• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 شهریور 1398
کد مطلب : 77062
+
-

نجات 2معدنکار محبوس پس از 13ساعت

نجات 2معدنکار محبوس پس از 13ساعت

فرو‌ریختن دهانه تونل معدن باعث محبوس‌شدن 2کارگر در اعماق 60متری زمین شد اما با تلاش امدادگران هلال‌احمر هر دو معدنکار از خطر مرگ حتمی نجات پیدا کردند.
به گزارش همشهری، روز سه‌شنبه 2معدنکار برای عملیات اکتشاف وارد تونل معدن سرب و روی شهرستان بهاباد در استان یزد شدند. این تونل از زمانی که سرب و روی داخل آن استخراج شده بود، متروکه مانده بود و حالا قرار بود عملیات اکتشاف برای یافتن ذخایر جدید در آنجا انجام شود. یکی از معدنکاران، مردی میانسال و از مسئولان معدن بود و دیگری جوانی حدودا 30ساله بود که از مدت‌ها قبل در آنجا مشغول به‌کار بود. زمانی که آنها وارد تونل در اعماق 60متری زمین شده بودند، ناگهان دهانه تونل شروع به ریزش کرد و انبوهی از سنگ و خاک به داخل تونل نفوذ و آن را مسدود کرد. این اتفاق درست در چند قدمی 2معدنکار رخ داد و باعث شد که هر دوی آنها آن‌سوی آوار و در دل زمین گرفتار شوند. کارگران معدن وقتی متوجه ماجرا شدند، به کمک معدنکاران گرفتار شتافتند. با توجه به اینکه مدت‌ها از این تونل استفاده نشده و شرایط ایمنی آن پایین بود، خاک زیادی وارد تونل شده و هیچ‌کس از سرنوشت 2مرد گرفتار خبر نداشت و معلوم نبود که چه بلایی سرشان آمده است. کارگران شروع به خاکبرداری کردند اما با گذشت حدود 9ساعت از حادثه موفق نشدند دهانه تونل را باز کنند. در این شرایط ماجرا به هلال‌احمر گزارش شد و تیمی از امدادگران برای نجات معدنکاران راهی محل حادثه شدند.
نعمت‌الله قاسمی، مسئول امداد شعبه هلال‌احمر شهرستان بهاباد می‌گوید: حادثه حدود ساعت۲۱ سه‌شنبه‌شب رخ داده بود و حدود 9ساعت تمام، بقیه معدنکاران تلاش کرده بودند دهانه تونل را باز کنند اما موفق نشده بودند. حدود ساعت 4‌و‌40دقیقه صبح دیروز ماجرا به ما گزارش شد و امدادگران راهی محل حادثه شدند. معدن محل حادثه در 60کیلومتری شهرستان بهاباد قراردارد که 30کیلومتر از این مسیر، جاده خاکی و صعب‌العبور است. با این حال، در کمترین زمان ممکن تیم اعزامی با تجهیزاتی همچون دستگاه‌ زنده‌یاب، دستگاه مخصوص برش بتن و... به محل رسید.
 امدادگران با شمعک‌گذاری و برپایی کارگاه، عملیات نجات را شروع کردند و موفق شدند با کنار‌زدن خاکی که مسیر تونل را پر کرده بود، بعد از حدود 4ساعت، این مسیر را باز کنند و داخل تونل شوند. وی ادامه داد: خوشبختانه در طول کار امدادگران تلاش می‌کردند که همزمان اکسیژن کافی وارد تونل کنند و وقتی دهانه تونل باز شد، هر 2معدنکار که در این حادثه آسیبی ندیده بودند، نجات یافتند.
با این حال، به‌دلیل گذشت زمان زیادی از حادثه و به‌خاطر ترس دچار بی‌حالی و افت فشار شده بودند که بعد از خروج از تونل توسط امدادگران اورژانس معاینه شدند و معلوم شد که در سلامتی کامل هستند. وی با اشاره به اینکه این عملیات در ساعت10:45 صبح چهارشنبه پایان یافت، تأکید کرد: حال معدنکاران مساعد است و جای نگرانی نیست


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :