• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77128
+
-

راه طولانی زنان زنجان تا میز مدیریت

استاندار: تاکنون ۵۱ خانم در رده‌های رئیس گروه، رئیس شهرستان و معاون مدیرکل در سمت‌های مدیریتی زنجان منصوب شده‌اند

زنان
راه طولانی زنان زنجان تا میز مدیریت

تغییر و تحولات پرشتاب در عرصه‌های مختلف در حالی خود را به دنیای زنان رسانده است که این قشر از جامعه که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، از قافله رشد و توسعه عقب نمانده‌اند و با ارتقای سطح دانش و توانمندی‌ها از ایفای صرف نقش‌های سنتی خود در جامعه خارج شده‌اند و در پی افزایش مشارکت در بخش‌های مختلف از جمله رده‌های تصمیم‌گیری و مدیریتی هستند. 

به گزارش ایرنا، برخلاف موفقیت زنان در کسب مدارج علمی، نشان دادن لیاقت و توانمندی و وارد شدن آنان به فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سخت‌تر و کندتر انجام شده است شاید یکی از دلایل آن نگاه‌های مردسالارانه و تبعیض‌آمیز است که مانع اختصاص سهمی شایسته از مناصب مدیریتی دولتی به این قشر شده است. 

در حالی که دولت تدبیر و امید بر ضرورت اجرایی شدن سهم زنان در مدیریت‌ها تأکید دارد معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، با اشاره به ابلاغ و دستور رئیس‌جمهوری در انتصاب زنان برای پست‌های مدیریتی گفته است: اکنون ۶۰ مشاور و معاون وزیر در سطوح کلان کشور زن هستند و استان‌ها نیز باید به تدریج ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی مختص بانوان را محقق کنند و این پست‌ها تا پایان دولت تدبیر و امید در اختیار بانوان قرار گیرد. 


برجسته کردن ضعف‌ها

یک کارشناس زن شاغل در شهرداری زنجان گفت: از آنجا که زنان به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانایی‌های خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند و در بسیاری از زمینه‌ها مانند تحصیلات عالی پیشتاز هستند، اما به نظر می‌رسد مرد بودن هنوز هم یکی از شاخص‌های لازم برای کسب عناوین مدیریتی است. 

نسرین احمدی بیان کرد: زنان نه تنها در شرایط برابر با مردان بلکه حتی با وجود توانمندی‌های بسیار بالاتر از مردان، چندان دیده نمی‌شوند و فقط در صورت ناچاری از سوی مدیران بالادستی به این مناصب گمارده می‌شوند. 

وی ادامه داد: پس از قرار گرفتن زنان در این جایگاه نیز متاسفانه تمام مجموعه درصدد برجسته کردن ضعف‌های موجود در سیستم برمی‌آیند و تلاش می‌کنند مدیران زن را ناکارآمد جلوه دهند در صورتی که هزاران مشکل و ضعف مدیران مرد نادیده گرفته می‌شود. 


برابری و عدالت

یک کارمند زن شاغل در آموزش و پرورش زنجان نیز گفت: آموزش و پرورش بیشترین کارمند زن را دارد و این بدان معناست که زنان تربیت‌کننده مسئولان و مدیران آینده کشور هستند اما خودشان کمترین سهم را از این پست‌ها دارند. 

زهره خانی افزود: واگذاری بخشی از مدیریت‌ها به زنان به نفع جامعه است، چراکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و نباید توانمندی‌های آنان نادیده گرفته شود. از سویی این حق زنان است که بتوانند قوانین و مقررات و امور جامعه را از نگاه صرف مردانه خارج کنند تا برابری و عدالت برقرار شود. 


بهره‌وری بالا

مدیرکل امور بانوان و استانداری زنجان نیز فرهنگ‌سازی را لازمه مشارکت زنان در پست‌های مدیریتی دانست و گفت: مردان باید ورود زنان را به مناصب دولتی بپذیرند و زنان باید با اعتمادبه‌نفس، خودباوری، قدرت و آمادگی کافی روانی در این پست‌ها فعالیت کنند. 

ماهرخ بلوری فعالیت بانوان را در عرصه‌های مدیریتی ضرورت اجتناب‌ناپذیر و موجب شتاب در رشد و توسعه خواند و افزود: نادیده گرفتن توانایی زنان و استفاده نکردن از آن به معنی راکد ماندن نیمی از ظرفیت‌های موجود کشور در زمینه توسعه افتگی است. 

وی درباره استفاده از توانمندی زنان در مشاغل مختلف به خصوص فرایندهای تصمیم‌گیری در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طی ۴۰ سال گذشته اظهار کرد: در این مدت روز به روز فضای لازم برای ورود زنان به عرصه‌های مدیریتی دستگاه‌های مختلف فراهم شده است، اما هنوز در این زمینه جای کار بسیاری وجود دارد. 

مدیرکل امور بانوان و استانداری زنجان واگذاری بسیاری از کارها را به زنان موجب بهره‌وری بالا و دستیابی به نتایج مطلوب‌تر دانست و ادامه داد: باید جامعه توانمندی زنان را باور کند و بستر را برای بروز و ظهور آن فراهم آورد. 

به گفته بلوری، از مجموع کارکنان شاغل در استان ۶۳ درصد را مردان و ۳۷ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند، اما در توزیع پست‌های مدیریتی ۱۳ درصد سهم بانوان و ۸۷ درصد سهم مردان است و این میزان در میانگین کشور ۱۸ درصد به ۸۲ درصد است. 

وی یادآور شد: باید بر مبنای شایسته‌سالاری به این موضوعات توجه شود و اگر این مولفه را در نظر بگیریم، زنان و مردان می‌توانند در جایگاه مورد نظر قرار بگیرند، زیرا برای رسیدن به تعادل و عدالت زنان و خانواده در جامعه حضور چشمگیر این قشر در فرایند تصمیم‌گیری نقش اثرگذاری دارد. 


بانوان در استانداری

استاندار زنجان نیز در این خصوص گفت: تاکنون ۵۱ خانم در رده‌های رئیس گروه، رئیس شهرستان و معاون مدیرکل در استان منصوب شده‌اند و انتصاب بانوان در سمت‌های مدیریتی استان همچنان ادامه دارد. 

فتح‌الله حقیقی خاطرنشان کرد: در استانداری زنجان ۲ مدیرکل و یک معاون استاندار به عنوان خانم مشغول به کار خواهند شد که انتصاب آنها مراحل قانونی را طی می‌کند. 


جمعیت زنان در شهرها و روستاها

هم‌اکنون ۴۹ درصد جمعیت استان زنجان را زنان تشکیل می‌دهند که ۶۷ درصد شهری و ۳۳ درصد از این جمعیت روستایی هستند. ۲۴ درصد زنان استان در گروه سنی صفر تا ۱۴ سال، ۲۵ درصد ۱۵ تا ۲۹ سال، ۴۴ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال و 7 درصد نیز در گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال قرار دارند. 

نرخ متوسط باسوادی زنان زنجانی به 3/80 درصد رسیده که این نرخ در شهرها 5/85 درصد و در روستاها 4/69 درصد است. از مجموع کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان ۴۰ درصد را بانوان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید