• جمعه 21 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 2 ذی القعده 1445
  • 2024 May 10
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76999
+
-

کاهش شرارت و افزایش سرقت در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان: پلیس امنیت اقتصادی در پرویزخان مستقر می‌شود

گزارش
کاهش شرارت و افزایش سرقت در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از استقرار پلیس امنیت اقتصادی در استان تا یک ماه دیگر خبر داد و با اشاره به اعلام هر ساله اولویت‌های ناجا در برخورد با جرائم گفت: این اولویت‌ها برگرفته از مطالبات مردمی است که در هر استان بسته به تناسب و نیاز و شرایط آن متفاوت است. به گزارش ایسنا، سردار «علی‌اکبر جاویدان» افزود: در استان کرمانشاه نیز بسته به شرایط و نیاز، 3 اولویت مبارزه و مقابله با سرقت، اعتیاد و مواد مخدر و قاچاق کالا، محور کار پلیس در سال جاری قرار گرفته است. جاویدان با اشاره به بهبود شاخص‌های امنیتی استان گفت: در چند سال اخیر در همه جرائم جز یکی، دو مورد روند کاهشی داشته‌ایم و تمام تلاش این است که بتوانیم طی امسال و سال‌های آتی نیز وضعیت این جرائم باقی مانده را بهبود بخشیده و سیر کاهشی به آن بدهیم.


افزایش 47 درصدی سرقت

جاویدان از مبارزه با سرقت به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی پلیس استان یاد کرد و افزود: آمار سرقت در سطح کشور افزایش یافته و به تبع آن این شرایط در استان نیز وجود دارد و امسال شاهد افزایش 47 درصدی آمار سرقت در استان بوده‌ایم. وی در مورد چرایی افزایش این آمار، از تجمیع آمار تماس‌ها با پلیس 110 خبر داد و افزود: در گذشته افراد برای پیگیری سرقت باید مراجعه حضوری داشتند و در این بین برخی با توجه به کم بودن میزان اموال سرقتی موضوع را پیگیری نمی‌کردند، اما در حال حاضر افراد با تماس با پلیس 110 گزارش سرقت را اعلام می‌کنند و در این بین امکان دارد برخی پیگیر شده و برخی هم پیگیری نکنند، اما به هر حال آمار سرقت در تماس با پلیس 110 ثبت می‌شود.

جاویدان افزود: این امر موجب شده آمار سرقت در کشور و در استان واقعی شود و بخش عمده افزایش آمار سرقت به خاطر این موضوع است که البته به نظر می‌رسد آمار سرقت از نیمه دوم امسال به ثبات برسد. به گفته وی، این استان در حوزه سرقت در رده‌های میانی کشور قرار دارد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در تشریح راهکارهای پلیس استان برای کاهش سرقت، از اجرای طرح‌های مختلف پاک‌سازی در استان خبر داد و افزود: در کنار طرح پاک‌سازی، شناسایی سارقین حرفه‌ای و متواری هم در دستور کار قرار گرفته که این امر تاثیر بسیاری در کاهش آمار سرقت خواهد داشت.

وی به طرح وزارت کشور در بحث تعیین سهم هر دستگاه در مقابله و پیشگیری از سرقت خبر داد و افزود: وزارت کشور برای هر دستگاه به‌ویژه دستگاه‌های خدماتی سهمی در این حوزه مشخص کرده، به این‌ صورت که هر دستگاه باید در خصوص نگهداری از تجهیزات خود اقدام کند.

جاویدان تصریح کرد: از طرفی عمده سرقت‌ها توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد و در همین راستا سازمان بهزیستی به عنوان متولی مراکز ماده 16 تکلیف دارد محل مناسبی برای نگهداری این افراد فراهم کرده تا اقدامات در خصوص جمع‌آوری این افراد از سطح جامعه صورت گیرد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه آگاه‌سازی مردم در خصوص پیشگیری از سرقت را راهکار مناسب دیگر در زمینه کاهش سرقت عنوان کرد و افزود: عمده سرقت‌ها به‌ویژه سرقت‌های خُرد به دلیل سهل‌انگاری افراد رخ می‌دهد و در همین راستا آموزش در بحث پیشگیری از سرقت به طور جد در دستور کار پلیس قرار دارد.  وی افزود: گشت اجتماعی در همین زمینه راه‌اندازی شده که در محلات مختلف به ارائه آموزش‌ها در حوزه پیشگیری از سرقت می‌پردازد. 


چرخه معیوب دستگیری معتادان 

جاویدان در ادامه از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به عنوان دومین اولویت پلیس استان در سال جاری یاد کرد و افزود: در این حوزه مشکلات جدی وجود دارد که از جمله آن دور باطل دستگیری معتادان متجاهر است. وی ادامه داد: این افراد پس از دستگیری و مدتی حضور در کمپ‌ها و یا مراکز ماده 16 آزاد شده و به جامعه باز می‌گردند، اما جامعه از پذیرش آنها خودداری می‌کند و مجددا گرفتار اعتیاد و دستگیر می‌شوند. مورد داشته‌ایم که یک فرد معتاد طی یک سال 4 بار دستگیر شده است.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به راه‌اندازی مرکز اشتغال‌زایی معتادان بهبود یافته در کنگاور گفت: این مرکز با مهارت‌آموزی که برای معتادان بهبود یافته خواهد داشت، نویدبخش این است که معضل بازگشت معتادان به جامعه به طور ریشه‌ای حل شود.

وی افزود: معتادان بهبود یافته در این مراکز آموزش دیده و یک تا سال فعالیت اشتغال‌زایی خواهند داشت و قطعا با داشتن مهارت می‌توانند زمان برگشت به جامعه مشغول به کار شده و از دام اعتیاد برای همیشه رهایی یابند. جاویدان برخورد با خرده‌فروشان را موضوع مهمی در بحث مبارزه با اعتیاد عنوان کرد و افزود: این افراد هم خود معتاد بوده و هم بستر را برای آلوده کردن جامعه فراهم می‌کنند و در همین راستا همواره طرح‌هایی در حوزه پاک‌سازی محلات آلوده از خرده‌فروشان در دستور کار قرار دارد. 

 وی افزود: برخی محلات مانند «آقاجان» به‌شدت آلوده هستند و نحوه برخورد در این محلات باید به گونه‌ای باشد که این افراد در سطح شهر پراکنده نشوند. اعتقاد ما در این حوزه بیشتر اقدامات ایجابی است، به طوری که با سالم‌سازی محیط عرصه کار برای این افراد محدود شود.


برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه برخورد با قاچاقچیان عمده را گام مهم دیگر در راستای مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: این افراد عامل اصلی توزیع مواد در سطح جامعه هستند و در همین راستا در 4 ماه امسال 11 باند متلاشی و 90 قاچاقچی عمده در استان دستگیر شدند. وی با اشاره به افزایش 83 درصدی کشفیات در حوزه مواد مخدر در سال جاری گفت: در کنار تلاش برای دستگیری قاچاقچیان دانه‌درشت، اهتمام بر این است که با همکاری دستگاه قضا بنیان‌های اقتصادی این افراد هم شناسایی شده تا بتوانیم اموالی که از طریق قاچاق مواد مخدر تهیه شده را نیز مصادره کنیم. جاویدان به خلأهای قانونی در برخورد با قاچاقچیان اشاره کرد و افزود: قوانین در این زمینه در حال اصلاح است.

با وجود قوانین فعلی عملا امروز قاچاقچی احساس امنیت بیشتری می‌کند، چراکه حکم اعدام برداشته شده و میزان مواد کشف شده برای صدور احکام سنگین افزایش داده شده و در نهایت قاچاقچی تنها نگران مصادره اموال است، اما با رویکرد جدید در دستگاه قضا، اعتراضاتی در این حوزه مطرح شده و امیدواریم در نهایت قوانین اصلاح شود. فرمانده انتظامی کرمانشاه در مورد وضعیت این استان در زمینه اعتیاد هم گفت: کرمانشاه در رده استان‌های متوسط به لحاظ معضل اعتیاد قرار دارد و آمارها نشان می‌دهد که رشد نرخ اعتیاد در استان طی 2 سال گذشته سیر کاهشی داشته است. 


استقرار پلیس در گمرک پرویزخان 

جاویدان در ادامه از مبارزه با قاچاق کالا به عنوان اولویت دیگر پلیس استان یاد کرد و افزود: معضل قاچاق به‌خودی‌خود آسیب‌هایی به همراه دارد، اما مساله اصلی آسیب‌هایی است که از قِبَل این جرم به اقتصاد کشور وارد می‌شود. 
وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، مقابله با قاچاق کالا را به طور جد در دستور کار خود قرار داده‌ایم. مقام ارشد انتظامی استان از فعال شدن پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات کشور خبر داد و افزود: حداکثر ظرف یک ماه آینده این پلیس در گمرک پرویزخان نیز مستقر می‌شود که کار اصلی آن مبارزه با قاچاق کالا خواهد بود.

 جاویدان به شایعات در خصوص افزایش قاچاق خروجی کالاهایی مانند گندم، برنج و احشام از طریق مرزهای استان گفت: قاچاق این کالاها به‌صورت موردی وجود دارد، اما قاچاق سازمان یافته در زمینه این اقلام گزارش نشده است. وی با اشاره به سیر کاهشی ورود کالای قاچاق به کشور از طریق مرزهای استان گفت: تنها در بحث کالاهای ممنوعه از جمله اسلحه افزایش ورودی داریم. 


علاقه به نگهداری اسلحه

سردار «علی‌اکبر جاویدان» فرمانده انتظامی استان به علاقه کرمانشاهیان به نگهداری از اسلحه اشاره کرد و افزود: عواملی از جمله جغرافیای منطقه، تردد در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور، علاقه به شکار و بحث کشاورزی و دامپروری موجب شده مردم استان علاقه زیادی به نگهداری از اسلحه داشته باشند.

وی از نگهداری اسلحه به عنوان بستر وقوع جرم یاد کرد و افزود: اسلحه چه مجاز و چه غیرمجاز بستری برای وقوع جرم است و بارها شاهد هستیم بسیاری از خودزنی و دگرزنی‌ها توسط سلاح‌های مجاز اتفاق افتاده است. جاویدان تصریح کرد: معتقدیم باید در بحث صدور مجوز اسلحه وسواس بیشتری به خرج دهیم و از طرفی باید فرهنگ‌سازی بسیاری به‌ویژه با همکاری رسانه‌ها در خصوص خطرات نگهداری سلاح صورت گیرد. 

این مسئول با بیان این‌که چاقوکشی و تیراندازی در بحث کلان در زیرمجموعه آمار شرارت قرار می‌گیرد، گفت: علی‌رغم بالا بودن آمار شرارت‌ در استان، اما این جرائم طی سال گذشته سیر کاهشی به خود گرفته است. وی با اشاره به دستگیری 90 درصد مجرمین تیراندازی در استان طی سال جاری افزود: عمده موارد تیراندازی در استان به دلیل اختلافات خانوادگی و ملکی است و این امر به دلیل پایین بودن آستانه تحمل افراد و از طرفی در دسترس بودن سلاح صورت می‌گیرد و نیاز است در این زمینه کارهای فرهنگی بیشتری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید