• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 14 شهریور 1398
کد مطلب : 77048
+
-

2 گام بلند برای منابع پایدار شهرداری‌ها

علاوه بر لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به زودی به صحن علنی مجلس می‌رود لایحه درآمد پایدار شهرداری هم در این دوره از مجلس تعیین تکلیف می‌شود

2 گام بلند برای منابع پایدار شهرداری‌ها

مجید جباری/خبرنگار

لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از 2 سال سرنوشت مبهم و بعد از رفت و آمدهای فراوان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، به زودی قرار است برای بار دوم به صحن علنی برود. این لایحه که منبع قابل اعتنایی برای درآمدهای پایدار مدیریت شهری محسوب می‌شود، اردیبهشت امسال پس از چکش‌کاری‌های بسیار توسط کمیسیون‌های تخصصی پارلمان ملی به صحن علنی رفت، اما با ایرادات و اعتراض‌های برخی نمایندگان به کمیسیون اقتصادی برگشت تا بار دیگر پس از بررسی در نهایت به  قانونی منسجم و کارآمد تبدیل شود. گزارش شور دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از آنکه در بندهایی اصلاح شد، به زودی در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود تا نمایندگان مردم درباره آن تصمیم بگیرند. اینطور که از درون کمیسیون اقتصادی به همشهری خبر رسیده، بسیاری از بندهایی که در این لایحه به ضرر شهرها، شهرداری‌ها و شوراها بود، اصلاح شده است. در این بین و در روند اصلاح، مرکز پژوهش‌های مجلس در بسیاری از فصول لایحه، مطالعات کاملی انجام داده و نظر خود را به کمیسیون اقتصادی ارسال کرده‌است. به همین منظور آخرین اصلاحات روی لایحه‌‌ای که در نیمه اردیبهشت به صورت مشروط در مجلس به تصویب نمایندگان رسید، صورت گرفته و آماده طرح در صحن مجلس است.

تأمین انتظارات شهرداری از لایحه مالیات بر ارزش افزوده
داریوش قنبری، معاون پارلمانی شهرداری تهران در این باره به همشهری گفت: «با توجه به اینکه انتظارات شهرداری‌ها در لایحه قبلی برآورده نشده بود، قرار شد این لایحه برای بررسی مجدد با لحاظ کردن منافع شهرداری‌ها بار دیگر به کمیسیون اقتصادی  ارجاع شود؛ به همین دلیل لایحه دوشوری شد و برای شور دوم به کمیسیون اقتصادی رفت و الان هم بررسی شور دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون به پایان رسیده و گزارش آن به هیأت‌رئیسه مجلس ارسال شده است. به این ترتیب با توجه به رایزنی‌هایی که با هیات‌رئیسه صورت گرفته تصور می‌کنم لایحه مالیات بر ارزش افزوده با اولویت و برای تصویب نهایی، بعد از تعطیلات ماه محرم به صحن علنی مجلس برود.» او ادامه داد: «در پروسه بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی برخی از مسائلی که مربوط به شهرداری‌ها بود حل شده و برخی مسائل همچنان باقی مانده است. یکی از مسائلی که کماکان باقی است و حل نشده، بحث اجازه وضع عوارض توسط شوراهاست که البته این موضوع در کمیسیون برطرف شد؛ اما با وجودی که اجازه وضع عوارض توسط شوراها در کمیسیون حل شده بود این بحث در گزارش نهایی نیامده است. البته این به آن معنا نیست که شوراها اجازه وضع عوارض نداشته باشند؛ اما گفته شده که این مجوز در قالب بخشنامه‌ای توسط وزارت کشور ابلاغ شود. این موضوع مقداری از اختیارات شوراها را محدود می‌کند، اما  قرار بر این شد که در چارچوب وزارت کشور اصلاح و این قسمت از مصوبه که در لایحه آمده بود حذف شود که در گزارش نهایی نیامده ‌است. طی صحبت‌هایی که با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم قرار شده این مشکل را هم رفع کنند. با اصلاح این مورد بخش عمده‌ای از انتظاراتی که شهرداری‌ها از این لایحه داشتند، برآورده شده و مباحث دیگری هم باقی مانده که در صحن علنی آنها را مطرح خواهیم کرد. نمایندگان، حساسیت خاصی نسبت به حقوق شهرداری‌ها و توجه به این حقوق دارند. به همین دلیل هم لایحه برای شور دوم به کمیسیون، ارجاع و بررسی آن در صحن علنی متوقف شد. با توجه به این جو مثبت، نسبت به برآورده شدن انتظارات مدیران شهری خوشبین هستیم.»


گام دوم منبع درآمد پایدار شهرداری
قنبری در بخش دیگری از سخنانش به لایحه درآمدهای پایدار هم اشاره کرد و گفت: «بحث دیگری که به عنوان تکمیل کننده بحث منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها به شمار می‌آید، لایحه درآمد پایدار است که امید زیادی داریم این لایحه نیز در همین دوره از مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. کارهای مقدماتی این لایحه در کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های اقتصادی، عمران و شوراها انجام شده و به تصویب رسیده ‌است و منتظر طرح این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستیم. با تصویب این لایحه، بخش تکمیل‌کننده لایحه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان منبع درآمد پایدار مدیریت شهری مورد توجه قرار خواهد گرفت و در مجموع گام خیلی خوبی برای  شهرداری‌ها برداشته خواهد شد.»


پیگیر حل مشکلات باقیمانده در لایحه هستیم




در لایحه مالیات بر ارزش افزوده حدود 16مورد ایراد وجود داشت که بخش عمده‌ای از این ایرادات برطرف شد. اما در مورد ماده 50 این لایحه که به ماده 53 تبدیل شده یک ایراد اساسی و کلیدی باقی مانده که وضع عوارض را توسط شورای شهر صرفا به موارد خاصی موکول کرده که وزارت کشور آن را ابلاغ می‌کند. این نقص عمده متأسفانه بر جای خود باقی مانده است. عوارض در مناطق مختلف و به تناسب موقعیت جغرافیا و شرایط منطقه‌ای تفاوت دارد. نمی‌شود تمام کشور را مشابه یکدیگر و با یک سیستم عوارضی اداره کرد. مقتضیات محلی و منطقه‌ای یک موضوع حیاتی و مهم  است که همیشه در مدیریت شهری مورد توجه بوده، اما در ماده 53 به این موضوع توجه نشده است. از این‌رو پیگیریم تا در صحن مجلس  این ایراد اساسی را هم برطرف کنیم. 


بررسی گزارش دو شوری کمیسیون در صحن 


  الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس 

با توجه به اصلاح ایرادات لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، به زودی گزارش نهایی آن در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود. نمایندگان ملت در جلسه علنی ایراداتی را در این لایحه مشاهده کردند و بعد از اخذ رأی و دو شوری شدن آن، بار دیگر لایحه مالیات برارزش افزوده به این کمیسیون برای رفع ایرادت ارسال شد. اعضای کمیسیون حدود 4 ماه روی این لایحه کار و ایرادات آن را رفع کردند. اکنون گزارش اصلاحات آن آماده و چاپ شده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. در بسیاری از قسمت‌ها، اصلاحاتی انجام شد، اما سیاست کلی در این لایحه حمایت از تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری و نفس کار در حقیقت اخذ مالیات از مصرف کننده نهایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید