• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77091
+
-

چسبندگی قیمت ظروف یک­بار مصرف

قیمت ظروف یکبار مصرف طی یک سال اخیر 3 برابر شده اما در محرم امسال، قیمت‌ها تثبیت شده است

مواد پتروشیمی
چسبندگی قیمت ظروف یک­بار مصرف

با فرا رسیدن ماه محرم و آغازعزاداری‌های حسینی، بازار ظروف یکبارمصرف به جنب‌وجوش افتاده و گردش مالی آن چند برابر شده است. فعلاً از ظاهر بازار چنین برمی‌آید که از گرانی‌های یک‌شبه خبری نیست و حتی افزایش تقاضا هم ساز افزایش قیمت را در بازار ظروف یکبارمصرف کوک نکرده اما پرس‌وجو از اهل‌فن نشان می‌دهد قیمت ظرف یکبارمصرف در یک سال اخیر 3 برابر افزایش یافته و به همین دلیل دیگر کششی برای بالاتر رفتن قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد.

تولید فعال اما بی‌رمق
تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف می‌گویند قیمت مواد اولیه تولید این ظروف فعلاً 35 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است و موادی که پارسال تا کیلویی 20هزار تومان بالا رفته بود، فعلاً روی 13 هزار تومان فروخته می‌شود. محمود بابایی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده ظروف یکبارمصرف به همشهری می‌گوید: این شرکت‌ها عمدتاً به‌صورت دستمزدی تولید می‌کنند و فعلاً ازای تولید ظرف از هر یک کیلو مواد خام، 3 هزار تومان دستمزد می‌گیرند اما قیمت ظرف در کف بازار تابع عوامل دیگری است که چندان از دستمزد تولید پیروی نمی‌کند. به گفته او از نظر حجم کار، فعالیت شرکت‌های تولید ظروف یکبارمصرف از تابستان پارسال که اوج تنش قیمتی ارز بود به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد و در ادامه هم به‌واسطه حذف بخشی از تقاضای این ظروف، حجم تولید کارخانه‌ها در همین سطح ماند.

مظنه قیمتی ظروف یکبارمصرف
فعلاً در بازار خرده‌فروشی تهران، بسته 500 عددی لیوان یکبارمصرف پلاستیکی 24 هزار تومان است اما قیمت ظروف یکبارمصرف گیاهی تندتر است و مثلاً یک پک 50 عددی لیوان یکبارمصرف گیاهی 22هزار تومان فروخته می‌شود. از میان ظروف پرمصرف ماه محرم، قیمت هر یک بسته 300 عددی از ظرف غذای فومی تک پرسی 67 تا 68 هزار تومان است و قیمت هر بسته 100 عددی ظرف یکبارمصرف طرح آلومینیوم هم به 60 هزار تومان رسیده است. از دیگر اقلام پرمصرف در هیئت‌های عزاداری ماه محرم، قیمت سفره یکبارمصرف نسبت به بقیه اقلام رشد کمتر داشته و قیمت هر رول 25 متری آن به 10 هزار تومان رسیده است. همچنین هر بسته 20 عددی قاشق یکبارمصرف 8 هزار و 500 تومان و هر بسته چنگال 8 هزار تومان فروخته می‌شود.

کندی روند تخلیه تورم
بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ قیمت یک بسته لیوان یکبارمصرف از 7 هزار تومان در سال گذشته به 21هزار تومان در سال جاری رسیده درحالی‌که قیمت مواد اولیه در این دو زمان کاملاً متفاوت بوده و روندی معکوس داشته است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این اختلاف قیمت ناشی از زمان‌بر بودن روند تخلیه تورم قیمت مواد اولیه در قیمت کالای نهایی باشد اما نتیجه آن چیزی جز چسبندگی قیمت ظروف یکبارمصرف نبوده است. فعلاً اگرچه ظاهراً قیمت ظروف یکبارمصرف با افزایش تقاضای محرم چندان رشد نکرده اما روی دیگر سکه این بازار آن است که قیمت‌ها در ماه‌های گذشته بیش از حد رشد داشته‌اند و حالا ارزان نشدن آنها به معنای گرانی است. به‌نظر می‌رسد با تثبیت نرخ ارز مقاومت بازار برای کاهش قیمت‌ها نیز بشکند.

عقب‌نشینی تقاضای خانگی
اهل بازار می‌گویند یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای گرانی 300 درصدی قیمت ظروف یکبارمصرف در طول یک سال گذشته، خروج تقاضای مصرفی خانوارها از بازار بوده، به‌گونه‌ای که امروز، مقدار مصرف ظروف یکبارمصرف در خانواده‌های ایرانی از یک‌سوم سال‌های قبل هم کمتر شده است . عقب‌نشینی تقاضای خانگی از بازار ظروف یکبارمصرف، عملاً باعث شده رابطه عرضه و تقاضا در زمان اوج مصرف این ظروف نیز چندان نامتناسب نشود و به رشد قیمت‌ها دامن نزند. به گفته یکی از فروشندگان ظروف یکبارمصرف تهران، فعلاً به‌جز مصارف مجلسی، تقریباً کمتر کسی متقاضی خرید ظروف یکبارمصرف است و این مسئله باعث انباشت کالا در بازار شده است تا جایی که ورود تقاضای محرم به این بازار هم نتوانسته انبارها را خالی کند.



نبض بازار
در بازار خرده‌فروشی تهران، بسته 500 عددی لیوان یکبارمصرف پلاستیکی
 24 هزار تومان است اما قیمت ظروف یکبارمصرف گیاهی تندتر است و مثلاً یک پک 50 عددی لیوان یکبارمصرف گیاهی 22 هزار تومان فروخته می‌شود



معمای قیمت‌ها
 قیمت یک بسته لیوان یکبارمصرف از 7 هزار تومان در سال‌گذشته به 21 هزار تومان در سال جاری رسیده درحالی‌که قیمت مواد اولیه در این دو زمان کاملاً متفاوت بوده و روندی معکوس داشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید