شده که در این روز اقدام به پایش بخش‌های مختلفی از جنگل حرا در نایبند به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل مانگرو در استان بوشهر با وسعت ۳۹۰ هکتار کردیم و طی نتایجی که به‌تازگی مشخص شد، نشان داد 2 پارامتر اکسیژن محلول در آب و PH آن بالاست. این در حالی است که نتایج پایش‌های قبلی نیز خبر از بالا بودن این دو پارامتر داشت. در این پایش از ایستگاه‌هایی که قبلا نمونه‌برداری کرده بودیم، نمونه گرفتیم تا ببینیم چه تغییری ایجاد شده است؛ بنابراین از محدوده جزر و مدی جنگل مانگرو در ۵ ایستگاه به فواصل مختلف نمونه‌برداری و البته سعی کردیم محدوده‌های نمونه‌گیری را طوری انتخاب کنیم که تمام وسعت جنگل را پوشش دهد. قائمی ادامه داد: در این پایش‌ها پارامترهای اکسیژن محلول در آب، PH، شوری، دما، میزان مواد مغذی موجود در آب و مقدار کلروفیل آب را اندازه‌گیری کردیم که نتایج این پایش مانند نتایج پایش‌های قبلی بود؛ یعنی 2 پارامتر اکسیژن محلول در آب و PH بالا بود. این نتایج نشان داد که در ایستگاه‌های اندازه‌گیری شده اکسیژن محلول در آب حدود ۱۴۰ درصد و حتی در یک ایستگاه ۱۷۰ درصد بود. درواقع اکسیژن محلول در آب در حالت نرمال که در تعادل با هوا قرار دارد، در لحظه تعادل با گاز در اتمسفر حدود ۱۰۰درصد است که می‌تواند به دلایل مختلف ازجمله تغییر دما، شوری و انواع آلودگی تغییر کند. اما معمولا اگر تجزیه میکروبی اتفاق بیفتد یا فتوسنتز نباشد، مقدار اکسیژن محلول در آب کمتر از ۱۰۰ درصد اشباع می‌شود، ولی زمانی اشباع را بیشتر از ۱۰۰درصد داریم که فتوسنتز شدید باشد که می‌تواند دلایلی مانند وقوع بلوم فیتوپلانکتونی باشد.
وی گفت: در این نمونه‌برداری‌ها مشخص شد که میزان اکسیژن حالت فوق اشباع دارد؛ یعنی بیشتر از حد نیاز آبزیان بوده که می‌گویند اگر میزان اشباع به ۱۱۰ تا ۱۱۵ درصد برسد برای آبزیان آن منطقه خطرناک خواهد بود و حتی اگر کمتر از ۱۰۰ درصد نیز باشد ضرر دارد. تحقیقات نشان داده درصورت بالا بودن میزان اکسیژن محلول در آب، بیماری به نام « حباب گاز» رخ می‌دهد که اگر چند ساعت یا چند روز در معرض حالت فوق اشباع قرار بگیرند، موجب مرگ آنها می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید