• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 14 شهریور 1398
کد مطلب : 77071
+
-

شوی انگلیسی

شوی انگلیسی

آشوبی که برگزیت در بریتانیا ایجاد کرده، صحنه سیاست این کشور را به یک نمایشنامه کمدی‌ تراژیک تبدیل کرده که به سختی می‌توان نظیر آن را در دهه‌های اخیر مشاهده کرد؛ از پشت‌کردن یک نماینده به حزب محافظه‌کار گرفته تا شرمساری رئیس پارلمان از رفتار نمایندگان در مقابل هیأت لبنانی، هر اتفاق عجیبی این روزها در بریتانیا ممکن است.
آشوب‌ها از آنجا شروع شد که نمایندگان بعد از تعطیلات تابستانی، به مجلس عوام بازگشتند و در یکی از بی‌سابقه‌ترین جلسات پارلمان، ابتکار عمل را از دولت بوریس جانسون گرفتند. نخست‌وزیر انگلیس، آنطور که اعلام کرده، می‌خواهد کشورش را روز 31اکتبر با توافق با اروپایی‌ها یا بدون آن از اتحادیه اروپا بیرون بکشد و تکلیف برگزیت را روشن کند. او در تعطیلات مجلس، اعلام کرد که پارلمان را برای چند هفته معلق می‌کند و خشم نمایندگان از او، هنگامی که در صحن پارلمان حاضر شد قابل درک بود. اتفاق عجیب سه‌شنبه عصر، کناره‌گیری دکتر فیلیپ لی، نماینده محافظه‌کار پارلمان از حزبش و پیوستن به لیبرال‌دمکرات‌ها بود. این نماینده، هنگام سخنرانی جانسون از راهرو عبور کرد و در کنار هم‌حزبی‌های جدیدش نشست. با این اقدام، حزب بوریس جانسون از اکثریت افتاد و نخست‌وزیر در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفت.
به گزارش بی‌بی‌سی، در همین جلسه، بعد از سؤال و جواب‌های طولانی جانسون با نمایندگان، پارلمان با اکثریت آرا تصویب کرد که دستور کار چهارشنبه، رسیدگی به طرحی درباره خروج از اتحادیه اروپا باشد. براساس این طرح، دولت ملزم به درخواست تمدید ضرب‌الاجل برگزیت به‌مدت 3‌ماه می‌شود. جانسون پیش‌تر هشدار داده بود که اگر این طرح رأی بیاورد، خواستار برگزاری انتخابات فوری می‌شود. طرح تغییر دستور کار چهارشنبه، علاوه بر نمایندگان مخالف، با رأی مثبت چندین نماینده حزب محافظه‌کار که مخالف خروج بدون توافق از برگزیت هستند همراه بود. جانسون، پیش‌تر گفته بود که این نمایندگان، درصورت همراهی با حزب کارگر، از حزب اخراج خواهند شد. این افراد از باسابقه‌ترین چهره‌های حزب محافظه‌کار هستند و چند وزیر سابق در میان آنها دیده می‌شود. کنث کلارک که در 50سال گذشته نماینده مجلس و وزیر بوده، فیلیپ هموند، وزیر سابق دفاع و خارجه و نیکلاس سومز، معاون سابق وزارت دفاع و نوه دختری وینستون چرچیل در میان این افراد دیده می‌شوند. یکی از اعضای این گروه گفته است که این نمایندگان، ‌روی هم رفته بیش از 300سال سابقه تجربه پارلمان دارند. این اقدام شورشی، حاشیه‌هایی هم داشت و بعد از جلسه پارلمان تصویری منتشر شد که در آن، ادمین گروه واتس‌اپی نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان، از اعضای اخراج شده می‌خواهد خودشان گروه را ترک کنند.
آشوب جلسه سه‌شنبه پارلمان به حدی بود که رئیس آن، به نمایندگان هشدار داده بود که رفتار آنها می‌تواند روی یک هیأت دیپلماتیک لبنانی که از پارلمان بازدید می‌کند تأثیر بد بگذارد. در میانه این هیاهو، لم دادن ریس هاگ روی مبل‌های پارلمان، نه‌تنها با اعتراض همکارانش مواجه شد که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت و کاربران تا می‌توانستند با تصویر او شوخی کردند. هاگ یکی از ثروتمندترین نمایندگان پارلمان انگلیس است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید