• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77116
+
-

موج کاهش قیمت به بازار لوازم خانگی رسید

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کرج:‌ قیمت لوازم خانگی 15 درصد کاهش داشته است

بازار
موج کاهش قیمت به بازار لوازم خانگی رسید

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


در یکی 2 سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اقتصادی نبودیم، به طوری که نه‌تنها بازار دچار افت‌وخیز شد، بلکه اتفاقاتی رقم خورد که برای خیلی‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. هر کدام از بازارها از خودرو گرفته تا موادغذایی و... در برهه‌ای دچار افزایش شدید قیمت شدند که آثارش هنوز هم از بین نرفته است و ادامه دارد. 
یکی از این اتفاقات در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجا که به گفته برخی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار قیمت‌ها چندین برابر شد، اما طبق اصل عرضه و تقاضا، با کاهش قدرت خرید مردم و از طرفی به دلیل ثباتی که در یکی 2 ماه اخیر شاهد بودیم، بازار لوازم خانگی هم رنگ آرامش به خود گرفته است و به گفته مسئولان، روند کاهشی قیمت محصولات این بازار همچنان ادامه خواهد داشت. از طرفی طبق بررسی‌های میدانی، فروش لوازم خانگی نیز با تغییراتی همراه شده و حتی برخی از فروشندگان، فروش با تخفیف را هم در دستور کار خود قرار داده‌اند.


رکود بازار، عامل کاهش قیمت‌ها

 میدان توحید کرج یکی از مراکز عرضه لوازم خانگی است که فروشندگان آن شرایط بازار را برخلاف ماه‌های قبل باآرامش می‌دانند. یکی از فروشندگان که نمایندگی یک برند ایرانی یخچال و فریزر را دارد می‌گوید:‌ این روزها شاهد تکانه‌هایی مثبت در بازار لوازم خانگی هستیم و در صورت ادامه همین روند قطعا وضع بهتر خواهد شد. افزایش قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی آن هم به صورتی عجیب و تامل‌برانگیز در شرایطی بروز پیدا کرد که شاهد رکود در این بازار بودیم و قطعا با چنین رشد قیمتی، رکود در این بازار سنگین‌تر می‌شد.
«محمود ترکیان» می‌افزاید: نوسانات نرخ ارز و التهابات ارزی در این امر موثر و از دلایل این افزایش قیمت‌ها بود، اما برخی سوءاستفاده‌ها، احتکار‌ها و... بر سرعت روند صعودی قیمت‌ها هم تاثیر گذاشت، اما طبیعی است که وضع به همان صورت پیش نمی‌رفت، چراکه بازار تا حدی کشش افزایش قیمت دارد.
وی با بیان این‌که دولت باید بر روند قیمت‌ها نظارت داشته باشد، اضافه می‌کند:‌ اگرچه بخشی از لوازم خانگی تولید داخل است، اما بخش دیگر آن وارداتی است و قیمت آنها با نوسانات ارزی تغییر می‌کند، بنابراین دولت باید بر این حوزه نظارت داشته باشد.


استقبال از تولیدات داخل

خانم میانسالی که برای خرید جهیزیه دخترش به یکی از مغازه‌های میدان توحید آمده، می‌گوید:‌ یک سال است که دخترم نامزد است، اما در این مدت نتوانسته‌ام وسیله‌ای تهیه کنم، چراکه قیمت‌ها به‌شدت گران شده بود و هر دفعه که می‌آمدم با یک قیمت مواجه می‌شدم. حتی 2 مغازه کنار هم نیز قیمتشان 20 تا 30 درصد با هم تفاوت داشت، از طرفی فروشنده‌ها به هیچ عنوان تخفیف نمی‌دادند.
«زهرا فتحی‌نسب» می‌افزاید: چند روز قبل خبر ارزان شدن لوازم خانگی را که شنیدم گفتم سری به مراکز خرید بزنم. گویا واقعا همین اتفاق افتاده و فروشندگانی که تا چند ماه قبل راضی به فروش اجناس مغازه خود نبودند، حالا سعی می‌کنند مشتری را از دست ندهند و حتی چک مدت‌دار هم قبول می‌کنند.
وی در پاسخ به این‌که برای خرید لوازم خانگی برندهای داخلی را ترجیح می‌دهید یا خارجی، می‌گوید:‌ برندهای داخلی هم قیمت مناسب‌تری دارند، هم کیفیت آنها با خارجی‌ها برابری می‌کند؛ برای مثال خرید یخچال یک برند داخلی را ترجیح می‌دهم، چراکه نصف قیمت یخچال خارجی است، اما در برخی وسایل مانند مایکروفر یا جاروبرقی برند خارجی را تهیه کرده‌ام، چون اطلاعی از کیفیت این وسایل داخلی ندارم.


کاهش 15 درصدی قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کرج با اشاره به کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی در روزهای اخیر می‌گوید:‌ اگرچه افزایش قیمت‌ها بسیاری را نگران کرده بود، اما ادامه آن وضعیت امکان‌پذیر نیست، چراکه رکود حاکم بر بازار بسیاری از صنوف فروشنده و کارخانه‌های تولیدی فعال داخل کشور را نابود می‌کرد. «اسدالله غلامرضایی» می‌افزاید: اکنون بسیاری از فروشنده‌ها برای این‌که بتوانند از عهده مالیات، دارایی و اجاره‌بها برآیند، با مشتری کنار می‌آیند و از طرفی کارخانه‌ها نیز به دلیل وضعیت موجود سود خود را پایین آورده‌اند.
وی ادامه می‌دهد:‌ وضعیت بازار لوازم خانگی هم مانند سایر بازارها بستگی به عرضه و تقاضا دارد و اکنون با کاهش قدرت خرید مردم، اولویت همه تامین کالاهای اساسی است و این شرایط به رکود عمیق بازار دامن زده و به کاهش و یا حداقل ثبات قیمت‌ها منجر شده است. غلامرضایی اضافه می‌کند: ‌سال قبل وضعیت بازار نا مناسب بود و قیمت‌ها حباب زیادی داشت. هر واحد صنفی و یا کارخانه‌ای کالا را به هر قیمتی که می‌خواست به فروش می‌رساند و قیمت‌ها لحظه‌ای تعیین می‌شود، اما در یکی 2 ماه اخیر شاهد یکسان‌سازی و ثبات قیمت‌ها هستیم.


افزایش کیفیت تولیدات داخلی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی کرج با اشاره به استقبال مردم از تولیدات داخلی می‌گوید:‌ در سال‌های اخیر کارخانه‌های تولید داخل کیفیت کار خود را بالا برده‌اند و از این رو مردم بیشتر به خرید این کالاها روی آورده‌اند، چراکه قیمتشان هم مناسب‌تر است.
«اسدالله غلامرضایی» می‌افزاید: اکنون بهترین زمان است که کارخانه‌های داخلی با حمایت دولت و با بالا بردن کیفیت محصولاتشان جای برندهای خارجی را بگیرند و بتوانند این خلأ را در بازار پر کنند.
 وی با ابراز امیدواری در مورد کاهش قیمت لوازم خانگی در روزهای آینده می‌گوید:‌ همچنان انتظار می‌رود قیمت‌ها با کاهش بیشتری روبه‌رو شود، اما از طرفی مردم در انتظار کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها، از خرید اجتناب می‌کنند و این سکون و ایستایی برای بازار مطلوب نیست. باید با تدابیر لازم و البته کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها، متناسب با قدرت خرید مردم، مجددا انگیزه خرید به جامعه هدف لوازم خانگی بازگردد.


چالش‌های تولید لوازم خانگی

به گفته کارشناسان، در حالی که واردات لوازم خانگی ممنوع شده و بسیاری از کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند و مردم ریسک نمی‌کنند که چنین کالاهایی را بخرند، بهترین زمان برای رونق تولیدات داخل در این بخش است، اما متاسفانه تولیدکنندگان داخلی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و از حمایت نشدن گلایه دارند. طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال گذشته تولید یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون به ترتیب 7/12، 4/39 و ۳۱ درصد نسبت به سال 96 کاهش داشته و تولیدکنندگان بارها کمبود سرمایه در گردش را یکی از مهم‌ترین مشکلات خود عنوان کرده‌اند.
به گزارش همشهری، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان داخلی سرمایه در گردش است، می‌گوید: با تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و بازار داخل را به صورت کامل تأمین 
کنند.

«محمدرضا غزنوی» می‌افزاید: در هر یک از انواع لوازم خانگی 2 تا 5 قطعه وارداتی است و سایر قطعات در داخل کشور تولید می‌شود. برای مثال مجموعاً ۳۰۰ قطعه در ساخت یک یخچال استفاده می‌شود که کمتر از 5 قطعه آن از طریق واردات است که در صورت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، این امکان وجود دارد که واردات قطعه در کمتر از یک سال به صفر برسد.
وی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌ایم که به دلیل پیشرفت در طراحی و کیفیت محصولات داخلی و از طرف افزایش نرخ ارز و به‌صرفه نبودن واردات قطعات و مواد اولیه، وابستگی ما به کشورهای خارجی در زمینه تولید لوازم خانگی نسبت به گذشته کمتر شده است.
غزنوی با بیان این‌که دولت باید اقدام موثری برای بهبود فضای صنعت لوازم خانگی انجام دهد، می‌گوید: آمارها گویای کاهش نسبی تولید لوازم خانگی است. در حالی‌که بازار بهتری برای تولیدکنندگان فراهم شده است، شرایط تولید سخت‌تر شده و نیاز است که دولت اقدام مؤثری برای بهبود فضای صنعت لوازم خانگی انجام دهد.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به این‌که عرضه‌کنندگان لوازم خانگی به سرمایه در گردش و متقاضیان به تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز دارند، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی تقاضا برای لوازم خانگی ثابت بوده، اما عرضه این محصول کاهش نسبی داشته، در حالی که هزینه‌های سربار تولید در جای خود باقی است و به دلیل نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، امکان افزایش تولید وجود ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید