• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76992
+
-

طلاق در کرمانشاه 4/8 درصد کاهش یافت

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه، کاهش 4/8 درصدی طلاق در سال گذشته در سطح استان را ناشی از اقدام‌های موثر دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کرد. «علیرضا گودرزی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در سال ۹۵ به میزان 5 هزار و ۱۶۲ مورد طلاق در استان اتفاق افتاد که در سال ۹۶ به 5 هزار و ۱۲۸ مورد و در سال گذشته به دلیل اقدام‌های موثر مجموعه مدیران به 4 هزار و ۶۹۷ کاهش یافت.وی با بیان این‌که در سال گذشته 7/1درصد افزایش ازدواج داشتیم، ادامه داد: در سال ۹۶، ۱۷ هزار و 5 مورد ازدواج صورت گرفته که در سال گذشته به ۱۷ هزار و ۲۹۳ مورد رسیده است. 

به گفته این مسئول، هنگامی که یک خانواده از پایداری لازم برخوردار باشد سایر آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند، چراکه آسیب‌های اجتماعی همه با یکدیگر ارتباط دارند و اگر طلاق کاهش پیدا کند در سایر امور شاهد بهبود وضعیت هستیم. سال ۹۷ طرح‌هایی با هدف افزایش ازدواج و کاهش طلاق پیگیری شد که آموزش، اقدام‌های مداخله‌ای، شناسایی ظرفیت‌های محلی و غیره از آن جمله است.

گودرزی افزود: اکنون نزدیک به ۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد فعال در جامعه وجود دارد که بسیاری از آنان در حوزه خانواده فعالند. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه ادامه داد: طی بررسی‌های به عمل آمده، علت اصلی طلاق در 5 سال اول زندگی به‌ویژه در سال نخست بود.وی از وجود طرح تقسیم کار ملی به عنوان طرحی کشوری برای کنترل آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای همه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی وظایف و خدمات این حوزه تعریف شده که دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نهاد اصلی کنترل و کاهش طلاق انتخاب شد و اعتباری برای آن در نظر گرفته شد و در همین راستا طرح زندگی پایدار بررسی شد و ۲۷ دستگاه استانی شناسایی و برای آنان شرح وظایف مشخص شد.

به گفته گودرزی، در 3 ماه پایانی سال گذشته این طرح آغاز شد و از سوی دیگر قبل از آن اقدام‌هایی در راستای کاهش و کنترل طلاق صورت گرفته بود.وی از حوزه اجتماعی به عنوان یک حوزه پیشگام در جامعه یاد کرد و گفت: در توسعه پایدار همه جوانب مدنظر قرار می‌گیرد و در این صورت است که روند توسعه امیدوارکننده می‌شود. این مسئول به نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به حوزه اجتماعی اشاره کرد و افزود: این حوزه مورد توجه و رصد استاندار کرماننشاه قرار دارد و می‌خواهیم با اقدام‌ها و اهداف تعریف شده به هدفی که مورد رضایت مردم است دست یابیم.

گودرزی یادآور شد: استان کرمانشاه استان ثروتمندی با تنوع خوب آب و هوایی است و 4/2 درصد از کشور را با قومیت‌های متعدد به خود اختصاص دارد که به هندوستان ایران معروف است و می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد. 
وی با بیان این‌که نرخ بیکاری و غباری که از آسیب‌های اجتماعی به این منطقه می‌رسد شایسته آن نیست، افزود: در دو، سه سال اخیر مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها نگاه ویژه‌تری به آسیب‌های اجتماعی داشته و دارند و بر اقدامی فراتر و بسیج‌گونه در راستای کنترل و کاهش آسیب‌ها تاکید کرده‌اند که به تبع آن نیز نگاه دولت در بخش کنترل و مهار آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی ویژه‌تر شده است.

این مسئول با تاکید بر این‌که باید آسیب‌ها را رصد و کنترل کرد و مردم را آموزش داد، اضافه کرد: استان کرمانشاه نیازمند شهروندان آموزش دیده است تا بتوانند در برابر آسیب‌های اجتماعی تاب‌آوری بالا داشته باشند.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری به کاهش نزدیک نزدیک به ۶۶ درصدی تجمعات در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: این بدان معناست که تاب‌آوری اجتماعی آنان بالا رفته است. باید در نظر داشت که این استان 8 سال درگیر جنگ بود و استان کرمانشاه در 8 سال جنگ تحمیلی از قافله توسعه عقب مانده که در این زمینه مطالباتی داریم و باید بدانیم که در راستای کاهش آن گام‌هایی برداشته شده است که باید تداوم یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید