• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77129
+
-

بلوار حادثه‌ساز زاهدان

معاون امور عمرانی شهردار زاهدان: عملیات زیرسازی بلواری که شهرک جهاد و شهرک برق زاهدان را به هم وصل می‌کند انجام شده و به زودی آسفالت این بلوار انجام می‌شود

عمران
بلوار حادثه‌ساز زاهدان

فرشته بامری | خبرنگار:

شهرک جهاد ۴هزار واحد مسکونی و شهرک برق نیز ۲هزار واحد مسکونی در زاهدان دارد؛ در مجموع ۶هزار واحد مسکونی در این 2 منطقه وجود دارد.

 این حجم بالای جمعیت سبب ترافیک در راه‌های دسترسی به مرکز شهر زاهدان شده و علاوه بر آن با حوادث و اتفاقات ناگواری مانند فوت یا نقص عضو افراد همراه بوده است. با چنین شرایطی یک زیرگذر در جوار شهرک جهاد ایجاد شد تا عبور و مرور تسهیل شود. 
زیرگذر شهرک جهاد با اعتباری بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال 93 کلنگ‌زنی و در سال ۹۵ افتتاح شد. 

طول پل این زیرگذر غیرهم‌سطح 500 متر با 2 دهانه 14 متری است که تاکنون یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای احداث آن هزینه شده است. این پل در مسیر کریدور راه چابهار ـ زاهدان ـ میلک قرار گرفته است، اما 2 شهرک فوق نیاز به راه‌های ارتباطی دیگری هم دارند تا عبور و مرور ساکنان به نحو مطلوب‌تری انجام شود. 


گلایه شهروندان 

یکی از ساکنان شهرک جهاد می‌گوید: شهرک جهاد و برق یک محور خروجی و ورودی دارند که این 2 شهرک را به هم متصل می‌کند و بدون آسفالت است. 
«هاشم بیابانی» می‌افزاید: این محور یا بلوار می‌تواند موجب کاهش ترافیک در سایر محورها و جلوگیری از سوانح جاده‌ای شود، اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد آسفالت این بلوار است تا ساکنان 2 منطقه بتوانند به صورت ایمن از آن بهره‌برداری کنند. 

وی می‌گوید: چندی پیش، پس از باران جاده ورودی شهرک برق و جهاد زاهدان گل‌آلود و مسدود شد و مشکلات فراوانی برای تردد ساکنان این منطقه به وجود آورد که می‌طلبد شهرداری و نهادهای مربوط هرچه سریع‌تر نسبت به آسفالت این جاده اقدام کنند. 


نداشتن روکش آسفالت مناسب 

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان به همشهری می‌گوید: بیش از 2هزار خانوار معادل ۶هزار نفر در شهرک جهاد و برق ساکن هستند که از نعمت برق بهره‌مندند و منبع آب‌رسانی آن‌ها نیز چاه‌های آب شور حوالی زاهدان است. آب شرب بهداشتی نیز از طریق تانکر تامین می‌شود. 

 «جمشید میری» می‌افزاید: شهرک برق زاهدان در محدوده بین جاده کمربندی و محور گوربند - زاهدان واقع شده و فاقد جاده دسترسی مطلوب و آسفالت است. 

وی ادامه می‌دهد: مسیری که به عنوان جاده در شهرک برق مورد استفاده قرار می‌گرفت به علت نداشتن روکش آسفالت مناسب، تردد را برای شهروندان دشوار کرده بود. 

وی می‌گوید: شهرک جهاد هم بعد از کمربندی شهر زاهدان واقع شده و به علت واقع نشدن در حریم شهر، برخی امکانات مانند راه دسترسی مناسب و آسفالته را ندارد. 

معاون امور زیربنایی شهردار در ادامه با اشاره به بازگشایی محور 40 متری شهرک جهاد می‌گوید: این محور با ایجاد بلواری به طول 5/1 کیلومتر ۲ شهرک برق و جهاد زاهدان را به هم متصل می‌کند. 


تخریب دیوار شرکت توزیع برق 

میری می‌افزاید: در این زمینه در تیرماه امسال با تخریب دیوار شرکت توزیع برق یا همان معبر ۴۰ متری، شهرک‌های برق و جهاد زاهدان به هم متصل شدند. با بازگشایی این محور علاوه بر فراهم شدن رضایت ساکنان این شهرک‌ها، مسیر تردد شهرک‌نشینان یادشده نیز محقق شد. 

وی ادامه می‌دهد: اکنون بلواری به طول ۱۶۵۰ متر (بیش از 5/1 کیلومتر) علاوه بر اتصال 2 شهرک جهاد و شهرک برق این 2 را به جاده چشمه‌زیارت هم متصل می‌کند. این بلوار یکی از مسیرهای ورودی و خروجی شهرک جهاد و شهرک برق هم است که به عبور و مرور شهروندان کمک می‌کند. 

وی می‌گوید: این پروژه ۱۶۵۰ کیلومتر طول دارد و عرض سواره‌رو آن نیز 5/23 متر است. یک لاین آن ۱۱متر و دیگری 5/12 متر است و 2 پیاده‌روی ۷متری هم برایش در نظر گرفته شده است. ۳۶ هزار متر‌ مربع نیز باید آسفالت شود. بیش از 5 میلیارد تومان هم هزینه اجرای پروژه است. 


تحویل پروژه به شهرداری 

میری ادامه می‌دهد: از یک ماه گذشته آسفالت این پروژه به شهرداری محول شده است، این مسیر غیر هم‌سطح و برای مسطح کردن آن چندین مرحله عملیات خاکریزی و زیرسازی انجام شده است. 

وی با اشاره به این‌که عملیات آماده کردن سطح خیابان از یک ماه قبل آغاز شده است، می‌گوید: قبل از حمل و پخش آسفالت، مسیر عملیات باید با توجه به میزان تولید و برنامه زمانبندی کار از هر جهت آماده و مهیا شود. باید هرگونه پستی و بلندی و ناهمواری به طور مطلوب مرمت شود. 

وی می‌گوید: چنانچه عملیات آسفالتی روی پوشش‌های آسفالتی یا بتنی اجرا می‌شود، باید ابتدا بر اساس پیش‌بینی‌های مندرج در مشخصات فنی خصوصی نسبت به تعمیر، اصلاح و مرمت آسفالت‌های موج‌دار یا فتیله‌دار یا سطوح بتنی معیوب اقدام شود. در این حالت باید بستر کار از هرگونه مواد خارجی، گردوغبار و گل و لای پاک شود. 

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان می‌گوید: اکنون در لاین شرقی بلوار، مرحله زیرسازی به پایان رسیده و آماده آسفالت است؛ همچنین 4ردیف جدول‌گذاری و 2 کانال در طرفین برای این بلوار در نظر گرفته شده است. 

وی می‌گوید: آسفالت این مسیر به زودی به پایان می‌رسد و شهروندان می‌توانند از این جاده استفاده کنند. 

وی ادامه می‌دهد: در سنوات آتی با احداث زیرگذر، شهرک جهاد و بلوار پرستار نیز به ورودی شهر زاهدان متصل خواهند شد و امیدواریم با این طرح مشکلات دسترسی و ترافیکی شهروندان در این قسمت حل شود.


بلوار شهرک جهاد و برق بدون علائم رانندگی

یکی از ساکنان شهرک جهاد می‌گوید: استفاده از خیابان‌ها و بلوارهای بدون آسفالت برای رانندگان دشوار و حادثه‌آفرین است. 

 «مصیب بصیری» می‌افزاید: یک بلوار خاکی و فاقد علائم رانندگی مسیر را برای بروز حادثه هموار می‌کند و بلواری هم که شهرک جهاد و برق را به هم متصل می‌کند، به دلیل این‌که آسفالت نیست حادثه‌آفرین است. 

وی ادامه می‌دهد: آسفالت این مسیر از خواسته‌ها و مطالبات اصلی مردم منطقه است؛ زیرا سبب تسهیل در عبور و مرور می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید