• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76996
+
-

کلاهبرداری تلفنی در صدر جرایم فضای مجازی کردستان

پلیس
کلاهبرداری تلفنی در صدر جرایم فضای مجازی کردستان

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی کردستان، کلاهبرداری تلفنی را در صدر جرائم فضای مجازی استان اعلام کرد و گفت: با وجود توصیه‌های بی‌شمار کارشناسان پلیس فتا، کلاهبرداری تلفنی باز هم قربانی می‌گیرد.

 به گزارش ایرنا، سرهنگ «مهدی دانش‌پور» اظهار کرد: ‌در این شیوه کلاهبرداری، مجرم با برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیامکی مبنی بر برنده شدن شخص در مسابقه یا قرعه‌کشی، از آنها تقاضای اطلاعات شخصی کرده و با استفاده از این اطلاعات شخصی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. وی افزود: روزانه شهروندان زیادی به پلیس فتا مراجعه و ادعا می‌کنند قربانی کلاهبرداری تلفنی یا پیامکی شده‌اند. 
در جدیدترین موردی که در این استان به وقوع پیوست یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پاداش پایان خدمت یک بازنشسته کشوری از حساب وی برداشت شده بود. 

وی یادآور شد: بنا بر اهمیت موضوع اقدامات تخصصی برای کشف پرونده و دستگیری متهم و رد مال در پلیس فتا انجام‌ شد و افرادی در این رابطه در خارج از استان شناسایی و اقدامات قضایی لازم در این خصوص انجام شده است.
این مقام انتظامی گفت: کلاهبردار تلفنی در تماس ماهرانه و صدای ضبط‌ شده اپراتور با شاکی مدعی می‌شود در قرعه‌کشی طرح هزاران لبخند همراه اول برنده‌ شده‌ و با این شیوه از وی می‌خواهد مبالغی را به حسابی که اعلام می‌کند، واریز کند. 

وی اظهار کرد:‌ افراد کلاهبردار با ترفندهای خاص شخص را به ‌پای دستگاه‌ خودپرداز بانک‌ کشانده و اطلاعات شخصی بانکی و رمز دوم کارت او را به دست می‌آورد و اقدام به اخذ وجه از حساب شخصی مالباخته می‌کند.
رئیس پلیس فتای استان کردستان در مورد این نوع کلاهبرداری به شهروندان توصیه کرد بدون شناخت به دیگران برای ارائه اطلاعات شخصی‌شان اقدام نکنند نکته‌ای که کارشناسان ما در پلیس فتا آن را بارها اعلام کرده‌اند.

سرهنگ دانش‌پور افزود:‌ دومین نکته نیز این‌که در صورت برنده شدن جوایز مختلف نیازی نیست فرد برنده برای گرفتن جایزه خود به عابر بانک مراجعه یا اطلاعات مالی خود را از طریق پیامک ارسال کند. وی اضافه کرد:‌ در هر جایی که احساس کردید مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس‌گیرنده یا مرجع ارسال‌کننده پیامک شک کردید، بهترین راه این است که تماس را قطع یا پیام را جواب ندهید و فراموش نکنید با قطع کردن تماس یا جواب ندادن به یک پیامک مشکوک می‌توانید از یک کلاهبرداری جلوگیری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید