• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7711
+
-

ایران؛ دارنده رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند

ایران؛ دارنده رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و فعالیت شبانه‌روزی صیادان چابهار و کنارک در استان سیستان‌وبلوچستان در سال‌های اخیر، سبب شده که رتبه نخست صید ماهی و میگو در غرب اقیانوس هند، به‌نام چابهار و کنارک ثبت شود. مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مکران بلوچستان توانسته رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم صید در کل اقیانوس هند (بعد از اندونزی) را به‌دست بیاورد و این اتفاق معمولی نیست چراکه این رتبه با سختی‌های بسیار و زحمات فراوان صیادان این خطه که از کمترین امکانات، برخوردار هستند به دست آمده است. البته در سال‌های اخیر با تلاشی که در این منطقه شده سعی کرده‌ایم امکانات را گسترش دهیم اما همچنان با آنچه ایده‌آل‌مان است فاصله داریم».

بر اساس اعلام کمیسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند (iotc)، صیادان چابهار و کنارک رتبه اول صید ماهی و میگو در غرب اقیانوس هند را در اختیار دارند. میرمرادزهی با بیان اینکه با این ظرفیت توانسته‌ایم در اقتصاد دریامحور ایران، نقش مهمی ایفا کنیم بیشتر درباره موقعیت چابهار توضیح می‌دهد و می‌گوید: «شهرستان‌های چابهار و کنارک با اتصال به آب‌های اقیانوسی از ظرفیت‌های بالایی از نظر ذخیره‌گاه و رشد انواع آبزیان دریایی (ماهی و میگو) برخوردار هستند و صیادان بیش از 80نوع ماهی را در آب‌های دریای مکران صید می‌کنند. همچنین 11بندر و تخلیه‌گاه صید، نقش بسیار مهمی در پهلوگیری شناورها و تخلیه و بارگیری آبزیان دارند و آب‌های ساحلی سیستان‌وبلوچستان هم از ظرفیت بالایی برای صید و صیادی برخوردار هستند».

هدف در صید و صیادی ارتقای کیفی صید است

وی درباره تعداد صیادانی که در شهرستان‌های چابهار و کنارک فعالیت می‌کنند می‌گوید: «حدود 25هزار صیاد فصلی و دائمی با 2هزار و 330فروند شناور صیادی (930فروند لنج و هزار و 400قایق) سالانه بیش از 250هزار تن ماهی و میگو صید می‌کنند. 34تعاونی صیادی، 6شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100واحد تولیدی صنایع شیلاتی هم فعال هستند».

سواحل مکران با دارابودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش از 42هزار هکتار اراضی مستعد به نوعی بهشت آبزی‌پروری‌است.

مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان با تأیید این مطلب می‌گوید: «صیادان چابهار و کنارک هم‌اینک 36درصد صید آب‌های جنوب کشور، 31درصد صید کل کشور و 20درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی‌پروری) را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین شهرستان‌های ساحلی چابهار و کنارک تأمین‌کننده بیش از 70درصد تن‌ماهیان کشور هستند؛ ضمن اینکه وجود 29کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته‌بندی و صادرات تن‌ماهیان در این منطقه دارد. با این همه اما همچنان هدف مهم ما در صید و صیادی، ارتقای کیفی صید است و به همین سبب در تلاش هستیم که خدمات بیشتری برای منطقه و به‌خصوص صیادان ایجاد کنیم؛ به‌طور مثال روش صید با قلاب موجب افزایش کیفیت تن‌ماهیان صیدشده و افزایش صید می‌شود. ما در این زمینه کلاس‌های آموزشی بسیاری برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه شاهد بازدهی خوبی هم در این زمینه هستیم».

بیشتر بنادر صیادی در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک قدمتی بیش از ۲۰سال دارند. مرادزهی در این‌باره می‌گوید: «۱۱بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در چابهار و کنارک وجود دارد و امیدوارم با سرمایه‌گذاری در خصوص پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در گواتر و کنارک، چابهار تبدیل به یکی از بهترین نقاط دنیا برای آبزی‌پروری شود و بتوانیم سودآوری خوبی برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی داشته باشیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید