• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77124
+
-

بانک مرکزی از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند

رئیس کل بانک مرکزی در سفر به استان کرمان، در  نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قول داد تا از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت‌ شود

نشست
بانک مرکزی از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند

 رئیس کل بانک مرکزی به کرمان در سفر به استان کرمان، با فعالان اقتصادی این استان دیدار کرد و در  نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قول داد تا از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی همچنین در ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز حضور یافت و اعلام کرد که این بانک درصدد است که منابع بانکی هر استان را تا حد ممکن در همان منطقه هزینه کند.


فشار تحریم‌ها را شکسته‌ایم

رئیس کل بانک مرکزی در شورای گفت و گوی بخش دولتی و خصوصی استان کرمان با تاکید بر اینکه این بانک از فعالان اقتصادی حمایت لازم را خواهد کرد، گفت: با تلاش بانک مرکزی و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی که در واقع رزمندگان جنگ اقتصادی هستند فشارهای چندین ماهه طراحان تحریم، شکسته شده و فضای نسبتا باثباتی در فضای اقتصادی کشورمان حاکم شده است.

همتی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور افزود: معتقدیم فعالان بخش خصوصی در این دوره تعیین کننده می‌توانند نقش بسیار مهمی را در اقتصاد داشته باشند.

وی اظهار کرد: به طور قاطع می توان گفت فشار تحریم را با تلاش و کوشش همگانی شکسته ایم و اکنون در شرایط به نسبت با ثباتی هستیم و لازم است این ثبات ادامه پیدا کند.

همتی  با اشاره به اینکه هدف اصلی این است که از صادرکنندگانی که مقید به بازگشت ارز حاصل از صادرات است، حمایت شود گفت: اگر برخی محدودیت هایی که اعمال می شود صرفاً برای افرادی است که از امکانات کشور استفاده کرده اند اما در مقابل از بازگشت ارز خودداری می کنند بنابراین در همین زمینه برای برخورد قانونی، اسامی آنها به قوه قضاییه ارسال شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود، سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز را از میان بردن اختلاف نرخ اعلام و اظهار کرد: در این راه نیز به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم ضمن آنکه بانک مرکزی با تمام توان برای تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گام برمی‌دارد.

همتی با تاکید بر اینکه به صادر کنندگان این اطمینان را می‌دهم تا زمانی که من در بانک مرکزی هستم همراه صادرکنندگان خواهم بود، افزود: صادرکنندگان نیز می توانند با بازگرداندن ارز به کشور کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور کنند.

وی ادامه داد: میزان ارزی که به کشور برمی‌گردد و میزان تقاضایی که از واردات تامین می شود برای من مهم است و اکنون بانک مرکزی با تمام توان در مسیر تامین نیازهای واقعی ارزی کشور گام بر می‌دارد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هدف، آمدن ارز به سامانه نیما نیست بلکه آمدن ارز به کشور هدف است و  سامانه نیما فقط مظهر دخل و خرج ارزی کشور است.

وی مدیریت بهینه منابع ارزی به دلیل شرایط تحریم را از موضوعات اصلی این بانک عنوان کرد و گفت: برای مدیریت نقدینگی و هدایت آن به تولید، باید وزارتخانه های مربوطه خصوصا صمت با شناسایی واحدهای تولیدی فعال و مولد همکاری لازم را با بانک مرکزی و شبکه بانکی برای تأمین نقدینگی آنها داشته باشند.

همچنین در این نشست فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی کرمان مطالبی در باره تسهیل و تسریع در روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان نیز مسائل خود را در خصوص توجه به بهبود وضعیت پرداخت تسهیلات و هماهنگی بانک‌ها، بررسی وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات خشکبار عنوان کردند.

به گفته استاندار کرمان مقرر شد تمام بانک‌ها در سررسید بازپرداخت سرمایه در گردش، در صورت درخواست متقاضی، با دریافت سود، اصل سرمایه در گردش را تمدید کنند. 

«محمدجواد فدائی» در شورای گفت‌و‌گوی استانی دولت و بخش خصوصی با حضور رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این نشست مقرر شد در مورد تعاونی‌های اعتبار از آن‌جا که بنا بر توسعه و ایجاد شعب جدید نیست، تسهیلات مورد نیاز اعضای این تعاونی‌ها توسط بانک‌های کشاورزی، قرض‌الحسنه مهر و پست بانک پرداخت شود؛ بنا بر این تعاونی‌های اعتبار مزبور در این زمینه اقدامی نداشته باشند. 

وی افزود: همچنین مقرر شد تمام تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه استان کرمان که مشکل دارند طی نشستی در تهران مشکلات خود را مطرح کنند تا مورد رسیدگی و تصمیم‌گیری قرار گیرد. 

استاندار کرمان گفت: پیرامون واردات در مقابل صادرات نیز قرار شد صادرکنندگان حداقل ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را برای واردات ثبت سفارش شده، استفاده کنند و پس از ارائه مدارک مثبته نشان‌دهنده این اقدام، در مورد ۵۰ درصد بقیه توسط بانک مرکزی و صادرکننده به طور مشترک تصمیم‌گیری خواهد شد. 

فدائی با اشاره به این‌که صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به صرافی‌های معرفی‌شده توسط بانک مرکزی به نرخ بازار بفروشند، گفت: همچنین در این نشست موافقت شد در حد ۱۰۰ میلیون دلار ارز صادراتی مس صرف واردات قطعات، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فعال استان شود به شرط آن‌که جزو جدول ۱ - ۲ و ۳ - ۲ کالای وارداتی باشند. 

وی گفت: همچنین قرار شد اتاق بازرگانی فهرست کالاهای صادراتی استان را که قیمت صادراتی آن‌ها با قیمت‌های واقعی مطابقت ندارد، به سازمان گمرک اعلام کنند تا در اولین فرصت کمیته ارزش‌گذاری گمرک تشکیل شود و موضوع را بررسی و قیمت را اصلاح کند. 


تسهیل روند سرمایه‌گذاری در استان کرمان

استاندار کرمان بر تسهیل روند جذب سرمایه در این استان تاکید کرد و گفت: نشست‌های پنجره واحد با ساختار جدید و با حضور شخص مدیران ادامه می‌یابد. 

فدائی افزود: باید شرایطی را مهیا کنیم که افراد توانمند در راه‌اندازی واحدهای تولیدی به ایجاد این واحدها ترغیب شوند و برای تسریع در سرمایه‌گذاری و کمک به سرمایه‌گذاران پنجره واحد سرمایه‌گذاری فعال‌تر شود تا سرمایه‌گذار برای دریافت استعلامات مورد نیاز از دستگاه‌های مختلف، به یک جا مراجعه کند و تمام موافقت‌ها را در همان جا و در کمترین زمان ممکن دریافت کند. 

وی یادآور شد: کار پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان از مدت‌ها قبل آغاز شده، اما با وجود برخی مشکلات، تغییراتی در ساختار آن ایجاد شده و از این پس این پنجره واحد با ساختار جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد و سرمایه‌گذاران در فرصت کوتاهی مجوزها را دریافت می‌کنند که این امر به بهبود فضای کسب و کار و توسعه ایجاد واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد. 


صادرات پسته

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست از خرما و پسته به عنوان مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی از استان کرمان و کشور یاد کرد و ادامه داد: آرامش موجود در بازار و در حوزه اقتصادی کشور جای تقدیر دارد. 

«سیدمهدی طبیب‌زاده» با اشاره به این‌که استان کرمان، استانی صادراتی است و محصولات صادراتی زیادی دارد، تاکید کرد: در سال گذشته با وجود مشکلات موجود در حوزه ارزی و وجود آفت‌ها و خسارت‌ها، بخش مهمی از محصولات کشاورزی استان صادر نشد؛ اما در سال جاری میزان تولید در حد خوبی بوده و لازم است که زمینه‌های صادرات بهبود یابد. 
وی گفت: طی سال گذشته صادرکنندگان بزرگ پسته به دلیل محدودیت‌های موجود به صادرات نپرداختند و بخش زیادی از محصول آن‌ها باقی مانده است. امیدواریم در سال جاری تحرک بانکی لازم در کشور رخ دهد. 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به افزایش قیمت تولید محصول پسته، گفت: لازم است تا تعیین تکلیف نهایی در حوزه پسته، بانک‌ها از اعمال فشار به کشاورزان خودداری کنند. 

«حسین امیری‌خامکانی» خاطرنشان کرد: لازم است تمام ارز حاصل از صادرات پسته و خرما در کرمان به این استان اختصاص یابد و با واحدهای تولیدی تهاتر شود و این کار مستلزم آن است که واحدهای تولیدی، ریال مورد نیاز را داشته باشند. 

وی با اشاره به مشکلاتی در تولید خرما، عنوان کرد: لازم است مشکلات این بخش نیز مطرح شود و مورد رسیدگی قرار گیرد. 


تامین نقدینگی واحدهای تولیدی با مدیریت منابع ارزی 

رئیس کل بانک مرکزی مدیریت بهینه منابع ارزی به دلیل شرایط تحریم را از موضوعات اصلی این بانک عنوان کرد و گفت: برای مدیریت نقدینگی و هدایت آن به تولید، باید وزارتخانه‌های مربوطه خصوصا صمت با شناسایی واحدهای تولیدی فعال و مولد همکاری لازم را با بانک مرکزی و شبکه بانکی برای تأمین نقدینگی آن‌ها داشته باشند. 

 «عبدالناصر همتی» در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان در جمع مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی با اشاره به این‌که به دلیل تحریم‌ها شرایط کشور ویژه است، افزود: تلاش بانک مرکزی حل مشکلات واحدهای تولیدی از طریق نقدینگی موجود در جامعه است، ضمن آن‌که این بانک درصدد است منابع بانکی هر استان تا حد ممکن در همان منطقه هزینه شود. 

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای حمایت از تولید به تصویب آیین‌نامه قانون جدید چک در دولت اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه قانون چک که در روزهای آینده ابلاغ می‌شود، برای حمایت از بنگاه‌های با پرسنل ۱۰۰ نفر و بالاتر است و امیدواریم با این آیین‌نامه مشکل برخی واحدهای تولیدی در زمینه چک برگشتی با واگذاری اختیار تصمیم به شورای تأمین استان‌ها رفع شود. 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به سایر اقدامات حمایتی این بانک از واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: علاوه بر قانون چک، تمدید ضمانت‌نامه‌های بانکی و تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر اقدامات حمایتی بانک مرکزی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است. 

وی همچنین افزود: حل مشکلات خودروسازان استان کرمان که موجب اشتغال تعداد زیادی از جوانان شده است، بسیار برای بانک مرکزی حائز اهمیت است؛ بر این مبنا این موضوع مورد توجه جدی این بانک قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید