• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77144
+
-

رونمایی از 3 سامانه حوزه شهر هوشمند قم

طرح‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه شهر هوشمند و سامانه‌های الکترونیکی شهرداری قم شامل سامانه‌های پرتال خدمات‌محور، میز خدمت الکترونیک و گذرگاه خدمات الکترونیک ESB در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم رونمایی شد .

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در این جلسه گفت: از ابتدای سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات، مطالعات راهبردی در حوزه فناوری در دستور کار شهرداری قرار گرفت. براساس مطالعات انجام‌شده معماری نوین در حوزه فضای مجازی شهر ترسیم شد. 

«کوروش محمدحسینی» بیان کرد: معماری نوین فضای مجازی شهر قم، برنامه کلان دوم فناوری اطلاعات قم، تدوین استانداردها و دستورالعمل‌ها و شناسایی و ساماندهی ۵۲ نرم‌افزار موجود در شهرداری از جمله اقدامات مطالعاتی حوزه فناوری اطلاعات است. 

وی ادامه داد: پرتال خدمات‌محور و یکپارچه، میز خدمت الکترونیکی، شبکه الکترونیکی خدمات هوشمند (شاخه)، سامانه نقشه‌ نمای شهر و سامانه داده نمای شهر از جمله درگاه‌های طراحی‌شده برای دسترسی مردم به خدمات الکترونیک شهرداری است. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی قم‌کارت افزود: این سامانه به ۲ صورت آنلاین و آفلاین طراحی ‌شده است. شهروندان با استفاده از این کارت می‌توانند به بسیاری از خدمات شهری دسترسی ساده داشته باشند. 

محمدحسینی یادآور شد: ۱۸ خدمت از خدمات حوزه شهرسازی شهرداری قم از طریق سامانه میز خدمت الکترونیکی قابل ‌دسترسی است و تعداد خدمات الکترونیکی به ‌مرور افزایش می‌یابد.


رونمایی از طرح تراکسی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به رونمایی از طرح تراکسی گفت: این طرح شامل نصب تابلوهای تبلیغاتی در داخل تاکسی‌هاست که تاکنون ۳۰۰ دستگاه تاکسی به این تابلوهای تبلیغاتی مجهز شده‌اند. این تابلوها علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، برای رانندگان درآمدی پایدار خواهند داشت. 

«مرتضی عزتی» خاطرنشان کرد: رشته فنی تاکسیرانی در دانشگاه علمی کاربری شهرداری قم راه‌اندازی شده است. رانندگان تاکسی دارای مدرک دیپلم، امکان ثبت‌نام و تحصیل در این رشته را از اول مهرماه دارند. 

وی توضیح داد: آموزش زبان عربی به تاکسیرانان از دیگر برنامه‌های این سازمان است که با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در حال برنامه‌ریزی و اجراست. 


تصویب تفریغ بودجه سال ۹۷

تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان‌های مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، حمل‌ونقل و ترافیک و قطار شهری قم به تصویب اعضای شورای اسلامی این شهر رسید. 

رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای اسلامی شهر قم در این جلسه گفت: تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی قم شامل وصولی قطعی ۳۲ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال و هزینه قطعی ۲۹ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال بررسی شد. 

«مجید اخوان» با اشاره به اخذ مجوز تفریغ سال گذشته سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تصریح کرد: تفریغ بودجه این سازمان از حیث وصولی قطعی ۱۲۴ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ریال و به لحاظ هزینه قطعی ۹۹ میلیارد و ۳۸۵ میلیون ریال است. هزینه‌ها کمتر از وصولی بوده و در این زمینه تذکر لازم داده ‌شده است. 

وی ادامه داد: از جمله تذکرهای موجود در حوزه عملکرد سازمان حمل‌ونقل و ترافیک جمع‌آوری ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری است که باید پیش از مستهلک شدن دوچرخه‌ها برای تعیین تکلیف آنها اقدام فوری انجام شود. 

رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بررسی لایحه اخذ تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ سازمان قطار شهری افزود: این لایحه به لحاظ وصولی قطعی ۲۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون ریال و از نظر هزینه قطعی ۲۱ میلیارد و ۵۸۸ میلیون ریال است. ۴۸ درصد تحقق درآمد و ۴۵ درصد تحقق هزینه‌ها در این سازمان رقم خورده است. 
عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: طرح‌های عمرانی قم قابل‌مقایسه با هیچ کلان‌شهری نیست و طرح‌های مهمی در حوزه عمرانی توسط شهرداری اجرا شده و یا در حال اجراست که در کشور 
بی‌سابقه است. 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین «سیدمحمد آتش‌زر» اظهار کرد: شهرداری قم از نظر درآمد نسبت به سرانه جمعیتی از تهران نیز جلوتر است در حالی که شهرداری تهران از انواع کمک‌های دولتی برخوردار است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید